Jag har varit med om en trafikolycka där huvudet skadades allvarligt och jag bland annat fick en kraftig hjärnskakning.
Jag minns inget av olyckan.
En tid in i tillfrisknandet fick jag djup ångest. Ett tag kunde jag tackla den, men nu är det tillbaka i full styrka sedan en vecka.
Jag har kuratorkontakt men tycker inte hon hjälper till så mycket.
Jag har lite frågor som ni kanske kan hjälpa mig med: - Då min ångest kom efter en olycka, kan den försvinna tillslut när min kropp bearbetat olyckan ?
Jag tänker att den är ett reaktion på händelsen.. - Min kurator säger att jag har förväntansångest, jag tror att jag ska få ångest och då får jag det. För mig låter det som hon säger att det är mitt fel att jag har ångest då jag förväntar mig den. Jag får skylla mig själv.
Min fråga blir: - Kommer ångesten att släppa trots att jag förväntar mig den hela tiden?
- Nu har jag haft hög ångest varje dag, varje vaken stund i 1 vecka. Alla säger att ångesten klingar av efter en stund eftersom kroppen inte orkar hålla en hög ångestnivå så länge. Men varför klingar min inte av ???
- Eftersom jag har såhär hög ångest hela tiden är jag genomtrött hela dagarna.
Jag har även hjärntrötthet efter olyckan. Jag är rädd att eftersom jag är så trött kommer jag att överanstränga mig själv och driva mig själv till att bli fysiskt sjuk. Är det så?
Många frågor, men ingen har gett bra svar på dem.

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Jag ska försöka hjälpa dig att ”räta ut några frågetecken” så gott det går.
1) Om man varit med om ett trauma av något slag, (vad som upplevs som trauma är väldigt individuellt) så kan man efteråt drabbas av PTSD, post traumatiskt stressyndrom eller sk ”stressreaktioner”.
De mest framträdande symtomen på PTSD är: • överdriven vaksamhet • undvikande beteende – ovilja/oförmåga att prata om traumat eller något som relaterar till det • återupplevande av traumat, ofta som påträngande minnen, så kallade flash-backs, eller mardrömmar
Personer som lider av PTSD kan bli känslomässigt avskärmade, får koncentrationssvårigheter, sömnproblem, ångest, depressioner, anhedoni (avsaknad av lust), isolerar sig, med mera.
De söker ofta till primärvården men sällan för PTSD. Istället söker de för problem som är resultatet av PTSD såsom sömnsvårigheter, huvudvärk, problem med mage och tarm, psykologisk hjälp för depression, ångest eller missbruk.
Många människor som upplevt traumat ”läker av sig själva” men om man ”fastnat i symtomen” och inte kommer vidare, fastnat i undvikanden och hög ångest, så kan man behöva psykologisk behandling för just detta.
Jag vet inte din ålder, men jag får en magkänsla att du är över 18 år. Om du är under 18 så är det naturligtvis BUP du ska vända dig till, tillsammans med dina föräldrar.
Under 1177 region Uppsala och V G region finns bra information och material om ptsd och andra traumareaktioner, symtom, konsekvenser och behandling, både för barn och vuxna.
För behandlingsformer med god evidens kan jag räkna upp följande;
-Prolonged exposure (Edna Foa) finns inom primärvård, psykiatri och privata aktörer.
-EMDR (Eye movement desensitization) Kan också finnas inom primärvård, psykiatri och privat.
-Cognitive processing therapy för PTSD (Resick)
-Cognitive therapy för PTSD (Anke Ehlers)
- Traumafokuserad KBT. (Du kan själv googla vad de innebär/ hur en behandling går till.)
2) Du frågar om din ångest kommer att försvinna, och om ”förväntansångest”
Så olyckligt att du fått tankar på att du ”får skylla dig själv, och eget fel” gällande din ångest, det gör ju inte ångesten mindre precis.
Ångest och stress som är väldigt mycket fysiska symtom är naturliga reaktioner på upplevd fara/obehag.
Det är som ett brandlarm som scannar av faror och börjar larma då någon fara är i närheten, en överlevnadsfunktion som gjort att mänskligheten överlevt.
Tyvärr kan inte detta ”varningslarm” skilja på verkliga faror och faror som bara finns i våra tankar, i vårt huvud.
Då man varit med om ett trauma, så blir detta larmsystem extra känsligt, och ”kickar igång” i väldigt många olika situationer, vid minnen som triggas av våra sinnen, (lukter, ljud, syn mm)
Det beteende som hänger ihop vid stress/ångest är ju att fly och undvika, att skydda sig från en fara, fullt logiskt då det är en verklig fara (brandrök, jagad av farligt djur, överfall etc)
men om alla ”faror” bara finns i vårt huvud så blir det en ständig och lättriggad ångest.
Detta kan också förklara din känsla av att ångesten aldrig klingar av, det triggas hela tiden av nya situationer, händelser och minnen.
Du går i en ständig beredskap för att fly eller slåss mot faran. Tipsar dig att se Anders Hansens program på SVT play. Din hjärna, det första som handlar om stress, och det som handlar om psykisk ohälsa, där tar de bl.a. upp PTSD.
Man skulle kunna säga att så länge du blir rädd, känner stress/ångest i olika situationer och vid olika händelser, och kanske också gör det beteende som hänger ihop med detta, dvs fly/undvika, så kommer ju ångesten att väckas igen nästa liknande tillfälle. Gör man som man alltid gjort, så får man och blir det som det alltid blivit..
Man behöver träna på att göra på ett annat sätt. Lära sig om sina reaktioner, lära sig använda verktyg/strategier för att hantera ångest/stressreaktioner.
3) Ångest/stress är ju en förberedelse i kroppen för att fly eller slåss mot faror. Det sker en mängd förberedelser som att hjärtat pumpar hårt för att syresätta muskler, göra oss starka o snabba. Ytlig andning av samma anledning.
Tunnelseende för att ha fullt fokus på faran. Ökad puls/blodtryck. Spända muskler mm (läs mera om ångestreaktioner på webbsidan)
Du kanske kan testa BETEENDE ANALYS på vår webbsida, för att lära dig lite mera om dina beteenden och reaktioner, vilka situationer som triggar igång dem och vad du då gör.
För att så smått stegvis förändra beteenden. På kort sikt kanske du unviker och flyr, hjälper ju definitivt mot ångesten kortsiktigt, men på längre sikt ökar den och allt fler situationer väcker och triggar ångest, i en ond cirkel.
Att stegvis utsätta sig, lära sig hantera i situationen mm är vägen för att hantera ångets/stress larmsystemet. Att jobba med just andning och avslappning, är som att säga till hjärnan och kroppen; ”det är ok, det är lugnt, det finns ingen fara här, du behöver inte vara beredd”..
Dessa reaktioner är ju bra och viktiga om faror/stress inte förekommer så ofta, och man drabbas av en verklig fara, men har man ett ständigt stresspåslag ”för minsta lilla” så blir man ju väldigt trött och ”slut” i kroppen och huvudet.
Då är det viktigt att ha olika former av återhämtning, för att stresshormoner ska ”gå ur kroppen.
Jag får en liten känsla av att du också får ångest/känner stress av tankar på att du dessutom riskerar att bli fysiskt sjuk.
Det är omöjligt att sia om framtiden, men man kan ju konstatera att vår hjärna och vår kropp är väldigt stark och motståndskraftig.
Man kan dessutom träna sin hjärna precis som en muskel. Det är därför man tränar t.ex. medveten närvaro, att styra sin uppmärksamhet.
Fysisk aktivitet, mat, sömn och positiva aktiviteter är det första ”skyddet”.
Det är byggstenar för all fysisk och psykisk hälsa.
Att sedan använda olika ”verktyg” för att återhämta sig, som t.ex. finns på vår webbsida och i våra appar. Denna webbsida med vidhängande appar som Snorkelövningar och appen Skills Uppsala känsloreglering (kod x330) innehåller övningar och strategier som andning-avslappning-krisfärdigheter och övningar i medveten närvaro, för att hantera ångest/stress, och kan absolut vara till hjälp för dig.
Och eventuellt i samverkan med ptsd behandling.
Läs mera, kolla in våra appar, skriv gärna igen till frågelådan om du vill.
Hoppas att detta svar var en liten bit på vägen. Kram från Snorkel