Hej, jag är 14 år och tror jag lider av emetofobi/kräkfobi och vet inte riktigt hur jag ska komma över det.
Jag mår illa hela tiden, inte som att jag måste spy utan mer som att jag är jättemätt typ.
I juli förra året (2020) blev jag magsjuk och spydde ganska mycket. Sedan dess har jag varit livrädd för att de ska hända igen. Detta har gjort att jag hela tiden ifrågasätter mig själv, ”mår jag illa?”, ”vad händer om jag spyr nu?” osv... vilket jag tror leder till att jag bara mår mer illa.
Jag har kommit till den punkten då jag börjar undvika saker, jag äter inte lika mycket, jag undviker stora folkmängder, jag tränar inte lika mycket då jag vet att man kan spy av det, jag undviker viss mat (speciellt kyckling då jag hört att man lätt blir sjuk av det) och jag tvättar händerna så pass mycket att jag för sår.
Att tvätta händerna har blivit en tvångstanke och jag tänker alltid ”bara för säkerhets skull”. det är det första jag gör på morgonen och det sista jag gör på kvällen. hursomhelst, mitt nyårslöfte det här året var att jag skulle komma över den här fobin, men jag har ingen aning om hur jag ska göra det.
Jag vet att det säkert går över med tiden men otålig som jag är så vill jag gärna bli av med det så snart som möjligt.
Så min fråga är helt enkelt, hur blir man av med den här fobin?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Stark rädsla för att kräkas, eller "kräkfobi" är ganska vanligt, troligtvis t.o.m. vanligare än fobi för djur.
Det skapar stor ångest i perioder, särskilt till exempel då "vinterkräksjukan" går som mest.
Det kan ständigt bli ett kontrollerande och undvikande av personer, platser eller situationer där man riskerar att möta någon med magsjuka eller riskerar att bli smittad.
Man kan också precis som du beskriver, hamna i att tvätta sig ofta, sprita händerna, svårt att hälsa på folk, inte kunna besöka kompisar, inte kunna äta vad som helst, med mera i en allt ökande ond cirkel för att undvika risken att bli smittad.
Detta handikappar och minskar livskvalitén mycket.
All fobibehandling handlar om att förstå hur ångest fungerar, att undvikande leder till en kortsiktig lättnad genast men en ökad ångest på sikt. Och att det dessutom då förvärras.
Att undvikande leder till ökad ångest i allt fler situationer. (läs mera om ångest på denna sida www.snorkel.se,
under vad är och vad göra).
Man behöver börja fundera på vilka situationer man undviker, lista ner dem, och vad man gör för att "känna sig säker", göra en lista och kanske fundera på en hierarki, alltså vilket är någorlunda lätt och vilket är svårast.
Vad kan jag börja med. (Se också filmen rädda Albin på Snorkels webbsida)
Sedan behöver man steg för steg närma (börja göra, sluta kontrollera med mera) sig de svåra situationerna istället för att undvika.
Stegvis sluta med överdrivet tvättande, ha handskar eller ständigt fråga efter om någon är sjuk, om det är sådana saker man gjort.
Att övervinna ångest handlar om att hantera ångesten, lära sig att man kan klara av den, veta vad man kan göra då den kommer.
Man behöver träna på att stoppa sig själv och det man tänkte göra/får impuls att göra, andas lugnt och slappna av i kroppen.
Du kan träna på detta med hjälp av appen Skills Snorkel reglera känsla använd kod x330
En stor del är också detta att styra fokus och uppmärksamhet bort från kroppen, ”detta att ständigt känna efter” kontrollera kroppen, och så vidare.
Styra uppmärksamheten utåt, till omgivning, det du gör (går, pratar, läser, ser på TV, är i skolan med mera) Du kan träna på att styra uppmärksamhet genom att använda medveten närvaro, mindfulness, det finns mycket information och övningar både på webbsidan och i appen Snorkelövning.
Ångest är hjärnan och kroppens livsviktiga system för att skydda oss från verkliga faror, som då vi blir överfallna eller jagade av vilda djur.
Hjärnan kan dock inte skilja på en "verklig fara" och något som vi bara TÄNKER är farligt och "obehagligt" som just att kräkas. INGEN tycker att det är trevligt att kräkas, det är absolut inte farligt, men det är väldigt jobbigt/obehagligt.
(Och mår man väldigt illa så kan det faktiskt vara skönt efteråt)
Du upplever en känsla av att vara ”ständigt mätt” kan vara så att du sväljer mycket luft i din ångest, att magen blir uppblåst och luftfylld.
Då man har ångest stannar också andra mindre livsviktiga funktioner i kroppen av, som till exempel matsmältningen, vilket säkert också är orsaken till din känsla av ”mättnad”.
Just detta med kräkfobi/ känslan avsky/äckel var väldigt viktig då vi levde som "grottmänniskor" då kunde vi inte googla på vad man kunde äta eller vad van blev sjuk av, utan vi behövde verkligen minnas och känna rädsla över om någon blev sjuk efter att ha ätit några giftiga bär t.ex., eller om vi själva blev sjuka.
Nu behöver vi inte det på samma sätt, men själva känslan finns kvar.
Det finns även olika tekniker, andning, avslappning med mera övningar finns på denna sida, för att kunna stanna kvar i situationen då man tränar stegvis närmande, man behöver slappna av och stanna kvar till ångesten lägger sig.
Berätta för dina föräldrar, kontakta elevhälsan på din skola, eller ungdomsmottagningen, det finns bra hjälp och stöd att få.
På vårdcentralen kan du också få hjälp om du inte klarar detta på egen hand.
Om du går in på webbsidan www.umo.se
"att må dåligt" nedstämdhet/ångest så finns det en berättelse om "Olivia hade kräkfobi" som du kan läsa.
Det finns också väldigt mycket på nätet om just kräkfobi, om du vill läsa mera.
Skriv igen om du vill och berätta om hur det gått för dig. Kram från Snorkel.