Hej, jag behöver hjälp. Min flickvän är en tjej som skickar väldigt mycket hjärtan och säger ”älskar dig” till många. Detta har blivit ett problem då jag blir väldigt lätt svartsjuk. Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Svartsjuka handlar ju i grunden om en rädsla att förlora någon som betyder mycket för en, och att man vill förhindra det. Ofta genom att kontrollera på olika sätt, tyvärr så kan svartsjuka leda till direkta motsatsen dvs att partnern upplever sig ifrågasatt, att man inte litar på den, kontrollerad och trängd. Så att relationen inte håller just på grund av det.
Det kan vara så att "lite svartsjuka" känns smickrande och som ett tecken på att man är älskad, men det kan verkligen vara ett stort problem för den som känner sig nästan ständigt svartsjuk och orolig, och problemet kan växa om man börjar göra en massa saker för att kontrollera och trygga. "Det odjur man matar kan växa till ett monster"
Du tänker helt rätt, "vad ska du göra" för det handlar ju om att reglera egna starka känslor, bygga sitt eget självförtroende och trygghet. Inte om att begränsa sin partner.
Sedan är det ju också ett gemensamt "problem" partnern behöver ju veta att man brottas med detta och att det är jobbigt, så att man inte missförstår varandra.
Svartsjuka kan grundas tidigt i livet, personer som har vuxit upp och känt sig mindre uppskattade och bekräftade  än personer runt omkring dem har en högre sannolikhet att vara svartsjuka. Detta beror på att det kan skapa tankar om att andra är mer värda än dem och att de inte förtjänar att ha bra saker. För dessa personer kan det då kännas som att de riskerar att förlora en nära relation om partner eller vännen upptäcker att det finns bättre alternativ någon annanstans. Upplevelsen av att det finns ett sådant hot väcker ofta svartsjuka.
Att växa upp med föräldrar eller andra i närmiljön som är otrogna eller uppvisar mycket svartsjuka ökar också sannolikheten för att oftare bli svartsjuk. Detta beror på att svartsjuka blir normaliserat. Svartsjukebeteenden uppfattas alltså då som en normal del av livet. Dessa beteenden betraktas inte längre som lika problematiska och kan därför lättare fortgå eftersom de inte blir ifrågasatta eller att man lär sig hantera dem.
Att själv ha varit otrogen eller att ha blivit bedragen av tidigare partner ökar också risken att vi ska uppfatta otrohet som troligt kan hända.
Vad kan man då göra?
Fundera lite över var din svartsjuka kommer ifrån, det finns många olika anledningar till att man känner svartsjuka. Fundera på om det finns någon känsla som ligger under. Hur ser det ut med din självbild och ditt självförtroende, ditt egenvärde? Bygg ditt självförtroende genom att fokusera på saker du är bra på och blir glad av.
Det är vanligt att svartsjuka drivs av rädslor. Kanske är du rädd att din tjej ska lämna dig eller vara otrogen. Dessa rädslor kan komma från att du är osäker på er relation och på om den faktiskt är stabil. Ni kanske behöver prata mera med varandra om hur ni ser på er relation. Det är inte ovanligt att man har olika mål med relationen, en vill bara "ha lite kul" medans den andra vill ha en relation för framtiden. Då ökar risken för obalans i relationen, missförstånd och osäkerhet. Bra att veta vad den andre vill just nu, acceptera det eller avsluta en relation som inte kan ge det man önskar.
Läs mera om relationer och relationsfärdigheter här Snorkel - Relationer
Reglera starka känslor. Om det är saker din tjej gör som väcker svartsjuka är det viktigt att du inte lägger över ansvaret över att dina känslor ska vara reglerade på din partner. Din tjej behöver veta hur du känner men att det är något DU jobbar med för att hantera och att du inte förväntar dig att din partner ska begränsa sitt liv för att minska ditt obehag.
Ibland har man känslor som känns obehagliga och som inte har någon tydlig orsak. För att dessa känslor inte ska gå ut över ditt förhållande och leda till att du börjar kontrollera din partner kan det vara bra att träna på att reglera starka känslor genom till exempel att distrahera sig, göra något roligt eller något som tar mycket uppmärksamhet. Surfa på känslan "bara ha den" utan att agera, eller lugna sig själv.
Läs mera om känslor och känsloreglering här Snorkel - Känslor
Gör tvärt emot. Med starka känslor följer beteenden som hänger ihop med känslan, är man arg så vill man agera, skälla, är man rädd vill man skydda, fly (kontrollera) är man ledsen drar man sig undan. Det kan vara svårt att kontrollera sitt beteende, det man gör när man är svartsjuk. Starka känslor har en förmåga att "ta över" våra beteenden, just då i stunden känns det "rätt" att säga eller göra på ett visst sätt, saker man ångrar efteråt. (säga dumma saker, kontrollera mobil eller dator utan lov, hota/anklaga etc) Du kan träna på att göra tvärt emot vad känslan svartsjukan säger åt dig att göra. Ge din partner en kram i stället för att kolla igenom personens mobil, andas lugnt och slappna av istället för att bli spänd och få ytlig snabb andning som man får då man är upprörd, i stället för att kontrollera, gör något roligt på egen hand.
Läs och öva känsloreglering Snorkel - Starka känslor
Andning och avslappning När man blir svartsjuk kan man bli väldigt upprörd och ibland glömma bort att andas eller andas väldigt snabbt och ytligt. Att ta flera djupa andetag eller att göra en andningsövning hjälper dig att ta tillbaka kontrollen över din kropp och gör det lättare att tänka klart.
Snorkel har en App som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330) den handlar just om känslor och känsloreglering, där får du hjälp med röstövningar att stanna upp, andas lugnt och slappna av.
I Appen Snorkelövning hittar du fler röstövningar i bland annat avslappning och lugn andning.
Kom ihåg kommunikation, relationer är inte alltid lätt och något man behöver jobba på.
Skriv gärna och berätta om hur du tränar att hantera din svartsjuka.
Kram Snorkel