Hej, jag vet att det är ett känsligt ämne för många att prata om vikt 2022. Så jag tror inte det är så bra att posta detta online.
Nu till mitt ”ämne/problem” jag vet inte fall jag har skrev kroppsuppfattning…jag är 163cm och vägen 50 kg vilket är normalt. Men när jag ser mig själv i spegeln ser jag mig själv som stor och ju mer jag kollar i spegeln desto större blir jag.
Min pojkvän säger att jag är liten men det ser jag inte själv. Jag byter ofta kläder för att inget sitter bra, kan vara upp till 3 timmar ibland, blir väldigt trött efteråt och orkar ibland inte med dagen. Vissa dagar när jag kollar mig själv i spegeln ser jag mig som smal eller ja nästan intill snygg.
Jag har vägt 54 kg innan och då såg jag mig inte alls som stor och vad nöjd över mig själv i spegeln, jag fattar liksom inte hur det har blivit såhär, blir tokig av mig själv.
Jag stirrar oftast mig blind på små detaljer av mitt utseende, det kan vara armar, ben, höften, näsa etc. som jag försöker dölja med kläder eller smink. Jag börjar fundera på om jag fått bdd?
Eller börjar jag utveckla en ätstörning? Jag äter normalt men ibland kan jag hoppa över måltider då jag oftast känner mig mätt jag är liksom inte hungrig, eller är detta relaterar till nedstämdheten. Jag vet att jag ibland kan få ångest kring mat.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är svårt att svara på om du börjat utveckla en ätstörning eller om det handlar om BDD. Låter lite som både ock.. Börjar man "trassla" med maten, till exempel hoppa över måltider, finns en ökad risk att utveckla en ätstörning. Får man i sig för lite energi så påverkar det hjärna och kognitioner, man får en snedvriden bild av sig själv och sin kroppsuppfattning. Du skriver också att du inte hade dessa "problem" då du vägde mera.. Hur kommer det sig att du gått ner i vikt? Läs i frågelådan andras frågor/svar om mat/ätproblem, så skriver jag mera om just utveckling av ätstörning där.
Dysmorfofobi, eller body dysmorphic disorder (BDD), leder ett missnöje med det egna utseendet till oro och ångest. För att få diagnosen dysmorfofobi behöver man ha en stark upptagenhet vid ett eller flera upplevda fel i ens utseende. De som får diagnosen spenderar minst en timme om dagen med att tänka på det som de inte tycker om med utseendet. Tankarna på att något är fel eller fult leder till ångest och gör att ens sociala liv eller arbetsförmåga blir lidande. Man kan säga att dysmorfofobi är en typ av negativ kroppsuppfattning där problemen är så allvarliga att det blir en sjukdom.
En överdriven upptagenhet vid ett eller flera upplevda fel i ens utseende.
Försök att dölja upplevda fel eller upprepad kontroll av utseendet.
Oro över utseendet leder till undvikande av vissa situationer eller aktiviteter.
Tankarna och rädslan för att något är fel med utseendet orsakar ett påtagligt lidande, är tidskrävande eller stör i betydande grad dagliga rutiner, yrkesliv/studier eller vanliga sociala aktiviteter och/eller relationer.
Missnöjet över det egna utseende leder till känslor av nedstämdhet, oro eller ångest.
Vid dysmorfofobi är man ofta begränsad i vardagen och man kan bli nedstämd av att oron över utseendet hindrar en från att göra det man vill. Man behöver jobba för att bryta den negativa spiral som oron över utseendet orsakar.
Behandlingen för att bryta detta handlar (som vid annan ångestproblematik) om att
öka kunskapen om sin problematik (vad triggar, vad man gör, konsekvenser etc.) jobba med negativa tankar och föreställningar, registrera och utmana negativa tankar
Steg för stegträning, stegvis utsätta dig för situationer du undviker på grund av oro över utseendet och stegvis minska den tid du lägger ned på att kontrollera och korrigera utseendet, byta kläder, kolla spegel m.m. Bryta och göra något annat. Ha en plan med alternativa beteenden.
Prova beteendeanalys finns på Snorkels startsida www.snorkel.se "se en kedja av händelser" du blir mera medveten om vad som triggar, situationer, tankar, hur det känns i kroppen, känslor, vad dus edan gör och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Se instruktionsfilmen, läs info, kolla på färdiga kedjor mm så förstår du bättre vad det handlar om.
Det vi fokuserar på förstoras och förstärks, visst har du sovit bredvid någon som snarkar, ljudet blir bara större och större till slut kan man inte tänka, fokusera eller höra något annat, bara snarkningarna. Så blir det för dig då du fokuserar dina tankar på detaljer i ditt utseende.
Tankar är vårt ständiga "småprat" med oss själva. Som att ha någon gående bredvid sig som hela tiden dömde, kommenterade eller ifrågasatte allt som hände och som man gjorde, då påverkas man mycket. Vissa tänker mera negativt än andra, och då ofta mera negativt om sig själv.
