Jag är ledsen, orolig, trött, irriterad, typ hela tiden, men jag trycker ner känslorna för att jag inte kan prata om dem eller varför jag har dem.
Borde jag söka upp en psykolog och om jag borde det varför är det så dyrt?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Känslor fyller en viktig funktion för oss människor. Känslan som uppstår ger information om situationen (försöker säga oss någonting om situationen) och vi visar och påverkar också vår omgivning, samt att känslan förbereder oss/ger impulser för att handla/agera.
Känslan får oss att agera snabbt då vi behöver, utan att behöva fundera ut vad vi måste göra i en viss situation. Varje känsla är kopplad till ett visst beteende, har en viss funktion.
Alla människor, oavsett var i världen, föds med en viss ”uppsättning” grundkänslor, sedan finns det en massa känslor som är en mix av dessa grundkänslor.
Man skiljer också på ”primära känslor”- den första, och ”sekundära känslor” – andrahands känslor, den första känslan går över i en annan känsla. Till exempel kan rädsla eller ledsnad ofta gå över i ilska.
På denna webbsida, under VAD ÄR och VAD GÖRA, kan du läsa om våra olika känslor, varför vi har dem och vad man kan göra för att minska dem om de blir för starka. Det finns en film som heter ”Alfred and the shadow” kolla på den också.
Snorkel har en App som heter
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) , som handlar om våra känslor, beteenden kopplade till dem samt hur man kan träna för att minska starka känslor.
Situationer, tankar, känslor, det som händer i kroppen och det vi sedan GÖR, hänger ihop och påverkar oss mycket.
Det vi gör får konsekvenser på kort och lång sikt.
Prova beteendeanalys- se en kedja av händelser, som finns på startsidan www.snorkel.se För att lära känna sig själv och sina beteendemönster. Se vad som påverkar dig och dina känslor, vad är det som kickar igång känslorna.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla på alternativa beteenden, målsättningar och färdiga kedjor, så förstår du mera vad det handlar om.
Prova först med färdiga alternativ när du provar att göra egna kedjor.
Om du ”borde” träffa en psykolog är omöjligt att svara på. Att gå hos någon privat kostar pengar, men vård inom regionen är det inte så dyrt.
På Vårdcentralen finns både kurator och psykolog, om man behöver hjälp och är över 18 år. Det finns också unga vuxna mottagningar och förstalinjen psykologer, beroende på vart man bor i landet. Kolla upp just din region.
Läs mera på denna webbsida som handlar om hjälp till självhjälp, olika strategier och verktyg för att må bättre. Läs också andras frågor/svar i frågelådan.
Skriv igen i frågelådan om du vill och berätta mera om ditt mående och dina känslor.