Jag har gått ner i vikt (undervikt) på grund av stress och ångest.
Jag kan inte äta.
När jag sover så vaknar jag med huvudvärk eftersom jag maler tänderna under natten. Jag har huvudvärk varje dag och ibland migrän.
Ibland kommer stressen till en nivå där jag kräks. Jag har haft ångest sen jag var liten. Jag har pratat med flera personer men jag får ingen stöd eller hjälp.
Jag behöver någon som kan säga vad som är fel så att jag kan hjälpa mig själv.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver ingenting om hur gammal du är, eller i vilka situationer, alltså vad som triggar igång din ångest ditt stressystem.
Hur ser det ut i ditt liv, har det hänt något särskilt som påverkar dig negativt just nu?
Eller har du gått länge i en tung livssituation?
Du skriver att du haft ångest sedan du var liten, har du aldrig fått strategier för att hantera/minska din ångest?
Hur ser det ut med din LIVSBALANS, alltså balansen mellan av vad som GER energi, lust, glädje och gör dig glad, och det som TAR energi, lust och glädje och gör dig nedstämd/ledsen?
Vid ”för mycket ”skit” och för lite ”godis” ökar risken för stress och nedstämdhet. Läs om LIVSBALANS på webbsidan och prova formulär och veckokort för balans i livet.
Vårat ångest/stressystem är ju kroppens larmsystem, din hjärna reagerar på något som händer i din omgivning (ser hör eller upplever något)
eller något som händer inom dig själv ( tankar, känslor eller kroppsreaktioner).
Något som händer/eller att du bara tänker, att något är "farligt" och obehagligt och som du tänker att du inte kommer att klara av.
Du tänker eller upplever "fara/obehag" och kroppen reagerar med att sätta igång vårat eget "larmsystem" som ska göra oss "starka och stridsberedda, dvs. beredda på att fly eller slåss.
Detta larmsystem är viktigt att ha vid verkliga faror, t.ex. då vi blir jagade av en ilsken hund, överfallna av en inbrottstjuv eller måste ta oss ut snabbt då det brinner.
Vi behöver vara snabba, starka och smidiga, helt inriktade på att fly eller slåss ”för livet” klara av en svår uppgift.
Andra system i kroppen sätts på ”viloläge” är inte lika viktigt i den akuta situationen, t.ex. matsmältning.
Därför kan perioder av ett aktivt stress och ångestsystem ge biverkningar från magen, illamående, dålig i magen, mm
(Är det detta du beskriver då du skriver att du har undervikt för att du inte kan äta? Eller har nu drabbats av någon forma av ätstörning och ätstörda tankar, dvs viktfobi, önskan att gå ner i vikt, rädsla för viktuppgång, strular och kontrollerar mat och innehåll, övertränar etc??)
Mat, sömn och motion är grundstenar i all fysisk och psykiskt mående, om man inte får tillräckligt av detta så påverkar och försämrar det mycket.
Beroende på hur gammal du är, kontakt tillsammans med dina föräldrar eller på egen hand, men ett läkarbesök på Vårdcentral för bedömning av din kroppsliga status blir superviktigt.
Du kanske också behöver hjälp att få sova under en kortare period.
Få hjälp inom elevhälsan, Bup eller psykiatrin.
Du skriver att du pratat med flera personer men att det inte lett framåt, och ibland hjälper det inte med att ”bara prata” man måste aktivt och konkret resa sig upp och GÖRA- förändra eller acceptera.
Sök hjälp igen för att få mera tips och hjälp med behandling.
Om vi blir rädda och får ångest, larmsystemet sätter igång för något som vi bara "upplever" som fara/farligt/obehagligt, t.ex. att prata i klassen, åka buss eller djur/höjder eller sprutor, då är det väldigt obehagligt att känna att larmsystemet går igång, det ger hjärtklappning, snabb andning, svettningar, spända och beredda muskler m.m.
Ångest/stressystemet är helt ofarligt men kan alltså kännas mycket obehagligt.
Och att gå länge med förhöjd stressnivå sliter hårt på kroppen. (Du beskriver spändhet i form av att du gnisslar tänder på nätterna, huvudvärk och migrän)
Läs mera om oro/ångest och i vilka situationer det är vanligt att känna ångest, på den här sidan.
Läs också om stress och vad man kan göra för att minska stress.
Om det är så att du har många saker omkring dig, att du har obalans i livet, så kan du behöva jobba med
avlastning och återhämtning.
Avslappning, andning, medveten närvaro (fokuseringsövning) (Finns i Appen Snorkelövning) Fysisk aktivitet och positiva aktiviteter är också viktiga åtgärder.
Allt detta blir viktiga strategier för dig, för att minska ångest/stress, kunna äta, kunna sova, minska spänning mm
Det är alltså SAMMA system ångest och stress.
Stress som vi ofta talar om är YTTRE stress, dvs att ha ”mycket omkring oss, tidspress, många saker på en gång etc som sätter igång ”larmsystemet” men det finns också INRE stress, dvs tankar känslor och vad som händer i kroppen, det kan också göra så stress/larmsystemet ”kickar igång”.
Det första man behöver göra är att "hitta" de situationer som väcker ångesten, får larmsystemet att gå igång.
När, var och hur får du ångest?
Upplever du stress?
Vad händer precis innan?
Vad tänker/känner du, vilka situationer, vad GÖR du?
Mönster, tankar, känslor och beteenden.
Ett tips är att prova BETEENDEANALYS som finns på startsidan på denna webbsida.
Där lär du dig om dig själv, beteenden du fastnat i, saker du gör som ställer till problem för dig.
Se info film och information, prova med färdiga alternativ.
För att övervinna, lära sig att klara av sin ångest, (och minska stress) så behöver man träna på att hantera den, det finns olika tekniker för att klara sin ångest.
Läs under "vad göra" här på sidan.
T.ex. använda någon av våra appar
Skills Uppsala reglera känsla (använd kod x330) Som handlar om känslor och om att reglera en känsla som blir så stark att den ”hindrar/hotar oss, ställer till problem.
Snorkelövning, olika röstövningar och instruktioner i att minska oro/ångest och stress.
Medveten närvaro, mindfulness, att styra sin uppmärksamhet och fokus till ”här och nu” i stället för ”där och då”.
Vara medvetet närvarande i nuet är en verksam strategi.
Vet någon om att du inte mår bra?
Har du någon kontakt med elevhälsan på din skola, Bup, unga vuxna?
Ni kan kanske tillsammans "gå på upptäcks färd" i din ångest, börja kartlägga när och var du får ångest?
Vad påverkar att du upplever dig stressad?
Vilka tankar du har innan, hur det känns i kroppen m.m. Det går att lära sig att övervinna sin ångest, och minska den och sin stress.
Om man inte längre upplever något som "farligt", obehagligt eller inte blir lika rädd längre, så sätter inte larmsystemet igång lika ofta, och när det sätter igång kan vi stanna upp lugna ner kroppssystemet, andas lugnt, slappna av och välja vad vi vill och behöver göra..
Hoppas att detta kan vara en liten bit på vägen.
Skriv gärna igen och berätta lite mera om din ångest/stress, då det är lättare att ge dig konkreta tips och råd hur du kan göra.
Kram Snorkel