Så fort jag ska slappna av känns det som att jag får stötar av ström i kroppen, har ofta hjärtklappning och känner mig svag. Blir rädd och då blir det ännu värre.
Tänker mycket på vad det kan vara, tror ångest eftersom läkarna inte hittar nåt fel på varken hjärta eller blodprov.
Men känner mig rädd att det ska vara nåt allvarligt. Hur ska jag komma till rätta med detta ?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hade inte uppgivit någon e-postadress så kunde inte svara direkt till dig.
Du beskriver ångestsymtom i kroppen, bland annat hjärtklappning och svaghetskänsla. Du upplever också att det går som en ”stöt” genom kroppen då du försöker slappna av. Blir nog så av att rädslan ”knockar dig i huvudet” igen, du spänner hela kroppen och ”får panikkänsla”.
Du beskriver också hur det förvärras av din rädsla.
Du har gjort somatisk undersökning och provtagning, träffat flera läkare, inga fel hittas.
Men du tänker ändå ständigt på detta och tror kanske ändå inte riktigt att din kropp är ok, oroar dig över vad dina symtom i kroppen beror på.
Det låter verkligen som om du har det jobbigt. Fundera över följande, det kan hjälpa dig att se orsak och sammanhang mera tydligt, och hur du kanske fastnat i "problembeteenden".
Du kan också prova beteendeanalys som finns på snorkels startsida. Se filmen, läs informationen.
- Hur länge har du känt så här? Hände något särskilt i ditt liv då du började må dåligt, någon förlust eller förändring av något slag? Har du haft det tungt/jobbigt mycket stress i ditt liv innan? Till exempel svårt i skolan/jobb, mobbing/utstött, jobbigt hemma/ i relationer?
-Har du varit nedstämd och/eller känt oro/ångest för något tidigare i ditt liv? Hur ser dina ångesttankar ut? Vilka känslor har du? Har du fler ångestsymtom från kroppen (spändhet, yrsel, svårt att andas mm)?
- I vilka situationer är det särskilt jobbigt, vad sätter igång din ångest? Skolan/jobb, då jag har prov, på kvällen då jag ska sova, när jag ska göra något speciellt, tankar på att inte klara av, när jag känner hjärtklappning och tycker att jag inte kan andas, när jag blir rädd att det är något allvarligt i min kropp.
-När du har det så här jobbigt/mår så dåligt, vilka saker kan du inte göra, delta i, vad gjorde du tidigare som du inte gör nu på grund av din ångest/ångest symtom?
-När din ”panik” och ångest sätter igång- dina ångestsymtom, vad gör du då för att minska obehaget/må bättre?
Ångest är kroppens inbyggda larmsystem, stressystem. Som ett brandlarm, som ska kicka igång kroppen och göra oss starka och snabba vid verkliga faror. Detta system var väldigt viktigt under människans utveckling, så man kallar det en överlevnadsstrategi.
Vi levde bland en massa faror som hotade vårat liv, farliga vilda djur, höga höjder och stup, aggressiva infödingar, giftiga bär och insekter mm.
De som hade ett starkt och effektivt larmsystem, som snabbt upptäckte faror och antingen flydde eller slogs mot dem, var de som överlevde och förde människan vidare i utvecklingen.
Även idag behöver vi detta larmsystem, att vi så snabbt att vi inte hinner bli riktigt medvetna och inte hinner tänka så mycket, reagerar och agerar vid hot/fara/obehag.
(Om du lägger handen på en het platta eller ett hett strykjärn, du rycker bort handen redan innan du känt att det gjorde ont, smärtan kommer senare)
Faror idag kan vara en bil som kör snabbt mot oss på fel sida av vägen, jagad av en ilsken hund, påkomma en inbrottstjuv, rånare etcetera. Då behöver vi reagera snabbt, inte tänka så mycket utan direkt vara snabba och starka, fly eller slåss.
Problemet är att hjärnan inte kan skilja på en verklig fara, och en fara som bara finns i vårt huvud, bara i våra tankar, fantasier och föreställningar. Alltså inte innebär någon verklig fara. Larmsystemet sätter igång på samma sätt vid tankar på fara/obehag.
Vårt larmsystem sitter i en del av hjärnan som heter Amygdala, vårt känslocentra. Där finns känslor och impulser.
