Hej! Jag har nyligen börjat på ett nytt jobb och har nu stora problem med att hantera min ångest över det. Under tiden jag jobbar känner jag mig helt okej, men från det jag vaknar tills jag börjar jobba så mår jag dåligt och kan inte alls äta någonting. Just bristen på mat känner jag är det största problemet just nu, då jag känner hur jag inte har den energi och ork jag skulle behöva för att jobba. Det här har pågått i en vecka nu och jag börjar bli trött på hur mycket min ångest påverkar mitt välmående de dagar jag jobbar. Har ni några tips på vad man skulle kunna göra för att få i sig lite mat när man har ångest?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ångest är smärtsamt och mycket obehagligt ibland, men inte på något sätt farligt. Ångest är kroppens reaktion på en "fara" ett "hot" mot oss, beredskap för en svår prestation. Kroppens "stressystem". Det är en överlevnadsstrategi som vi haft sedan vi var "grottmänniskor", och helt avgörande för mänsklighetens varande och, fortlevnad och utveckling. Kroppens gaspedal kan man säga.
Även idag är det mycket viktigt, än om vi inte alls lever med "faror" på samma sätt som förr, då giftiga växter, farliga djur och insekter, vattenmassor och jordskred, och andra krigsinställda infödingar var en stor del i vår vardag. Vi upplever en "fara, ett obehag", vi behöver agera, "skärpa oss", ofta är reaktionen inlärd utefter tidigare erfarenheter, (och vi har som en "inbyggd scanner" som scannar av omgivningen efter dessa faror vi är rädda för) hjärnan signalerar FARA HOT och hela kroppen ställer in sig för att kämpa eller slåss, fly eller undvika denna "upplevda fara, kämpa för överlevnad. Hjärnan kan dock inte skilja på ett "verkligt hot" mot något som bara finns i våra tankar, fantasier och föreställningar. Larmsystemet kickar igång på samma sätt.
Om man blir jagad av ett livsfarligt djur, och man måste använda alla sina sinnen för att fly och slåss mot detta djur, så behövs en massa "extra styrka" i kroppen. Hjärtat pumpar snabbt, slår hårt, pulsen ökar och andningen blir snabb och ytlig. Detta för att blodet snabbt ska ut till musklerna för att göra oss starka och snabba, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet snabbt, av samma anledning. Vi får tunnelseende - allt fokus på faran, inget annat ska ta uppmärksamheten. Det är även så att det vi uppmärksamma förstärks och ökar (visst har du sovit bredvid någon som snarkar extra högt, man kan inte tänka på något annat, känns som det ekar i hela rummet). Kroppen blir spänd och beredd på att fly eller slåss.
Andra funktioner i kroppen sätts i vila, då de inte behövs i kriget för överlevnad, tex matsmältning, vilket ger olika symtom från mage och tarm, kan ge gaser, svårt att äta (upplever klump i halsen" illamående etc.
Det händer mycket i kroppen. Våra tankar blir också helt fokuserade på allt detta med "faran" och det som händer i kroppen. Du skulle inte reagera på detta OM du blev jagad av ett farligt djur, men om man är på väg till jobbet, börjar tänka på något man tycker är hemskt, eller om man har panikångest och "faran" är minsta lilla pirr i magen och en stark rädsla för att få en panikattack och just denna rädsla driver igång hela alarmsystemet/paniken, så blir det mycket obehagligt. Detta "larmsystem" kräver också mycket energi, vi blir ofta väldigt trötta och energilösa efter en kraftig ansträngning, som detta är.
För dig leder din ångest och "beredskap" till att du inte kan äta. Vilket ytterligare påverkar din situation negativt då du inte för tillräckligt energi, tappar ork och får sämre immunförsvar.
Man behöver få igång kroppens andra system "lugn och ro" systemet. Kroppens "bromspedal". Om man som du kämpar med att få bort ångesten, är fullt krigsberedd, andas snabbt och ytligt, har fullt fokus på "faran" spänner hela kroppen, och "tänker paniktankar" just för att du är så rädd/spänd/orolig, så tar det mycket längre tid innan det släpper, ångesten sjunker.
Man får ytterligare en mycket obehaglig erfarenhet - nästa morgon tänker/känner man lika igen, blir jätterädd- och så börjar alarmsystemet gå igång just av den rädslan... I en ond cirkel.
För att kunna äta behöver du vara mera avslappnad, andas lugnt, ingen sätter sig ner och äter om man befinner sig ute på ett livsfarligt slagfält. Du behöver tala om för hjärna och kropp, visa, att det är lugnt, ingen fara, allt är OK. Genom just att tro på det, visa genom att vara avslappnad, ha en lugn andning, med mera. Kanske äta små portioner och saker du gillar i början. Extra energi/näringsdrycker, om du verkligen inte får i dig det du behöver.
På denna webbsida www.snorkel.se , där man under VAD ÄR och VAD GÖRA hittar strategier och verktyg för att på olika sätt träna sig i att hantera ångest, och stress, alltså inte bli så rädd när den kommer, utan bemöta alarmsystemet (om man inte behöver fly eller slåss) med att så att säga- säga till kroppen, "det är ok, lugna ner dig, behövs er inte fly eller slåss"
Viktiga strategier är att andas lugnt, slappna av, distrahera sig själv, skifta fokus, göra saker som får igång lugn o ro-systemet (lugn takt, lyssna på vacker musik, slappna av mm.)
Träna mindfulness- medveten närvaro, styra fokus och uppmärksamhet.
Appen Snorkelövning med olika röstövningar och instruktioner
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330 handlar om känslor, varför vi har dem, olika beteenden som är kopplat till dessa känslor samt träning i att göra annorlunda, gå emot känslan.
Testa beteendeanalys- se en kedja av händelser, Snorkels startsida) hur situation, tankar, känslor, det som händer i kroppen påverkar det du sedan GÖR, och påverkar dig på kort och lång sikt. Vad tänker du i dessa situationer, har du "katastroftankar kring ätandet då du har ångest, eller är det bara fysiskt det "inte går"? Katastroftankar gällande jobbet?
Negativa tankar läs under vad är och vad göra på snorkel, om negativa tankar och hur man kan bryta dessa.
Om du inte lyckas vända detta på egen hand, så är det viktigt att du kontaktar Vårdcentralen för hjälp och bedömning, så inte den negativa spiralen fortsätter nedåt och blir allt svårare att bryta.
Ett långt svar, hoppas det kan vara en bit på vägen. Skriv gärna igen och berätta mera.
Kram Snorkel