Jag är 23 år och har alltid kunnat stå upp för mig själv och kunnat säga ifrån.
Men igår var jag ute på krogen, det var inga konstigheter förens kl 03 och man skulle börja bege sig hem.
En kille som jag dels träffade förra helgen var ute denna gången också. Han ville att vi skulle gå ut och prata lite. Vilket han hade velat hela kvällen men jag hade ingen lust.
Nu gick jag med honom för att jag inte orkade hans tjat längre. Vi bara vandrade planlöst och när vi stod utanför ett tegelhus så började han göra närmanden.
Försökte kyssa mig, började slita i min jacka och höll i mina armar. Jag sa att han skulle sluta men han fortsatte och då blev allting svart för mig.
Jag minns att jag blev väldigt yr och fick ont i hela kroppen samtidigt som jag knappt kunde göra något. Jag fick panik men kunde inte göra något. Han förde mig mot dörren och vi gick in.
Tack och lov så fick jag tillbaka mitt medvetande och kunde knuffa undan honom och springa ut. Det jag kände, yrheten, det onda i kroppen.
Var det en panikattack? Kan man komma ur det på något sätt?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Förstår att det var en mycket obehaglig upplevelse, dels att bli kränkt genom att först faktiskt ”bli söndertjatad”, sedan att någon tar på en, gör närmanden, och håller fast en.
Dessutom får du ”panik” så kraftig ångest, att du upplever att du tappar kontroll och medvetande.
Du kan läsa mera på denna webbsida om oro/ångest
När du får en stark ångest/stress systemet i kroppen kickar igång, aktiveras kroppens system för att fly eller fäkta/slåss.
Om du väljer att fly är du förberedd för att fly fortare än vanligt och väljer du att fäktas kommer du att vara starkare än vanligt.
Din kropp pumpar adrenalin, du andas fortare och tar in mer syre och ditt hjärta pumpar fortare. Funktioner som för tillfället är onödiga som t.ex. matsmältning blir långsammare för att all energi kan ägnas åt att springa eller slåss.
En tredje respons är frys responsen som aktiveras innan du har bestämt dig för att t.ex. springa.
När den här responsen aktiveras kan det kännas som att du fryser fast; ditt blodtryck går ner och du kan känna dig yr och ibland få en overklighetskänsla.
Man brukar tala om att djur ofta hamnar i detta ”spela död” för att undkomma fiende/fara.
Skulle nog med största sannolikhet förmoda att det var just det ”tillståndet” du hamnade i en kort stund. Innan du började ”röra på dig” och du ”kom tillbaka till verkligheten” och gjorde dig fri.
Gissar att du kanske oroar dig för att ”detta tillstånd” skulle innebära att man inte skulle kunna ”kämpa emot” utan vara hjälplös.
Men då man kommer tillbaka till ”medvetande” igen, alltså då tillståndet av ”frys” bryts, så är man fullt aktiv igen och kan fly eller slåss.
Aktivitet, eller att på annat sätt ”komma tillbaka” till ”verkligheten” bryter detta tillstånd. Om man upplever att man ”försvinner bort” på detta sätt så kan man använda olika ”små knep” för att återfå känslan av att man är ”skärpt och medveten”, t.ex. klappa sig själv i ansiktet, rörelse-stampa med fötterna, röra armarna, böja sina knän, nypa sig själv i handen området mellan tumme o pekfinger, ”prata för sig själv” mm.
Att magandas, se till att kroppen tillförs syre, då man hamnar i ”panik” är det vanligt att man håller andan eller andas väldigt ytligt, vilket innebär obalans mellan koldioxid och syre i andningsluften, och man kan bli yr och ”känna sig borta”.
Man kan få ett ”enstaka” sådant här ”ångesttillstånd” just pga en sådan kränkande och obehagliga situation, och det behöver aldrig hända igen.
Det KAN också bli så att man får en stor rädsla för det som hände i kroppen, vilket inte alls är konstigt, detta leder till att man överkänsligt börjat kolla av hur det känns i kroppen, minsta pirr, känsla av yrsel, känsla av att ”vara frånvarande”- (hur nu det känns) sätter igång vårat inbyggda larmsystem- och ångesten startar.
Den överkoll man gör, och den tolkning man sedan gör av små kroppsymtom- som kanske är helt normala, gör att ångesten sätter igång, och man utvecklar en ångestproblematik.
Ångest/oro är en otroligt stark kraft, vilket den behöver vara, det är vårt skydd och en livsviktig överlevnadsstrategi, ska skydda oss från faror som kan hota vårt liv. Om det bara var en ”svagt tickande klocka” så skulle vi inte lyssna och agera snabbt och effektivt vid verkliga faror, som då vi kommer hem och överraskar en inbrottstjuv, blir jagade av en ilsken björn, eller en bil kör emot oss på fel sida av vägen.
Man måste reagera och agera snabbt och direkt, utan att tänka så mycket. Den delen i hjärnan som är vårt ”brandlarm” heter amygdala, den delen av hjärnan där förnuft, planering, logiskt tänkande mm sitter heter Frontalloben.
Amygdala har ingen kontakt med frontalloben utan man ”känner och agerar” utan förnuftigt tänkande. Därför agerar vi inte så ”smart och genomtänkt” då vi följer akuta känslan vid ångest, fast det kanske känns så just då.
Brandlarmet har som en scanner som scannar av tecken på ”eventuella faror” och vid minsta misstanke sätter larmet igång.
Den larmar kroppen för att förbereda oss för att fly ifrån eller kämpa emot ”faran”.
Kanske din scanner gör så att du tycker att du upptäcker saker i dig eller omgivningen som du tolkar som FARA, och får ökad ångest.
Hjärnan kan som sagt inte skilja på verkliga faror, och faror som bara finns i våra tanker ”tänk om” tankar, tänk om det blir på samma sätt igen, tänk om jag får en panik attack, tänk om jag får ångest och tappar kontrollen, tänk om det händer något hemskt..
Det drar igång amygdalas stress/larmsystem, allt blod går ut i musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir ytlig för att syresätta musklerna av samma anledning, vi får tunnelseende- allt fokus ska vara på ”faran” mm
(läs mera om ångest under VAD ÄR och VAD GÖRA, tipsar också om Anders Hansens program om hjärnan och stress, som finns på SVTplay nu)
När man känner starkt obehag-rädsla/oro- och följer din känsla-tror på alla symtom, och flyr från obehaget och rädsla, undviker att göra saker, besöka platser, undviker situationer, lämnar/flyr från situationer, SOM ALLTSÅ INTE INNEBÄR EN VERKLIG FARA UTAN ALLTSÅ BARA VÅR RÄDSLA/TANKAR ATT NÅGOT KUNDE HÄNDA. Då utvecklas en ångestproblematik.
Du kan läsa mera på webbsidan under VAD ÄR och VAD GÖRA. Det finns många verktyg för att reglera ångest, steg för stegträning mm.
Ladda ner appen Snorkelövning, där finns många olika röstövningar och instruktioner. Bl.a. avslappning, andning, krisfärdigheter, medveten närvaro mm.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla handlar om känslor, varför vi har dem/vilken funktion de har och vad de vill få oss att göra-beteenden som kopplas till känslan. Det finns också övningar för att träna på att Stanna UPP, andas lugnt och slappna av, då vi får starka känslor och gör saker som blir negativt på sikt.
Man får träna på att göra tvärt emot känslan.
Hoppas att detta är en liten bit på vägen. Skriv gärna till frågelådan igen, berätta hur det gått för dig, vad som varit till hjälp osv.
Kram från Snorkel.