Vi har en 8 årig dotter som har en påtaglig benägenhet till att känna ångest.. Hon var varit så ända sen hon var liten, alltså före 3 års ålder..!
Hon lärde sig gå och prata väldigt tidigt och har alltid uppfattats som väldigt vaken och "med" för sin ålder. Redan vid 2,5 års ålder fick hon bacillskräck och hade händerna knutna i 2 veckor för att inte få "smutts på händerna"
Vi var även tvungna att läsa innehållsförteckningen på bla såpbubblor för att försäkra henne om att hon inte skulle bli förgiftad om hon fick en bubbla i ansiktet eller i munnen. Hennes ångest och oro kan hänga upp sig på allt från sjukdomar, krig, att nån i familjen ska dö, förgiftning, att råka ljuga, skada nån mm, alltså vad som helst.
Hon är otroligt smart, inkännande, påhittigt, stark och rolig! Hon har även ett enormt civilkurage och tvekar inte att säga till om någon blir orättvist behandlad! Vi pratar öppet med henne/varandra och försöker stötta å hjälpa henne allt vi kan.. Vi misstänker att hon har adhd med tanke på intensiteten hon upplever i alla sina känslor och eftersom hon har otroligt svårt med känsloreglering och impulskontroll..
Vi har just sökt hjälp via "en väg in" men processen är lång och vi vill gärna ha tips på hur vi ska hantera situationen under tiden?

Svar
Hej, tack för ditt brev. Hoppas er väntan inte blir allt för lång.
Det låter ju verkligen viktigt att ni får en utredning och mera klarhet i hur ni kan hjälpa och stötta er dotter, hennes starka och svaga sidor. Du är lite inne på någon form av "funktionsvariation" neuropsykiatri, exempelvis ADHD, men innan man vet mera precis, vilken sårbarhet din dotter har, så blir det mera generella råd.
Er dotter är smart och inkännande, har en ökad känslighet kan säkert tidigt uppfatta saker som skulle kunna vara ett "hot" på något sätt, men är naturligtvis inte kognitivt utvecklat för att förstå fullt ut. Detta ökar säkert en känsla av att livet kan vara "farligt" och riskfullt, och leder till oro/ångest.
Har ni hamnat i att lugna, försäkra och "nästan lova" att saker inte är "farliga", det är inte ovanligt när det handlar om yngre barn och något man brukar kalla "försäkringsfällan". En fälla eftersom man sällan KAN lova sådant, för sanningen är ju att saker i livet KAN vara farliga och, livet ÄR osäkert, vilket gör att man behöver "träna på att klara" just denna osäkerhet. Barnet brukar vara lugnt en stund sedan kommer osäkerheten över dem igen och de vill på nytt försöka "försäkra" sig om att inget farligt kan hända, i en ond cirkel med oro och ångest som eskalerar.
Då det gäller barn och särskilt barn med hög känslighet, "högkänsliga barn" så handlar det ju både om att anpassa miljön och ge verktyg, att lära ut strategier för att hantera svåra situationer.
Lära ut att ångest inte är farligt, att det är en viktig funktion i kroppen för att hjälpa oss klara "verkliga" faror som en ilsken björn, en bil som rusar emot oss eller när det börjar brinna. Vi behöver vara starka, snabba och smidiga för att fly eller slåss mot verkliga faror. Vår hjärna kan dock inte skilja på en verklig fara och "faror" som bara finns i våra tankar och fantasier, samma reaktioner sätter igång, SOM OM, det verkligen är farligt.
Hjärtat slår hårt för att pumpa blodet till musklerna, andningen blir snabb och ytlig för att syresätta blodet som ska till musklerna, kroppen blir spänd och beredd på aktivitet, vi får "tunnelseende" man "ser" bara "faran" allt fokus SKA vara på den, (då det är en verklig fara). mm.  (läs mera på snorkel.se) VAD ÄR och VAD GÖRA oro/ångest.
När det gäller faror i våra fantasier gäller det att "säga åt kroppen", det är OK, inga lejon smyger omkring här. Det gör man genom att göra tvärt emot , alltså andas lugnt, slappna av och inte fly eller undvika. Att öva lite i taget på saker som är obehagliga och på så sätt att vänja sig vid dem.
Ni kan titta tillsammans på filmen "Rädda Albin" som finns på www.snorkel.se, den passar även yngre barn, och visar detta hur man kämpar och försöker "skydda sig" från det som väcker ångesten. På slutet kan man själv göra ett schema hur man kan träna sig på att göra svåra saker.
Det finns också avslappningsövning i Appen Snorkelövning, som passar till yngre barn som ni kan träna på tillsammans. Och andning och avspänningsövningar.
Ni kan också tillsammans lyssna på och träna på STOPP (då orostankar tar över) andas lugnt och slappna av, röstövningar som finns i Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (använd kod x330)
Tipsar om boken rädd, räddare, ångest- när barn och ungdomar mår dåligt. Av Kerstin Hellström och Lisa Liberman. (Prisma) Fast den har några år på nacken ger den bra beskrivningar om barns rädslor.
Kan också vara bra att läsa mera på nätet om just "högkänsliga barn" kanske också om neuropsykiatri och tvångstankar hos barn, för att se mera av vad du känner igen, och här kan du läsa lite mera om vad man som förälder kan göra då barnet har ångest Oro hos barn och vad föräldrar kan göra - Dininsida
Du själv kan också läsa mera på snorkel.se
Skriv igen om du vill
Hälsningar Snorkel