Har en son på 11 år som har sedan en längre tid (6-7 mån) svårigheter med att somna på kvällen oavsett hur trött han är. Han börjar en stund innan det är sängdags att bete sig oroligt, suckar en massa och ibland klagar han på att det är jobbigt att andas.
När det väl är dags att lägga sig så kommer återkommande varje kväll fraserna: jag är orolig, vad gör jag om jag inte somnar, vem väcker jag om jag inte somnar.
Efter att ha legat i sängen i fem minuter så får man alltid höra: jag kan inte sova. Hela situationen blir väldigt frustrerande för oss och en hel del kvällar så slutar det med att sonen får lägga sig i vår säng och en av oss föräldrar i hans.
Rent generellt så har han en tendens att var mycket orolig av sig för olika saker och han låter gärna fantasin spinna iväg och inbillar sig saker vilket också försvårar insomningen. Vi vet inte riktigt hur vi ska komma vidare för att hjälpa honom med att kunna somna på kvällarna utan problem (har inga problem med att komma upp på morgonen).

Svar
Hej, tack för ditt brev. Förstår att hela er familj påverkas mycket av detta. Gissar att både ni vuxna och er son får "lite ont i magen" och tänker negativa tankar då kvällen och läggdags närmar sig.
Det låter som om det gått "troll" i hela sömnsituationen.
Vad som startade det hela är svårt att svara på, kanske extra oro hemma eller i skolan (har det hänt något särskilt sista tiden) eller något annat som skapade obalans i sömnrutiner, svårt att vända tillbaka tider igen efter lov , eller kanske någon infektion i kroppen som gör det svårt att somna/sova.
Hur som helst, er son får oro/ångest på kvällen vilket gör att han "spänner sig" och inte kan somna.
Ångest är en naturlig reaktion på "fara" på något som väcker obehag och reaktionen är för att vi ska skydda oss från faror genom att "fly eller slåss".
Hjärnan sätter igång funktioner i kroppen som ska göra oss snabba och smidiga, bla ökad andning och hjärtklappning för att pumpa blod ut i musklerna för att göra oss starka och snabba (läs mera om vad som händer i kroppen vid ångest på snorkels webbsida www.snorkel.se ).
Denna funktion är väldigt viktigt då vi måste fly från vilda djur eller slåss då vi blivit överfallna, kasta oss undan från en snabb bil, från ”verkliga faror” .
Problemet är att hjärnan inte kan skilja på verklig fara och faror vi bara upplever i vårat huvud, tankar, fantasier. Det blir samma reaktion fast ingenting egentligen ”är farligt”.
Låter som om er som (och kanske ni också blir extra uppmärksamma, en anspänning/rädsla kommer smygande) känner ångest och näst intill panik då det närmar sig läggdags och tiden då man ska sova, kroppen upplever att det är fara på gång och gör sig "stridsberedd"
och då kan man naturligtvis inte somna, vem skulle lägga sig att sova mitt i ett slagfält..
Hans goda fantasi sätter igång, försök att träna honom hur han kan styra tankar och fantasier.
(läs mera under negativa tankar på webbsidan)
Er son vill nog inget annat än att vara till lags och komma till ro och somna, känner säkert av eran frustration mycket väl, men ju mer han kämpar ju svårare blir det.
Man behöver nog avdramatisera det hela lite, få en avslappnad inställning.
Hjärnan o kroppen behöver känna att det är lugnt, ingen fara, så att den kan slappna av och "lugn o ro systemet kan sätta igång".
(Kanske är klokt med en somatisk undersökning/kontakt på Vårdcentralen så att man också kan utesluta att något somatiskt påverkar.)
På webbsidan www.sömnupplysningen.se kanske ni kan få några tips om hur ni kan återfå sömnrutiner.
Som tex mysstunder i soffan, bad och nedvarvning, kvällsfika eller liknande. Det är bra med avslappningsband och sagor m.m. men om det blivit så att er son hela tiden ligger o tänker på att "jag kommer inte att kunna somna, tänk om jag inte somnar sen, mamma blir besviken" etc
så sätter ångesten igång iallafall.
Att prata om detta med oro/ångest, vilken funktion ångesten har, för att hjälpa oss vid verkliga faror mm, att avdramatisera sömnsituationen och minska på "paniken" runt det hela, kan vara till hjälp.
Ni kan tillsammans läsa om oro/ångest på webbsidan, under VAD ÄR och VAD GÖRA. Kolla filmen om ”Rädda Albin, och prova hur han kan träna.
Prata om oro/ångest- er son var en överlevare om ni levt under grottåldern, man behöver snabba reaktioner vid faror. Det behövs bara träning av hjärna och förnuft, för att se vad som är just verkliga faror, och träning i att ”lugna sig själv”
Prova beteendeanalys som finns på startsidan, gör den tillsammans med er son.
För att se hur olika situationer, sammanhang, tankar, känslor, det som händer i kroppen och det man sedan GÖR påverkar oss på kort och lång sikt.
Kolla info film, läs information, så förstår du mera och kan hjälpa sonen.
Snorkel har också två appar
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330, handlat om känslor, varför vi har dem. Läs och öva tillsammans.
Snorkelövning har olika röstövningar, avslappning, lugn andning med mera. Kolla du först om det kan vara någon övning som passar.
Tipsar också om en bok av
Kerstin Hellström och Åsa Hanell
Rädd, räddare, ångest när barn och ungdomar mår dåligt.
Hoppas ni kommer tillrätta med detta,
Skriv gärna igen i frågelådan och berätta.
Mvh Snorkel