Hej Vad ska man göra om man har ångest och dåligt känsla av att vara med på idrottslektion fast man tvingar sig själv att gå?
Vad ska man också göra när man tycker att det är jobbigt att snacka med lärare/ vuxna om sina problem?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du får ångest och en dålig känsla av att vara med på idrotten. Vad är det som händer på idrotten som gör att du får ångest? Är det så att du inte tycker att du kan, att du är rädd att göra fel, att du tycker att det är jobbigt att byta om, eller kanske duscha efteråt?
Det är inte ovanligt att unga tycker och tänker så om idrotten. När man är i tonåren så händer mycket i kroppen och man kan känna sig lite "klumpig" och osäker med sig själv och sin kropp.
Du skriver att du tycker att det är jobbigt att prata med vuxna och lärare om dina problem, vet de alltså inte om hur du tänker och känner?
Det är viktigt att din omgivning vet och förstår så de kan hjälpa och stötta, underlätta för dig på bästa sätt.
Det kanske finns vissa aktiviteter på idrotten som du tycker är lättare, som man kan börja med. Idrott och fysisk aktivitet är ju viktigt, för all fysisk och psykisk hälsa. Men man måste till exempel inte hålla på med bollsport om man har svårt för det, man kan röra på sig på andra sätt. Dina föräldrar och dina lärare behöver känna till hur du tänker och känner för att ni kan planera så det blir bäst för dig, och hur du stegvis kan öka deltagande.
Vissa tycker att det är enklare att skriva hur man tänker känner och gör, som du gjorde lite då du skrev hit. Skriva ett brev.
Andra tar hjälp av denna webbsida, där det finns mycket information under VAD ÄR och VAD GÖRA om oro/ångest och hur man kan träna på att övervinna det steg för steg. (Se till exempel film Rädda Albin)
Andras frågor och svar i frågelådan kan också vara till stor hjälp då man ska försöka berätta hur man mår och känner, och man kan läsa där  tillsammans.
Man kanske behöver göra upp om en tid, ett tillfälle då man inte blir störd med mera då man ska "berätta något jobbigt". Ha funderat innan å vad man vill säga.
När det är svårt att berätta kan det underlätta att skriva skriva ner sina tankar och känslor, sin rädslor, som man kan ge någon av föräldrarna så att de kan läsa och tänka efter lite innan ni pratar mera. Eller ett mail, du kan också visa dem ditt mail och svar hit till frågelådan så kan ni prata runt det.
Ni kan sedan läsa mera tillsammans på webbsidan och fundera vad ni kan göra tillsammans för att du skulle kunna må bättre. Vad som väcker din ångest, hur det blir på Idrotten.
Viktigt att ni kontaktar skolan och din mentor, vilket stöd behöver du där, vad är svårast, jobbigast, hur skulle det vara för att kännas bättre, fungera bättre. Osv.
Du ska inte behöva gå ensam och ha ångest på idrotten, du behöver stöd och hjälp så att det blir bättre.
Skriv gärna i frågelådan igen om du vill.
Kolla också på www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om olika problem i skolan.