Vad utlöser dina negativa tankar, är det då du ska göra något, känner krav/förväntningar på dig, träffa någon, ser TV, hör viss musik, då det är tyst.. Hur ser de ut, är det tankar på att inte duga, bli lämnad, inte klara av, eller inte vara rätt?
Tankar är bara tankar, ingen sanning, men vi har en tendens att TRO på våra tankar, i alla fall de negativa. Om vi tänker positiva tankar som att vi kommer att ha alla rätt på provet, vinna en massa pengar eller att vi är älskade av alla så tror vi inte alls på det, men om vi tänker motsatsen så tror vi på det.
Det är lätt att fastna och "älta" negativa tankar, och att de tynger ner en och skapar en massa onödig oro.
Att försöka "tvinga sig själv" att inte tänka på något går inte, prova med att säga till dig själv "jag får inte tänka på en rosa elefant, får absolut inte tänka på en rosa elefant, med sin långa rosa snabel och stora rosa öron. Får inte tänka på den rosa elefanten. Vad händer då? Jo det är precis just det du gör, tänker på den rosa elefanten.. Eller hur?
Du kan träna på att bara lägga märke till och notera hur dina negativa tankar ser ut, bara se på dem som tankar, acceptera att du har dom som alla andra tankar du har. Det är bara tankar. Föreställ dig att tankarna glider förbi som moln på himlen, kommer, glider förbi och ett nytt moln, en ny tanke kommer och går. Låt dem glida förbi utan att fastna i dem. Säg till dig själv, "där kom en TANKE om att jag är värdelös" Och där kommer en tanke om att jag är tjock, har stor näsa osv.
Detta handlar om mindfulness, medveten närvaro att vara precis här och nu i det som händer.
Läs mera om medveten närvaro och prova övningar här på webbsidan eller i Appen Snorkelövning som du kan ladda ner gratis. Det handlar om att styra fokus och uppmärksamhet dit där du vill ha den, vara i det som händer just nu med alla sinnen, istället för att fastna i att ”granska och döma” sig själv i allt man gör.
Prova att styra din uppmärksamhet, styra fokus och distrahera dig själv på olika sätt, gå helt in i det du gör, istället för att ha fokus på de självdömande tankarna.
Beskriv tyst för dig själv det du gör, nu går jag vägen fram här, ser bilar, träd, människor, nu tar jag fram en tallrik, sked, öppnar kylen tar fram fil och flingor.. Beskriv rummet, människor, och så vidare.
Fysisk aktivitet, att träna ganska hårt är också en bra distraktionsteknik.
Du kan också träna att parera varje negativ tanke om dig själv med en positiv. Gör en lista över positiva saker om dig själv att ha tillhands. Tex jag är en bra vän, jag är bra på matte, jag har ett vackert hår, jag har klarat att sjunga inför publik, jag är bra på att lyssna och inte avbryta andra, jag gör så gott jag kan etc. Du kan be någon närstående om hjälp med att göra listan. Du kan samla lappar i en burk, öppna och läsa en varje kväll, och ha fokus på den.
Att säga STOPP till sig själv då man fastnar i negativa tankar och självdömaden är också en teknik, man är bra på olika saker, den enda man egentligen kan jämföra med är sig själv och hur man kämpar mot sina egna (rimliga) mål. Att verkligen stoppa sitt eget dömande och ”gå därifrån” resa sig upp och göra något annat. Appen
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) handlar om känslor och övningar för att hantera starka känslor, bland annat att stoppa sig själv, stanna upp, notera, andas och slappna av.
Annat som kan vara till hjälp, då du fastnar i dina negativa tankar och ditt självdömande, när de kommer, är att ifrågasätta dem lite, inte ta dem för annat än tankar, inte någon sanning.
Det är en skillnad att tänka;
-Jag ger upp! eller -Jag ska pröva ett annat sätt
-Jag kan inte göra bättre eller -jag kan alltid bli bättre
-jag kommer aldrig att klara det eller -jag ska lära mig hur man gör
-Det här är för svårt eller -Det här kanske tar lite längre tid
-jag kan ingenting eller -det här behöver jag öva mera på
Du skriver ingenting om hur gammal du är, (uppfattar dig som över 18 år, annars är det naturligtvis BUP du ska vända dig till, tillsammans med dina föräldrar) din familjesituation eller hur det ser ut i ditt liv för övrigt. Har du mycket stress i ditt liv? Livsbalans? (Balans mellan vad som tar och ger energi, ork och glädje.
Läs mera om stress och livsbalans på www.snorkel.se under vad är och vad göra.
Utifrån hur mycket detta påverkar dig och hur påverkad du blivit i ditt ätande/mat, och hur svårt det blir för dig att bryta negativa beteenden, så kan du behöva kontakta till exempel Vårdcentralen för bedömning och planering av vilken hjälp/behandling du önskar och behöver.
Detta blev ett långt svar, du får läsa det i omgångar och prova övningar.
Hoppas att det var en bit på vägen.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta mera och om hur det går för dig.
Kram från Snorkel