Hej! Har fått ångest och börjat få en klump i halsen, som blir värre när jag äter, känns som att maten sitter kvar efter jag svalt och klumpen består en stund efteråt! Vad är det .. man blir ju orolig😔 Med vänlig hälsning, xxx

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har en väldigt specifik fråga just gällande det ganska vanliga symtomet vid ångest, att det känns som en klump i halsen.
I öppningen till matstrupen sitter en muskel, matstrupsmunnen (eller Matstrupssfinktern, PES), som ska slappna av för att släppa ner maten i matstrupen.
När diafragman inte gör sitt jobb i svälj-processen fungerar inte matstrupsmunnen som den ska. Den kan inte slappna av och öppna ingången till matstrupen på ett korrekt sätt.
Då får du känslan av klump eller krampkänsla i halsen. När du känner en klump i halsen är det i själva verket den spända matstrupsmunnen du känner.
Ångest är vårat inbyggda ”larmsystem” som ska skydda oss vid faror. Tyvärr kan inte hjärnan skilja på verkliga faror och på faror som bara ”finns i vårat huvud, våra tankar. Och alltså inte innebär någon ”livsfara” för oss. Samma reaktioner och konsekvenser i kroppen som då det verkligen är ”livsfara”.
Och vid livsfara stannar andra system i kroppen av, som inte är lika viktiga då vi kämpar för överlevnad, energin och fokus ska vara på flykt och kamp- t.ex. avstannar matsmältningen och urinproduktion. Detta ger ofta symtom från mage, sura uppstötningar, illamående, orolig mage mm. Och även då känslan av ”klump i halsen”.
Denna känsla av klump i halsen förstärks också av den ”enorma spänning” som sker i kroppen vid förberedelse för kamp eller flykt.
Man spänner även hals och strupe. Ofta fastnar man i "tänk om-tankar" och katastroftankar då det gäller ångest, vilket är fullt begripligt, har man varit med om en obehaglig situation så blir man rädd bara av tanken att det kunde hända igen och försöker "skydda sig" säkra sig. Men tyvärr så leder det ofta till motsatsen, man spänner sig och andas ytligt, vilket tyvärr driver igång ångesten istället, kanske speciellt i matsituationer. Det kanske är så också att du blir lite rädd att mat ska fastna i halsen då du äter, vilket ytterligare ökar spänning, snabb ytlig andning och fokus på hur det känns i halsen, du sväljer mera ofta, mm.
Läs mera om oro/ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA. på www.snorkel.se Andning, avslappning och medveten närvaro- träna på att styra sin uppmärksamhet och sitt fokus, kan vara övningar som hjälper dig.
Ladda ner våra Appar
Snorkelövning med röstövningar och instruktioner i bland annat lugn andning, avslappning och mindfulness-medveten närvaro och styra uppmärksamheten.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) handlar om våra känslor, beteenden kopplat till varje känsla, och hur man kan minska starka känslor.
Beteendecoach- för att lära dig mera om dina problembeteenden och konsekvenser på kort och lång sikt. (kanske att du spänner dig, när du ska äta?)
Skriv igen om du vill, hälsningar Snorkel
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel