Jag mår inte bra just nu.
Jag tog studenten 2017 och har sedan dess studerat lite på högskolan och sen jobbat. Jag vill gärna ta mig vidare i livet och börja studera, men jag vet inte vad!
Jag har sån extrem ångest inför framtiden, jag vet inte alls vad jag vill. Jag bor fortfarande hemma och har ångest över att behöva flytta. Är ändå 22 år så det är väl dags snart....
Tycker bara att allt är jobbigt just nu

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ångest över framtiden, vad man ska utbilda sig till, vart man ska bo, hur man ska ha råd med bostad med mera, är det nog många som känner igen sig i.
Det är vanligt att känna ångest inför okända saker, saker vi inte känner till, och så är det ju med framtiden den är oviss. Vi ska vara ”vaksamma och försiktiga” inför okända saker, därav ångesten, det var jätteviktigt då vi levde som grottmänniskor, för att inte utsättas för saker som hotade våran överlevnad.
Då kunde vi inte googla på vad saker var, eller fungerade 😊
Tack vare denna ångest har människan överlevt och utvecklats.
Samma stress/ångest system finns kvar även idag, viktigt då vi blir överfallna av en våldsman, jagade av en ilsken hund, påkommer en inbrottstjuv, det börjar brinna med mera. Vi ska snabbt fly eller slåss mot faran, utan att tänka så mycket. Hjärnan larmar kroppen som genom en rad kroppsliga reaktioner förbereder den för att fly eller slåss. Hjärtat slår hårt för att pumpa blod ut till musklerna så att vi blir snabba och starka, andningen blir ytlig och snabb för att syresätta blodet, kroppen blir förberedd och spänd, tunnelseende för att ha fokus på ”faran”, tankar centrerade till faran med mera (du kan läsa mera om ångest, vad är och vad göra på
www.snorkel.se
Problemet är att hjärnan inte kan skilja på vad som är verklig fara och faror som bara finns i vårat huvud, tankar och fantasier, föreställningar.
Samma stress/ångestsystem startar då oron kickar igång. Detta system utgår från Amygdala, vårat känslocentra sitter där under örat, det är våran äldsta del av hjärnan.
Den nyare delen av hjärnan, frontalloberna som sitter under pannan, där utgår logiskt tänkande, se mönster, konsekvenser, planera, analysera med mera.
Då vi har starka känslor, befinner oss i stress/ångest, hjärnan tror att det är Fara, och att vi alltså ska vara i aktivitet, fly/slåss, så har vi inte samma kontakt med frontalloberna, vi kan inte tänka klart, den delen av hjärnan syresätts mindre.
Alltså behöver man få hjärnan att förstå att det inte är livsfara, det är ok, vi fixar detta.
Vi behöver få kontakt med kroppens ”lugn och ro” system och frontalloberna.
Detta underlättas av att stanna upp, bli medveten om till exempel skräcktankar som far iväg, stoppa sig själv och andas lugnt, slappna av i kroppen.
När man har ”panik” och hög stress/ångest så fastnar man i negativt tänkande- kan inte se lösningar eller alternativ.
Ladda ner appen Skills Snorkel reglera känslor, använd kod x330.
Appen Snorkelövning har också många övningar för att ”lugna ner sig själv”.
Andning, avslappning, avspänning, medveten närvaro. (läs mera om medveten närvaro, mindfulness, i appen och på www.snorkel.se.
När du börjar tänka på framtiden, val du behöver göra, vad du ska ”bli”, flytta eller inte, du börjar känna att det ”är så dags” det blir som ett ”måste” och kravfyllt, med mera, så känner du olust, obehag, rädsla, spänner dig, andas tyngre och så vidare, din hjärna uppfattar ”fara” och stressystemet sätter igång och du får nästan ”panik” och kan inte tänka alls.
Allt känns bara jobbigt inför framtiden, du kan inte känna att det är spännande, fyllt av möjligheter, vara nyfiken, intresserad, se alternativ, lösningar med mera.
Känner du igen det?
Det ÄR svåra framtidsval du står inför, och du känner säkert kravet att ”välja rätt” vilket leder till ångesten. Men kom ihåg, man kan alltid ändra sig. Det viktigaste är kanske att prova på, se vad som kan passa just mig, ge det man valt lite tid och ett lugn.
Det finns möjlighet att boka tid eller också chatta online med yrkesvägledare. Alla kommuner brukar ha detta. Vuxenutbildningscentrum, stöd och yrkesvägledning med mera.
Arbetsförmedlingen har test inför utbildningsval, finns också enklare yrkestest ”vad ska jag jobba med” till exempel på www.studentum.se
Googla på yrkesval så får du fler tips och råd.
Du kan kanske vara hjälpt av målsättningar på
www.snorkel.se,
var är jag nu och vart vill jag nå, samt delmålen på väg dit.
Du kan också träna på ”fördelar/nackdelar- vilket kan vara till hjälp vid valsituationer.
Se under strategier och dokument på webbsidan.
Att bolla sina funderingar och framtids oro kan vara viktigt, kan du får stöd av din familj och vänner? Berätta om din oro och dina tankar.
Se också över din livsbalans i övrigt, balans i livet mellan vad som ger glädje, lust och energi och vad som tar glädje lust och energi. Prova dokument och veckokort för balans i livet. Läs mera om livsbalans.
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram från Snorkel