Hej, jag är en tjej på 15 snart 16 år Jag upplever väldigt mycket ångest och stress när det kommer till just sociala situationer, så som att träffa nya människor, vara på platser med många människor och att göra saker själv osv. Jag har det svårt att ens ta mig ut ur hemmet utan att ha nån annan med mig.
Jag har mått dåligt över en längre tid (sen slutet på jullovet 2020) och klarade inte av att gå så mycket i skolan den sista terminen av 9an, då jag knappt hade några nära vänner längre som gick där och att jag redan inte mådde så bra. Mitt mående blev då sämre än vad det var innan.
Ungefär en vecka innan skolstarten så försökte/hade en kille samlag med mig fastän jag inte hade sagt att jag ville det, i mitt rum, (det pågick inte så länge då han slutade efter ett tag och han tog inte till med något våld) detta fick mig att må ännu sämre, mina föräldrar och vänner vet om att det hände, men jag har inte viljat prata om det så mycket än. Jag skulle börjar gymnasiet nu igår ,den 17onde, där jag inte känner nån, men på morgonen innan så fick jag för mycket ångest och klarade inte av att gå, det blev samma den här morgonen...
Jag har försökt att prata med en kurator förut över video samtal, men det funkade inte bra för mig då jag kan ha svårt i sociala situationer och klarade inte av att prata och öppna upp mig till honom. Jag vet att jag behöver hjälp men för mig är det jätte jobbigt att skaffa hjälp då det skapar väldigt mycket ångest av att bara prata med någon om de.. undrar mest om det finns nått jag och min familj kan göra själva för att dämpa min ångest och kunna leva som en normal tonåring, eller om det är så att jag måste skaffa hjälp av en professionell person.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du har social fobi, vilket innebär att ha ångest och vara rädd i sociala situationer, alltså i sammanhang då andra människor är med, och då man ska prata, äta, eller göra något då andra tittar på.
Det brukar också vara så att ångesten väcks INFÖR sociala situationer, och att det blir så jobbigt så man undviker den situationen. Precis som det blivit för dig nu inför skolstarten.
Efter en social situation så är det också vanligt att man dömer sig själv på många sätt, inte tycker att man gjort något rätt eller bra, vilket också gör att sociala situationer blir ännu jobbigare.
Ofta är det så att man ständigt oroar sig för om någon ska fråga om något, eller om du ska behöva redovisa eller är rädd för att göra något inför andra. Man är rädd för att göra fel, inte duga, eller på annat sätt" göra bort sig" Man är så rädd osäker och ångestfylld, så det känns i hela kroppen, många försöker att synas så lite som möjligt, håller sig undan, slutar att träffa andra eller prata med andra, man börjar mer och mer undvika situationer med andra människor.
Detta innebär att man blir allt mer ensam och "utanför" att man får mindre och mindre träning i att vara och prata med andra, och rädslan och osäkerheten bara växer. Det blir en ond cirkel av ångest.
Just detta att undvika, stanna hemma, det är ju den vanliga reaktionen vid stark ångest, att fly, det funkar ju bra på kort sikt, men på längre sikt så blir vara ångesten och svårigheterna värre. Man behöver möta, lära sig hantera. Utsätta sig för sociala situationer i steg, träna dem. På ett lugnt och systematiskt sätt.
Steg för steg träning.
Ångest är smärtsamt och jobbigt, det känns i hela kroppen, det är vårt inbyggda larmsystem som ska skydda oss då faror hotar vår existens. Man upplever något som tolkas som fara, hjärnan signalerar direkt till kroppen, utan att vi hinner tänka alls ibland, och ”larmsystemet” sätter igång, det sker en massa saker i kroppen som ska göra oss snabba, starka och stridsberedda. (hjärtat slår hårt pumpar blod till musklerna, tunnelseende-bara fokus på faran, snabb ytlig andning mm) Då man har social ångest så sätter detta larmsystem igång, ibland bara av TANKEN på en social situation, som alltså egentligen inte är en fara för oss. Det blir så obehagligt så vi undviker eller flyr från situationen.
Om du läser på den här sidan www.snorkel.se om oro/ångest, vad det är, hur det känns och vad man kan göra, så kommer du att läsa om att det handlar om att börja jobba med sin oro/ångest, att övervinna den och börja våga göra det man är så rädd för, tar lite tid och är jobbigt. Men framförallt DET GÅR!!! Man tränar i små steg att göra det man är rädd för, gör det medan man slappnar av, andas och väntar till ångesten lägger sig.
Man börjar med ett sådant steg som man klarar av och ökar efter hand.
Din familj vet hur tufft du har det, de kanske känner igen sig i din situation. Det är också viktigt att lärare vet, så att man kan göra upp med dem om en lagom takt att träna på att prata lite mera.
Om man har det jättejobbigt så kan man behöva hjälp med detta, från elevvården eller om det är väldigt svårt, BUP eller annan psykiatrimott.
När du börjar träna på detta i lagom takt och lagom nivå, så vänjer du dig mer och mer, du klarar av situationer och du blir mindre rädd. Du vet vad ångesten är när den kommer, varför den kommer, hur den känns och vad du kan göra. Har strategier för att reglera känslan, kunna stanna kvar, möte ångesten. Göra fast man är rädd.
Läs också andras frågor och svar om oro/ångest och social fobi. så förstår du ännu mera vad du kan göra.
Snorkel har två appar
Snorkelövning, med olika röstövningar och instruktioner, bland annat i lugn andning och avslappning, som är så viktigt vid ångest. Och medveten närvaro- att styra uppmärksamhet och fokus- i ditt fall bort från negativa tankar, styra den till det du gör istället.
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (kod x330) handlar om känslor, varför vi har dem och hur man kan reglera starka känslor.
Kan tipsa dig om två bra böcker som handlar just om detta.
Dels ”Social ångest- att känna sig granskad och bortgjord” av Anna Kåver och
”Social fobi-social ångest” av bla. Tomas Furumark. Där kan du läsa mera konkret hur behandling/träning kan gå till .
Jag vet inte var du bor, men det finns också internetbehandling vid social fobi, där man har kontakt via nätet och tränar mellan kontakttillfällen. Googla på social fobi-social ångest.
Berätta för din omgivning och se till att få hjälp med detta. Läs också mera om hur behandling kan gå till.
Gå inte ensam och ha det så här jobbigt.
Du har också varit med om en mycket jobbig upplevelse, du ville egentligen inte ha sex med en kille försökte/hade sex med dig. Dina föräldrar vet om detta, har ni pratat om det efteråt. Hur mycket påverkar denna jobbiga situation dig? Är du rädd att träffa honom igen?
Har du funderat på om du vill anmäla detta, han hade sex med dig mot din vilja, fast du inte sagt JA, det är inte ok!! Fundera på det.
https://www.youtube.com/watch?v=6i0JAfxbbKc
Det ÄR svårt att säga NEJ, vara tydlig. SÄRSKILT om man har social ångest, är rädd vad andra ska tycke, tänka o.s.v.
Men det är INTE ok att någon ”utnyttjar” det.
Läs under relationsfärdigheter på www.snorkel.se
Där finns en film om hur man kan träna på att få det man vill ha och behöver, och att säga nej. DEAR man  https://s3m.io/4BS5J
Många hälsningar till dig, kram från Snorkel