Hej, förra sommaren åkte jag och min familjs hem med bil från Göteborg. Men när det var hälften av bilresan kvar känner jag typ som ett rus i hela kroppen och jag kopplar det med illamående. Problemet är att sedan dess har inte jag kunnat sätta mig i något rörligt föremål för att jag då tror att jag kommer att spy.
Men grejen är att jag aldrig i hela mitt liv varit åksjuk. Bara tanken av att sitta i en bil lång tid får mig att må illa.
Snälla hjälp mig för detta påverkar min vardag väldigt mycket då jag går i skolan långt ifrån där jag bor!!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver på ett mycket bra sätt hur man kan utveckla ångest (fobi) efter ett jobbigt tillfälle som väckte mycket obehag och rädsla, och hur man efter det kan få stark ångest bara av TANKEN att det skulle ske igen. Du har egentligen aldrig varit åksjuk, eller kräkts efter bilresa. Men katastroftankarna att det SKULLE KUNNA hända är nog för att trigga igång stark ångest.
Din jobbiga bilresa med illamående och rädsla för att kräkas hände förra sommaren, och har påverkat dig mycket sedan dess.
Stark rädsla för att kräkas, eller "kräkfobi" är ganska vanligt, troligtvis t.o.m. vanligare än fobi för djur. Det ger också väldigt starka ångestsymtom i kroppen. Det skapar stort obehag i perioder, särskilt då tex "vinterkräksjukan" går som mest.
Det kan ständigt bli ett kontrollerande av kroppsymtom och undvikande av personer, platser eller situationer där man riskerar att möta någon med magsjuka eller riskerar att bli smittad.
Man kan också hamna i att tvätta sig ofta, sprita händerna, svårt att hälsa på folk, inte kunna besöka kompisar med mera i en allt ökande ond cirkel för att undvika risken att bli smittad. Och ett ”övertänkande” Kan jag blivit smittad, är det illamående jag känner..
Detta handikappar och minskar livskvalitén mycket. För dig verkar det som om din rädsla för att kräkas "din kräkfobi" mest handlar om just åka bil, buss eller andra "rörliga föremål" då du alltså riskerar att bli "snurrig". Just "åksjuka" är ju kopplat till balansnerven i örat, och har fysiska orsaker.
Många har åksjuka utan att ha en "kräkfobi" alltså att rädslan handlar om just rädslan att kräkas. Det finns ju bra receptfria läkemedel mot åksjuka att köpa på apoteket, till exempel Postafen.
Då det handlar om fobi, alltså en "överdriven ologisk rädsla" och fobibehandling handlar om att förstå hur ångest fungerar, att undvikande leder till en kortsiktig lättnad genast men en ökad ångest på sikt.
Att undvikandet sedan leder till ökad ångest i allt fler situationer. (läs mera om ångest www.snorkel.se ). Man behöver fundera på vilka situationer man undviker, vad man gör för att "känna sig säker", göra en lista och kanske fundera på en hierarki, vilket är någorlunda lätt och vilket är svårast.
Sedan behöver man steg för steg närma sig de svåra situationerna istället för att undvika, träna på dem för att klara av dem, veta hur man kan "lugna sig själv" Stegvis sluta med överdrivet kontrollerande, eller i ditt fall, undvikande, om det är det man gjort, alltså undvikit olika former av rörliga föremål. Alltså då rädslan så att säga "sitter i huvudet och tankarna".
Att övervinna ångest handlar om att hantera ångesten, lära sig att man kan kontrollera den. Ångest är hjärnan och kroppens livsviktiga system för att skydda oss från verkliga faror, som då vi blir överfallna eller jagade av vilda djur.
Hjärnan kan dock inte skilja på en "verklig fara" och något som vi bara TÄNKER är farligt och "obehagligt" som just tanken att bli sjuk och kräkas. Dessa tankar och föreställningar skapar ett lidande och begränsat liv för dig, trots att du inte har kräkts. Ofta får man ”Tänk om” tankar-… tänk om jag blir sjuk, tänk om jag kräks, tänk om jag kräks HÄR, så att alla ser… och så vidare.
