Hej, jag är 14 år och har jätte svårt att åka till skolan.
Jag känner en enorm ensamhet när jag tänker på skolan och jag får bara ångest. På kvällen innan går det bra och jag ser framemot de men sen på skolmorgon känns det omöjligt, jag vill bara vara hemma med min mamma och min familj där jag känner mig trygg.
3 dagar kvar tills sommarlovet är de nu och jag vill verkligen gå dom här dagarna. Idag (måndag) känns det helt omöjligt, jag ligger och funderar och sen går jag ut med en långpromenad med min hund för att tänka. Jag missar så mycket i skolan då jag redan varit hemma 1 måndag och de känns svårt att komma tillbaka till skolan efter en sån lång tid. Jag är rädd för vad mina klasskompisar ska tycka.
Jag går hos en psykolog och hon är bra och sånt men känns som att ingen förstår mig. Alla säger bara ”men försök gå 1 timme iallafall” det är lättare sagt än gjort.
Oavsett om jag skulle dit 1 timme så är det lika tufft på morgonen. Imorgon var jag jätte glad och taggad och jag visste att jag skulle klara de så jag blir bara så besviken på mig själv och får dåligt samvete hela dagen om jag är hemma. Jag stiger upp och försöker åka men det slutar alltid med att jag hittar nån anledning att vara hemma.
Jag har kompisar i skolan som verkligen vill ha mig där men det är så fruktansvärt svårt.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skrev ingen emailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Du beskriver på ett jättebra sätt detta med ångest, och hur ångest hindrar oss i våra liv. Hur man VILL och ÖNSKAR att klara saker då man är trygg och känner sig lugn, men sedan i situationen, då man ska genomföra det som väcker ångesten, så blir det för svårt, obehaget känns för starkt och man undviker eller ”flyr iväg” från det svåra.
Ångest har ingenting med ”förnuft” att göra, utan det handlar om en stark känsla, som egentligen är till för att skydda oss från verkliga faror och obehag, den är mycket kroppslig, händer många saker i kroppen som ska förbereda oss för att slåss och fly från verkliga faror, en överlevnadsstrategi.
Det fungerar bra att göra så genast, på kort sikt, sedan på längre sikt blir det ofta så som du beskriver; man blir ledsen arg och besviken på sig själv, omgivningen kanske också blir det, och ångesten blir allt starkare och det blir svårare och svårare att klara av.
Hjärnan signalerar ”fara” till kroppen, en mängd kroppsliga reaktioner sätter igång för att göra oss snabba och starka, hjärtat slår snabbt och hårt för att pumpa blod ut till musklerna för att göra oss snabba och starka, andningen blir snabb och ytlig, puls och blodtryck ökar, vi svettas, det hettar, man kan bli yr av hyperventilering mm Allt för att vi verkligen SKA reagera och skydda oss från verkliga faror, sätta oss i trygghet.
Problemet är att hjärnan inte kan skilja på verkliga faror och faror som bara finns i vara ”tankar och föreställningar” larmsystemet i kroppen sätter igång ändå, bara av att vi tänker fara och obehag.
Du kan läsa på Snorkels webbsida under vad är och vad göra om just oro/ångest.
Om du läser andras frågor och svar i frågelådan så ser du att massor av barn och unga skrivit om detta, olika situationer som väcker deras ångest och skräck, och leder till starkt obehag och att de undviker eller flyr ifrån situationer som de egentligen vill och behöver klara av.
De kanske är rädda för saker som du kan och klarar utan problem.
Finns det andra situationer som väcker din ångest eller är det bara skolan?
Hur ser dina ”skräcktankar” ut? Vad är du rädd för ska hända?
Nu är det snart skollov men det blir skola igen till hösten och det vore ju bra att träna på att hantera, övervinna din ångest, lära dig att veta hur du kan minska din ångest och kunna vara i skolan.
Grejen är att göra fast man inte törs, fast man är rädd.
Att ha strategier för att minska alla obehagliga symtom från kroppen som hjärtklappning, ytlig andning, spänd mm. Ofta gör man så att man listar ner svåra situationer, som en stege, lättast först sedan svårare och svårare.
Sedan har man strategier för att minska kroppens reaktioner, man tränar på att slappna av, andas lugnt och i små steg börja göra saker som känns svåra.
Du kan läsa mera om ”steg för steg träning” se filmen om Rädda Albin.
Du har kontakt med psykolog, och det är bra, men du har tankarna om att ingen förstår dig. Det är lätt att få det, då man känner sig ”livrädd” och någon ändå säger att man ska göra det ”läskiga och farliga” som man är rädd för..
Men det är just för att rädsla övervinner man genom att göra det man är rädd för.
Precis som man övar och lär sig andra svåra saker i livet. Du kanske har lärt dig spela något instrument, cykla eller hoppa från tians trampolin i badet.
Om man tycker att det är lite obehagligt med vatten och höjder, så känns det helt omöjligt att hoppa från ett så högt hopptorn, men i steg kan man klara det.
Man kanske börjar med att känna på vattnet, sitta på bassängkanten, hoppa ifrån kanten, stå och hoppa, kliva ifrån ettans trampolin, sitta och hoppa ner, stå, hoppa många gånger, gå upp på femmans, sitta på kanten sedan klara man att hoppa därifrån och slutligen kan man hoppa från tians trampolin.
Man kan faktiskt äta en hel elefant om man gör det i små steg, har man elefanten framför sig så känns det omöjligt.
Prata med din psykolog igen, ni kan tillsammans göra upp om steg som du kan träna, och kanske saker du kan träna under sommaren.
Vad du behöver för att underlätta.
Det finns många övningar och information på denna webbsida och i våra appar om oro/ångest.
Snorkelövning och
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod X330). Där kan du läsa mera om känslor, varför vi har dem och hur man kan reglera och minska en känsla som blir ”för stark”.
Du kan också testa beteendeanalys som finns på Snorkels startsida.
Det handlar om att titta närmare på beteenden man gör som ställer till problem för en på längre sikt. De fungerar kortsiktigt, som detta att du undviker och stannar hemma, men på lång sikt blir det problem som ökad ångest, förlorar klasskompisar, kommer efter i skolan mm.
Se instruktionsfilmen och läs informationen så förstår du mera var det handlar om.
Tankar och känslor styr och påverkar oss mycket, och ibland behöver man träna på att inte tro på sina negativa tankar och inte följa sina känslor, utan gå emot dem.
Läs mera om oro/ångest.
Ha en lite "plan" för dina sista skoldagar, ha fokus och din "inre scanner" riktad utåt istället för inåt och hur det känns i kroppen eller dina "skräck tankar".
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel