Lider av ångest över min kropp och skolan!
Men jag vågar inte säga det till mina föräldrar.
Och vågar inte säga till en kompis heller för tänk om hen berättar för sina föräldrar.
Vem kan jag prata med? Snälla hjälp mig, kommer att kollapsa snart

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Väldigt många unga mår dåligt på olika sätt, över sig själva eller sin omgivning.
Tonårsperioden är en jobbig tid, man känner sig osäker och det händer många saker i kroppen.
Du skriver att du har ångest över din kropp och över skolan, men du vågar inte berätta det för någon.
Varför? Vad är du rädd för ska hända då?
Varför man berättar för någon är ju för att andra kan känna igen sig, kan visa stöd och förståelse, hjälpa en på ”hemma plan” vet vart man kan vända sig för mera hjälp, hänvisa en vidare med mera (kompisar och föräldrarna)
Utbildade vuxna (elevvården, ungdomsmottagningen, vårdcentralen, Bup mm) har utbildning och kunskaper i vad man kan göra för att må bättre, hantera och minska ångest, kunskaper om vad ”en växande kropp behöver” kunskaper i hur man kan tänka och se annorlunda på sig själv och så vidare.
En bra början kan vara att du pratar lite med din lärare/mentor, särskilt då du har ångest över skolan.
Mentor kan hjälpa dig med förändringar för att underlätta för dig i skolan.
Det finns också skolsköterska och skolkurator på skolan att prata med, som kan hjälpa dig.
OM man behöver berätta för dina föräldrar så kan ni tillsammans göra det, du får stöd och hjälp.
Denna webbsida är ”proppad” med information och strategier, verktyg för att må bättre.
Den är gjord på Bup i Uppsala och används av barn/ungdomar, föräldrar och personal som möter barn/ungdomar, över hela Sverige.
Den handlar om ”självhjälp” alltså saker som man kan göra själv, ofta tillsammans med sina föräldrar om man är ung, eller någon från elevhälsan.
Läs mera under VAD ÄR och VAD GÖRA om oro/ångest.
Läs också andras frågor och svar i frågelådan.
Snorkel har också två appar;
Snorkelövning, som är information och röstövningar, avslappning, lugn andning, och andra sätt att minska oro/ångest.
Skills Snorkel reglera känsla, som handlar om känslor, varför man har dem, beteenden som sitter ihop med olika känslor och övningar i att reglera/minska starka känslor.
Så prata med din mentor eller elevhälsan på din skola om du absolut inte kan prata med mamma och pappa.
Annars brukar det vara lättare att skriva ett brev, där man skriver att man tycker att det är svårt att prata/berätta,
att man varit rädd att göra det.
Och så berättar man om på vilket sätt man inte mår bra, om tankar känslor, hur det blir och så vidare.
Så kan mamma och pappa läsa i lugn och ro.
Läs mera på Snorkels webbsida, du kan sedan läsa tillsammans med mamma och pappa, så kan ni fundera över vad just du behöver hjälp med, skulle vara hjälpt av. Prova våra appar.
Skriv igen i frågelådan om du vill.
Berätta mera om dina tankar och känslor. Vad som händer då du får ångest. Kram från Snorkel