Vi behöver i stort sett göra tvärt om mot det beteende vi gör nu då vi har ångesten.. Då det gäller kräkfobi så är det svårt att ”träna på att kräkas” även om det förekommer sådan behandling (kräkmedel) utan att det handlar mest om att sluta med kontrollerande, kollande, spritande eller andra saker man GÖR eller undviker. Bryta övertänkande med mera. Stegvis träna på att gunga, snurra, åka bil, buss, bara sitta där korta stunder som ökas mera. Och samtidigt andas lugnt, slappna av, fokusera på annat. Alltså använda ångestreglerande tekniker.
Detta blir ett långt svar, så tipsar dig därför att på egen hand läsa på www.snorkel.se, vår del om just tankar, och oro/ångest. Finns olika övningar för att hantera orostankar. Men framförallt aktivt resa sig upp och bryta dessa, säga STOPP till sig själv när orostankarna startar.
Ältande, undvikande och kontrollerande är verkligen ett bevis på att ångest inte är logiskt. Har inte med förnuft att göra. Känslor utgår från hjärnans känslocenter, Amygdala, som sitter bakom örat, det är vår äldsta del av hjärnan. Våra nyare delar, som sitter under pannan, frontalloberna, därifrån utgår logiskt tänkande, planering, se mönster, följa instruktioner med mera. När vi får ångest, hinner inte informationen gå genom frontalloberna, ska inte vara så heller.
Om du sätter handen på en het platta så ska du reagera instinktivt, rycka undan handen, så snabbt så att smärtan till och med kommer efteråt. Du ska inte börja fundera, stämmer verkligen denna information, ÄR plattan varm, har jag bevis för det, vad kan jag göra för att få bort smärtan, är det bästa lösningen etc. etc.
INGEN tycker att det är trevligt att kräkas. (Men mår man väldigt illa så kan det faktiskt vara skönt efteråt)
Just detta med kräkfobi/ känslan avsky/äckel var väldigt viktig då vi levde som "grottmänniskor" då kunde vi inte googla på vad man kunde äta eller vad man blev sjuk av, utan vi behövde verkligen minnas och känna rädslan/den starka ångesten och akta sig/fly- om någon blev sjuk efter att ha ätit några giftiga bär t.ex., eller om vi själva blev sjuka verkligen minnas det vi blev sjuka av.
Vanligt att man har mycket svårt att äta det man just åt innan man blev magsjuk, fast det kanske inte alls har med magsjukan att göra. Ångest är som sagt inte logiskt, vi VET att saker inte är farliga, men vi följer känslan- obehaget/ångesten som säger FLY, AKTA DIG, just för att obehaget är så starkt.
Nu behöver vi inte denna färdighet på samma sätt, kring känslan avsmak/äckel men själva känslan finns kvar. Läs mera på www.snorkel.se om känslor. Det finns också en app, Skills snorkel reglera känsla, (använd kod x330) information och övningar för att minska starka känslor.
I vår app Snorkelövning så finns övningar i ”steg för steg” träning, alltså att i steg närma sig/göra, det som framkallar ångesten. Lyssna och öva.
Det finns även olika tekniker i lugn andning och avslappning för att kunna stanna kvar i situationen då man tränar stegvis närmande, man behöver slappna av och stanna kvar till ångesten lägger sig.
Berätta för dina föräldrar, de kan vara till stöd, Hos elevhälsan på din skola, ungdomsmottagningen, eller på vårdcentralen kan du få hjälp om du inte klarar detta på egen hand.
om du går in på webbsidan www.umo.se
"att må dåligt" nedstämdhet/ångest så finns det en berättelse om "Olivia fick hjälp mot kräkfobi" som du kan läsa.
Det finns också väldigt mycket på nätet om just kräkfobi, om du vill läsa mera, om du tycker att just kräkfobi stämmer in på dig.
Det blev ett långt svar, hoppas att det kan vara till en liten hjälp på vägen.
Kram Snorkel.