Har konstant ångest och har inte lämnat mitt hus i nästan 2 veckor. Min mamma kallar mig tjock och fet hella tiden. Jag ofta tänker på självmord och har nyligen sökt efter hjälp. Jag har ingen aning om hur jag ska känna mig trygg offentligt. Är det normalt att vara rädd att alla kollar på en för att de tror jag är ful eller är det är något fel på mig?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du tar upp flera olika väldigt jobbiga situationer.
-Du har konstant ångest, inte lämnat ditt hem på två veckor.
-Din mamma säger negativa saker till dig, att du är fet och tjock.
-Du har tankar på att inte orka leva.
-Du känner dig otrygg i offentliga sammanhang (tillsammans med andra)
- Du tänker att andra kollar på dig för att de tycker att du är ful.
Det är verkligen jättebra att du sökt hjälp, du har en tung och jobbig livssituation, och kan behöver all hjälp du kan få för att acceptera vissa delar, men framförallt förändra. Berätta precis som du gjort då du skrev hit, berätta hur du tänker, känner och har det.
Lever man i en tung och svår livssituation, där man inte kan se någon ljusning eller lösning, när man inte vill och orkar fortsätta ha det som man har det, så är det inte ovanligt att man får tankar på att man inte orkar leva. Man vill fly bort från det jobbiga, slippa oro/ångest med mera.
Den enda lösning man kan se är att inte finnas mera.
Naturligtvis är det ingen lösning, det finns alltid hjälp att få, alltid saker man kan förändra/förbättra. Men just då i tankarna kan det vara svårt att se det.
På denna webbsida kan du läsa mera om ”tankar på att inte vilja leva”. Och om vad man kan göra för att få kraft att leva, och kunna bygga ett liv som är värt att leva.
Läs under vad är och vad göra på www.snorkel.se  (också andras frågor och svar i frågelådan)
Där kan du också läsa om oro/ångest. Det låter som om du har mycket ångest av ”social karaktär” ångest i sociala situationer, där du tänker negativt om dig själv, tänker att andra dömer dig, kollar på dig, tycker att du är ful med mera. Du känner dig otrygg och rädd i sociala situationer.
Detta gör att du nu har isolerat dig, inte lämnat ditt hem på nästan 2 veckor.
Det är detta som ÄR social ångest- socialfobi, eller då ”rädsla och oro i sociala situationer”
Det är ganska vanligt, många unga och även vuxna känner ångest i sociala sammanhang.
Kan tipsa om en bok av Anna Kåver
”att känna sig granskad och bortgjord” finns på biblioteket att låna, som handlar just om detta med social ångest och vad man kan göra.
Om du googlar på social fobi, social ångest, så kan du läsa massor om det om du vill.
Det viktiga är att du nu sökt hjälp, att du får någon som kan hjälpa dig ut från isolering, och hjälpa dig att i steg hantera/minska den ångest du har och de negativa tankarna om dig själv som du har.
Du kan även läsa om tankar, och vad man kan göra vid negativa tankar på Snorkels webbsida.
Du kan prova beteendeanalys- se en kedja av händelser, som finns på Snorkels startsida.
Det handlar om att lära sig om hur olika situationer, hur man tänker, vilka känslor det leder till, vad som händer i kroppen och vad man sedan GÖR, som kanske fungerar bra på kort sikt (till exempel undviker, drar sig undan, isolerar sig) men på längre sikt ställer det till problem. Man blir allt mera ensam, missar skola, ångesten ökar och sprider sig med mera.
Se instruktionsfilmen, läs informationen, kolla in målsättning, färdiga kedjor och alternativa beteenden.
Snorkel har två appar
Snorkelövning- med olika övningar för att hantera ångest, steg för steg träning med mera
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (kod x330) handlar om känslor, beteenden kopplat till känslor samt övningar i att reglera starka känslor.
Du skriver att din mamma kallar dig negativa saker, säger att du är tjock. Vet inte hur ni hamnat i detta, det kränker dig mycket och är naturligtvis inte bra för självförtroende och självkänslan.
Ni behöver en hjälp att förstå varandra, hur ni kan komma framåt istället för att hamna i bråk. Det kan vara bra för din mamma att se och läsa om psykisk ohälsa på denna webbsida. Ofta handlar saker om okunskap och missuppfattningar, och att förstå mera kan göra så att ni kommer vidare.
Åter igen, jättebra att du sökt hjälp. Läs mera på denna webbsida, kanske skriv ner hur du tänker och känner och har det, så att det blir lättare att berätta.
Skriv igen i Snorkels frågelåda om du vill.
Kram Snorkel