Hej! När jag gick I grundskolan var jag inte så snabb på att lära mig simma, så jag låg alltid efter alla andra i vad jag kunde göra, och varje gång blev jag fruktansvärt retad och förödmjukad för det av klasskamraterna. Lärarna var ofta också arga och kritiska. Nu var det några år sedan jag gick ur grundskolan, men det var så fruktansvärt så jag har inte simmat sen dess och jag kommer aldrig någonsin göra det igen. Även om jag rent fysiskt lärde mig simma typ okej iaf, så skulle jag aldrig mentalt kunna gå ner i vatten igen - inte en chans. Det jag vill är att andra ska förstå hur hemskt bara tanken på simning, sjöar, hav, bassänger, är. Jag tycker inte det är okej att tjata på mig att simma; och jag tycker inte det är schysst att tvinga ner mig till stranden bara för att låta mig sitta där medan andra badar. Jag vill kunna få andra förstå hur jag känner och att de accepterar och förstår det här - så jag har två frågor: 1) Hur kan jag förklara det för andra så de tar det på allvar? 2) Vore det korrekt att säga att jag har vattenrädsla?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Visst kallas det ”vattenskräck” ibland, men kan kanske blandas ihop med gamla namnet ”vattuskräck” d.v.s. namnet för rabies.
Så vattenskräck heter egentligen Hydrofobi eller Talassofobi, om du vill googla och läsa mera. Läs t.ex. mera under länken nedan, förklaring vad det är samt exempel på behandling.
Talassofobi & vattenskräck | Behandling i Stockholm | Afobia
Det är svårt för andra att förstå detta med ångest och fobier, om man inte själv har haft det eller känner någon som har det, att man sett och förstått styrkan i ångest. Ångest och fobi är ju inte på något sätt logiskt, skräcken ÄR ju överdriven i förhållande till det man är rädd för, det är ju det som kännetecknar fobi.. Man reagerar med kroppen, skräcktankar och känslor som om det gällde liv och död, över att bada i poolen på solsemestern.
Ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv. Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen. Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket.
Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben. Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång. Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”. Det är Amygdala och din scanner som gör att du reagerar med ”full panik” bara vid tanken på vatten och att bada, fast du med dina frontallober där logiskt tänkande finns, VET att det egentligen inte är farligt. Då var då och nu är nu.
Vet inte hur pass mycket det kränkande och förödmjukande beteendet från dina kamrater och lärare påverkat dig på annat sätt, och påverkar dig nu i ditt nuvarande liv, på annat sätt än ”vattenskräcken”?
Man kan få PTSD posttraumatiskt stressyndrom av mobbing, som finns kvar, hindrar och påverkar en hela livet. Minnen och ”Flashbacks” som påverkar och hindrar mig. (läs mera om PTSD under till exempel 1177 vårdguiden.
Posttraumatiskt stressyndrom, PTSD - 1177 Vårdguiden
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tankar/minnen, ”tänk om” tankar, tänk om jag har hjärntumör, tänk om jag drunknar, tänk om det blir samma sak, tänk om…
Det drar igång amygdalas stress/larmsystem, allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” mm (läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA)
När du känner starkt obehag-rädsla/oro- så följer du din känsla-tror på alla symtom, flyr från obehaget genom att undvika vatten/bada.
Tipsar också om Anders Hansens program om hjärnan och stress, som finns på SVTplay nu) säsong 1 och 2 Din Hjärna. (tror att sista avsnittet säsong 1 tar upp detta med PTSD)
Det är upp till dig att avgöra om detta hindrar dig i livet, hindrar livskvaliteten och om du vill övervinna denna rädsla eller inte. För som sagt, fobi och ångest kan behandlas. Om du läser under ”vad göra” så hittar du exempel. Det handlar om att få ökad kunskap om ångest, stegvis utsätta sig för det man är rädd för, jobba med lugn andning, avslappning med mera för att inte ”dra igång” och få ökad kontroll på stress/ångest larmsystemet.
Snorkel har också två appar som handlar om att hantera/minska ångest
Snorkelövning med olika röstövningar och
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330 handlar om känslor, varför vi har dem och olika sätt at hantera och reglera starka känslor.
I dagsläget så vill du att din omgivning ska sluta tjata på dig om att bada/simma, att de ska förstå din skräck. Och det finns ju inget annat sätt än att du förklarar för dem. Förklarar hur ångest känns, vad det är, varför man har ångest. Hur du fått din ”vattenskräck” och att du inte alls kan tänka dig att
utsätta dig för en behandling för att övervinna den. Förklara för dem hur jobbigt det är med deras ”tjat”.
Läs mera på snorkel.se om oro/ångest
Läs mera om ”vattenskräck” på nätet.
Skriv igen i frågelådan om du vill, läs också andras frågor och svar.
Kram Snorkel