Hej! Jag är väldigt rädd för att träffa mina kompisar att vara med folk hemma hos någon, får då jätte ont i magen och får panik och vill få hjälp med det

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver att du ”är väldigt rädd” för att träffa kompisar och vara hemma hos folk. Du får ont i magen och ”panikkänslor” Låter som om du har social ångest (social fobi) vilket innebär att ha ångest och vara rädd i sociala situationer, alltså i sammanhang då andra människor är med, och då man ska prata, äta, ringa, eller göra något då andra tittar på.
Det brukar också vara så att ångesten väcks INFÖR sociala situationer, alltså bara att man VET att man ska träffa andra, prata och så vidare, och att det blir så jobbigt så man undviker den situationen, stannar hemma, ringer återbud, träffar inte kompisar med mera..
Efter en social situation så är det vanligt att man dömer sig själv på många sätt, inte tycker att man gjort något rätt eller bra, vilket också gör att nästa sociala situation känns ännu jobbigare.
Det är också vanligt att man nästan ständigt oroar sig för om någon ska fråga dig om något, eller om du ska behöva redovisa eller är rädd för att göra något inför andra.
Känner du igen det här?
Social ångest är ett vanligt problem, och vanligt från unga år och kan finnas kvar hela livet. Man är rädd för att göra fel, har katastroftankar på att inte duga, eller på annat sätt" göra bort sig" Man är så rädd osäker och ångestfylld, så det känns i hela kroppen, många försöker att synas så lite som möjligt, håller sig undan, slutar att träffa andra eller prata med andra, man börjar mer och mer undvika situationer med andra människor.
Detta innebär att man blir allt mer ensam och "utanför" att man får mindre och mindre träning i att vara och prata med andra, och rädslan och osäkerheten bara växer.
Den vanliga reaktionen vid stark ångest, är att fly och undvika, det funkar ju bra på kort sikt, men på längre sikt så blir vara ångesten och svårigheterna värre.
Man behöver möta, lära sig hantera, ”träna på att utsätta sig”. Ångest är smärtsamt och jobbigt, det känns i hela kroppen, det är vårt inbyggda larmsystem som ska skydda oss då faror hotar vår existens.
Problemet är att hjärnan kan inte skilja på en ”verklig fara” som då vi blir jagade av en björn, kommer på en inbrottstjuv eller håller på att bli överkörda av en bil, och en ”fara/obehag” som bara finns i våra tankar och fantasier.
Man upplever något som tolkas som fara, hjärnan signalerar direkt till kroppen, utan att vi hinner tänka alls ibland, och ”larmsystemet” sätter igång.
Det sker en massa saker i kroppen som ska göra oss snabba, starka och stridsberedda. (hjärtat slår hårt pumpar blod till musklerna, tunnelseende-bara fokus på faran, snabb ytlig andning, kroppen blir spänd och beredd, med mera) Andra för stunden mindre ”livsviktiga” system i kroppen sätts i vila, till exempel matsmältningen, så det är vanligt att man får symtom från magen som du får.
Då man har social ångest så sätter detta larmsystem igång, ibland bara av TANKEN på en social situation, som alltså egentligen inte är en fara för oss.
Det blir så obehagligt så vi undviker eller flyr från situationen.
Man spänner sig, allt blod går till musklerna så man kan inte tänka klart, det hettar i kroppen, man upplever att man rodnar ”torr i munnen och får då svårt att prata.
Man har allt fokus på sig själv och har skräcktankar över hur andra uppfattar en, hur man ser ut, låter, med mera.
Om du läser på den här sidan om oro/ångest, vad det är, hur det känns och vad man kan göra, så kommer du att läsa om att det handlar om att börja jobba med sin oro/ångest, att övervinna den och börja våga göra det man är så rädd för, tar lite tid och är jobbigt.
Men framförallt DET GÅR!!!
Man tränar i små steg att göra det man är rädd för, gör det medan man slappnar av, andas och väntar till ångesten lägger sig.
Man börjar med ett sådant steg som man klarar av och ökar efter hand. (Kolla på filmen Rädda Albin på www.snorkel.se
Vet din familj hur tufft du har det, har du pratat med dem, de kanske känner igen sig i din situation. Om man har det jättejobbigt så kan man behöva hjälp med detta, du och dina föräldrar kan börja med att kontakta elevhälsan på din skola.
Ni kan tillsammans fundera på om du behöver hjälp från Bup. När du börjar träna på detta i lagom takt och lagom nivå, så vänjer du dig mer och mer, du klarar av situationer och du blir mindre rädd, larmsystemet med alla kroppsliga reaktioner ”panikkänslan” sätter inte igång.
Du vet då vad ångesten är när den kommer, varför den kommer, hur den känns och vad du kan göra.
Du och dina föräldrar kan läsa mera på denna webbsida, och även läsa andras frågor och svar om oro/ångest och social ångest, så förstår du/ni ännu mera vad du kan göra.
Du kan ha hjälp av vår app Skills Uppsala Snorkel reglera känsla. (använd kod x330) Som handlar om känslor och om att träna på att reglera starka känslor. Genom att stanna upp, andas lugnt och slappna av, samt göra tvärt emot vad känslan (rädslan vill) Göra fast man inte vågar, fast det är jobbigt och svårt.
Du kan också prova beteendeanalys- se en kedja av händelser, som finns på Snorkels startsida.
Hur tankar, känslor, det som händer i kroppen, påverkar det vi gör. Och vilka konsekvenser det vi gör, får på kort och lång sikt.
Det handlar om problembeteenden man kanske fastnat i, som till exempel undvikanden, de fungerar på kort sikt, känns skönt att slippa, men på längre sikt så förvärrar det hur man mår, ökar problembeteendet och ställer till problem.
Se introduktionfilmen, läs informationen, kolla in färdiga kedjor, målsättningar och alternativa beteenden så förstår du mera var det handlar om.
Börja sedan med ”färdiga alternativ” om du ska testa att göra kedjor.
Kan tipsa dig om två bra böcker som handlar just om detta som du och dina föräldrar kan läsa Dels
”Social ångest- att känna sig granskad och bortgjord” av Anna Kåver och
”Social fobi-social ångest” av bla. Tomas Furumark. Finns säkert att låna på biblioteket.
Där kan du läsa mera konkret hur behandling/träning kan gå till .
Jag vet inte var du bor, men det finns också internetbehandling vid social fobi, där man har kontakt via nätet och tränar mellan kontakttillfällen.
Googla på social fobi-social ångest.
Berätta för din omgivning och se till att få hjälp med detta. Läs också mera om hur man kan övervinna sin ångest.
Gå inte ensam och ha det så här jobbigt. Skriv igen om du vill,
kram Snorkel