Hej!
Jag går i åttan och nu till vårterminen bytte jag skola.
Anledningen till det var att jag inte trivdes i min förra skola p.g.a min klass som var väldigt stökig. Jag hade inte heller jätte många vänner utan bara en väldigt nära vän.
Min nya klass är väldigt lugn på lektionerna, vilket är bra, men väldigt stökig och högljud i korridorerna.
Jag har kommit in ganska bra i klassen och är med några olika personer och jag har pratat med nästan alla. Det är verkligen inte någon som är taskig men jag får ändå ångest över allt när jag tänker på skolan.
Jag fattar inte varför för den är ändå ganska bra. Skolan är också väldigt stor om man jämför med min förra skola och det är också jobbigt eftersom jag känner mig lite vilsen och som att jag inte hittar.
Jag vet att jag bara har gått i den nya skolan några dagar men jag får ändå ångest över det varje gång jag tänker på skolan.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Så skönt att du har det bättre i din nya skola, men det tar ju lite tid med att komma in i något nytt, hitta på platser, lära känna nya lärare, kompisar, lokaler etc. Det är inte konstigt alls att du känner dig osäker och vilsen. (och det startar ditt larmsystem i kroppen)
Ångest och rädslor lever vi alla med i olika grad, ångest- dvs vårat "stress och larmsystem" har vi alla och det triggas igång både av verkliga faror OCH faror som vi bara tänker, som bara finns i vårat huvud utan att vara något direkt hot för oss i stunden, t.ex. orostankar.
Larmsystemet kickar igång för att "varna och förbereda oss för att fly eller slåss mot hotet". Det är en "överlevnadsstrategi" och har varit livsviktigt för oss i vår utveckling. Då vi levde som "grottmänniskor" fanns väldigt många direkta faror och hot.
Om det är en verklig fara, t.ex. en bil som kör mot oss på fel sida av vägen, jagad av en ilsken björn eller att vi överrumplar en inbrottstjuv då vi kommer hem, så är larmsystemet till livsviktig hjälp genom att göra oss snabba, starka och fokuserade.
Då faran bara finns i vårat huvud så känns alla de kroppreaktioner som startar mycket obehagliga, gör rädslan och obehaget värre, hjärtat slår snabbt och hårt för att pumpa blod ut till musklerna, för att vi ska bli snabba och starka, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet av samma anledning, vi får tunnelseende (alltså minskas synfältet) för att vi ska ha fokus på faran, man kan bli svettig, varm, kroppen blir spänd och beredd mm. (läs mera under VAD ÄR oro/ångest och varför man har ångest)
Har man blivit ”skrämd/rädd/upplevt obehag” tidigare, så blir det en sk ”inlärd” rädsla, dvs vi scannar av omgivningen hela tiden, är lite beredda och förberedda på att något ska hända och är lite på ”spänn” hela tiden.
Du kände ett starkt obehag i skolan tidigare, och nu, fast du bytt skola och det känns ganska bra, så är din hjärna beredd och på spänn, och ”minsta lilla” likhet från förr sätter igång ditt ”larmsystem” och du upplever ångest.
Ofta flyr vi eller undviker den "tänkta faran/hotet, just för att det känns så obehagligt. t.ex. går hem från skolan och ångesten startar i skolan, lämnar affären om ångesten startar där, eller om ångesten väcks av tanken på att möta en orm så undviker man skogen, kan inte gå i gräs etc.
Detta fungerar ju kortsiktigt, man slipper obehaget, men på längre sikt lär vi oss inte att hantera, klara av svåra situationer och hantera ångest, för egentligen ÄR ju inte svenska ormar och att redovisa i skolan "fara och hot" så vi kan alltså träna för att stanna kvar och klara av, lära oss att hantera och minska ångesten inför det vi är rädda för.
Det tar lite tid att lära in och få ”hjärnan att förstå” att den inte behöver vara beredd på att skydda dig, du har det bra i skolan nu.
Ett bra sätt för dig att ”hjälpa” till så att hjärnan förstår detta är att när oron/ångesten-larmsystemet kickar igång, så jobbar du med avslappning och lugn andning, tar några djupa andetag spänner kroppsdelar för att sedan slappna av i dem igen, slappna av i hela kroppen.
Då säger du till hjärnan ”det är ok, ingen fara här”.
Snorkel har mycket information på webbsidan och i våra appar om vad oro/ångest/stress ÄR och vad man kan GÖRA. Läs, testa och öva. Kolla på appen Snorkelövning med olika röstövningar i bl.a andning och avslappning, och även Skills Uppsala, snorkel reglera känsla.(sök på Skills Uppsala, slå in koden X330, gör sedan ditt egna enkla lösenord)
Appen Skills Snorkel reglera känsla handlar om känslor, varför man har dem, beteenden (vad vi gör) som är kopplade till känslan samt övningar för att reglera (minska) känslan. Bla. att stanna upp, andas och slappna av, och sedan göra tvärt emot det beteende som känslan vill att vi ska göra ( träna på att stanna kvar, andas lugnt, delta o.s.v. istället för att fly undan, slåss, dra oss undan mm)
Om man övar på detta kommer hjärnan att förstå till slut att det inte är någon fara och att den inte behöver förbereda kroppen på att fly eller slåss, men som sagt, du kommer att börja känna obehag i liknande situationer som förr, så träna då att slappna av och andas lugnt, och säga till dig själv ”det är ok”.
Skriv igen i frågelådan om du vill, och berätta hur det går för dig.
Kram Snorkel