Den delen av hjärnan som vi använder då vi ser mönster, planerar, tänker klart och redigt, använder förståndet mm heter hjärnans frontallober.
Därför agerar och reagerar vi snabbt vid bara tanken fara, utan att tänka logiskt.
Du har säkert hört ett plötsligt ljud, eller att någon ”tagit tag” i dig då du varit helt oförberedd och man reagerar verkligen till 100 procent. Hjärtat slår, går som en stöt genom kroppen, man blir helt spänd och stel, svettas, med mera.
Till man upptäcker att det var ju ingen fara. Då slappnar man av och ångestreaktionen släpper.
Om man stannar upp, lugnar sig lite, ser över situationen och kommer i kontakt med våra frontallober, så kan man upptäcka att den mesta rädsla/oro/ångest vi känner är helt i onödan, det är inga verkliga faror och hot mot vår existens. Då man har just ”panikångest” eller paniksyndrom, så är det symtom och reaktioner från kroppen som väcker ens största skräck, panik och ångest.
Man blir rädd och orolig över hjärtklappning, svårt att andas, att man får tunnelseende och inte kan se ordentligt, att man svettas blir yr och så vidare. Man känner efter och håller koll på kroppen, reagerar vid minsta "pirr", och larmsystemet sätter igång- ångestattacken ett faktum.
På Snorkels webbsida under VAD ÄR och VAD GÖRA kan du läsa mera om oro/ångest.
Där beskrivs också 3 vanliga situationer då man får ångest, ”rädsla för ångestsymtom i kroppen” är en sådan situation.
Det finns också många verktyg och strategier för att bemöta och hantera ångest. Bland annat stegvis träna på svåra situationer, lugna sig själv då hjärtat börjar slå, andning och avslappning kan vara sådana tekniker.
Snorkel har också 2 appar med övningar för att reglera/hantera ångest.
Snorkelövning med röstövningar i att slappna av, hantera ångest, andningsövningar, medveten närvaro med mera. Skills Snorkel reglera känslor, som handlar om känslor, varför vi har dem, övningar i att reglera starka känslor. Använd kod X330.
Om man hela tiden tänker tankar på hur ”farligt det är/hur rädd man är/undrar vad det är, om man spänner sig och hyperventilerar, då kan ångesten kicka igång igen och igen.
Hela kroppen spänns, alla muskler är spända och blodfyllda, hela kroppen är beredd. Andra organ och system i kroppen som inte behövs vid verkliga faror då man slåss för sitt liv, stanna också upp.
Efter allt denna aktivitet och krigsberedskap i kroppen som kräver massor av energi, kan man vara helt slutkörd och matt.
Och naturligtvis rädd och orolig över att kroppen kan kännas så.
Om du springer jätte jättesnabbt (kanske uppför trappor) om du snurrar runt snabbt i en gunga, om du andas snabbt och ”flåsande”, om du andas genom ett sugrör mm så känns det ungefär som när man får ”panik” det är alltså inte alls farligt, det känns bara läskigt.
Man behöver få kontakt med kroppens ”lugn och ro” system- delen och hormoner i hjärnan som får en att slappna av, vila, sova, vara lugn. Man behöver intala sin kropp att den inte BEHÖVER larma, det är ingen fara det är ok.
Man behöver också få koll på om det är saker man INTE GÖR, utan undviker, just för att man är så rädd att få ångestattack just där…
Dessa situationer behöver man i små steg träna på att klara av. Då börjar man få kontroll över sin rädsla/ångest och behöver inte vara rädd längre, alltså sätter kroppens larmsystem inte igång, man får inte ångest i dessa situationer.
Läs mera om ångest, fundera över alla frågor jag skrev överst, du kan också kolla på ett TV program som heter din hjärna -stress, finns på SVT-play med Anders Hansen.
Där beskrivs hjärnan och vårt stress/ångest system och Amygdala.
Hoppas detta var en liten bit på vägen. Läs mera på webbsidan och träna våra övningar på sidan och i apparna. Hoppas att du får stöd från din familj och de läkare du träffat, och eventuellt hjälp att få en behandlingskontakt om du behöver det. Skriv igen om du vill i frågelådan, läs också andras frågor och svar. Kram Snorkel