Hej, jag har haft ont i huvudet i fem dagar. Mörk avföring (mörkare än vad jag brukar ha), hjärtklappning och sämre kondition (jag har annars väldigt bra kondition). Jag fick mens för ett tag sedan och i slutet var mensen rosa. Jag är rädd att jag har blodbrist eftersom mina symtom stämmer in bra. Men mina föräldrar låter mig inte gå till en vårdcentral. Jag är ofta orolig om min hälsa så de tar mig inte seriöst lägre när jag hr problem med något.
Jag vill verkligen ha hjälp.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver att du ofta har en oro över din hälsa, och att det t.o.m. gått så långt att dina föräldrar inte riktigt tar dina ”symtom” / din oro, på allvar.
Det du säkert har, är ju ångest/oro, och DEN behöver man ta på allvar, hjälpa dig att strategier för att hantera, möta, och minska den.
Ångest och rädslor lever vi alla med, ångest- dvs vårat inbyggda "stress och larmsystem" har vi alla och det triggas igång av verkliga faror och faror som vi bara tänker, som bara finns i vårat huvud utan att vara något direkt hot för oss i stunden. Larmsystemet kickar igång för att "varna och förbereda oss för att fly eller slåss mot hotet". Det är en "överlevnadsstrategi" och har varit livsviktigt för oss i vår utveckling. Då vi levde som "grottmänniskor" fanns väldigt många direkta faror och hot.
Om det är en verklig fara, t.ex. en bil som kör mot oss på fel sida av vägen, jagad av en ilsken björn eller att vi överrumplar en inbrottstjuv då vi kommer hem, så är larmsystemet till livsviktig hjälp genom att göra oss snabba, starka och fokuserade.
Då faran bara finns i vårat huvud så känns alla de kroppreaktioner som startar mycket obehagliga, gör rädslan och obehaget värre, hjärtat slår snabbt och hårt för att pumpa blod ut till musklerna, för att vi ska bli snabba och starka, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet av samma anledning, vi får tunnelseende (alltså minskas synfältet) för att vi ska ha fokus på faran, man kan bli svettig, varm, kroppen blir spänd och beredd mm. (läs mera under VAD ÄR oro/ångest och varför man har ångest)
Ofta flyr vi eller undviker den "tänkta faran/hotet, just för att det känns så obehagligt. t.ex. går hem från skolan och ångesten startar i skolan, lämnar affären om ångesten startar där, eller om ångesten väcks av tanken på att möta en orm så undviker man skogen, kan inte gå i gräs etc. Detta fungerar kortsiktigt men på längre sikt lär vi oss inte att hantera, klara av svåra situationer och hantera ångest, för egentligen ÄR ju inte svenska ormar och att redovisa i skolan "fara och hot" så vi kan alltså träna för att stanna kvar och klara av, lära oss att hantera och minska ångesten inför det vi är rädda för.
Om man hela tiden undviker och flyr från TÄNKTA FAROR, så blir man allt mera ångestfylld i allt fler situationer, man tänker och tror att det "jobbiga svåra" kan hända/dyka upp nästan var som helst, det SKULLE ju kunde hända, TÄNK OM det hände osv och så blir livet allt mera begränsat och vi blir allt mera ångestfyllda och rädda. Det är nog så det blivit för dig angående din kropp, hälsa och sjukdomar.
Det är lättare att beskriva detta då det handlar om antingen direkta faror (som björnen) eller saker som egentligen inte alls ÄR farliga (skolan, att redovisa, svenska spindlar mm) sedan finns det saker som faktiskt kan hända, och faktiskt är en VISS LITEN RISK, som då risken att drabbas av olika
Sjukdomar…  Eller att krocka med bilen, krascha i ett flygplan, påkörda då vi cyklar, båten sjunker, få i sig en giftig svamp då man äter svampstuvning, få nedsatt hörsel av hörlurar, nedsatt syn av att använda dator och mobilskärmar, biten av en orm, hund, geting, bli smittad av maginfluensa eller annan influensa då man träffar andra människor, mm mm.
OM vi tog alla dessa eventuella faror på största allvar, alltså gjorde allt för att skydda oss mot dem och undvika dem, så skulle vi leva ett mycket handikappande liv, isolerade och utan att komma någonstans eller utan att kunna vara bland andra människor.
Det finns faror ja, och det finns alltid en viss liten "risk" med nästan allt, men vi behöver ta den risken, leva här och nu och njuta av livet. Om vi ständigt går omkring och oroar oss, ska vara på vår vakt, inte utsätta oss för något, ständigt kollade av kroppen efter olika symtom, så blir det inte mycket kvar av "livet"..
Vi behöver lära oss att leva med "ovissheten" att vi faktiskt inte riktigt vet vad som påverkar och kan skada oss.
Naturligtvis ska man inte göra saker vi VET är direkt farligt.
Du behöver prata med dina föräldrar igen om din starka rädsla? Skulle önska att du tillsammans med dem, läste detta svar, och sedan då läste mera på denna webbsida om just oro/ångest, vad det är och vad man kan göra.
Jag undrar också om du har annan ångest, alltså att ditt larmsystem triggas igång av andra "katastroftankar"? .
Det finns många olika strategier på denna webbsida och i våra appar (läs under appar på webben) om just att reglera, minska starka känslor och hantera ångest.
Prova beteendeanalys- se en kedja av händelser. För att hitta mönster i hur just DU gör, tänker, känner.
Det handlar om att se hur olika situationer, tankar, känslor, det som händer i kroppen och vad vi sedan GÖR, påverkar oss på kort och lång sikt.
Ditt kontrollerade gör dig lite trygg just i stunden, men på längre sikt så ökar det och förvärrar din oro. Se instruktionsfilmen, läs information, kolla målsättningar, färdiga kedjor och alternativa beteenden, så förstår du mera vad det handlar om.
Det finns många övningar i alternativa beteenden, STOPP- stoppa sig själv, aktivt resa sig upp och bryta ångesttankar., avslappning för att minska spänningar i kroppen som ökar ångest, lika med övningar i lugn andning.
Ladda ner våra appar
Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330)
Du kan öva tillsammans med dina föräldrar.
Hoppas att detta var en liten hjälp på vägen. Läs också andras frågor/svar i frågelådan om oro/ångest.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om du vill.
Kram Snorkel