Jag har svårt få vänner i skolan. Har gått i klassen jag går nu i 3 år, har en inte lyckats skaffa vänner. Har många "vän trauman" i skolan jag går i, många som har varit falska mot mig. Jag kan ju försöka hitta nya vänner i skolan på rasten, men vad ska jag säga till den, det är det som är svårt, ja det finns en förening en fritidsgård, men har aldrig gått till den, jag är en 14 årig tjej.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Det är inte alltid så lätt att få vänner, att "skapa nya relationer" Särskilt inte om man byter skola och klass, kommer ny till ett redan etablerat kompisgäng, och särskilt om man är lite "försiktig" och drar sig undan, och det är lätt att man gör det om man tidigare blivit "sviken" på något sätt. Du skriver att många varit falska mot dig, att du har flera "vän trauman". Då är det vanligt att man får svårt att släppa in någon ny, man sätter upp som en skyddsmur för att skydda sig själv.
Du skriver att du inte lyckats få några vänner i klassen, och att du gått i din nuvarande klass i 3 år. Har du tagit upp detta problem med din mentor?
Kan du inte prata med din mentor och/eller skolsköterska/kurator på skolan, också så att du får stöd och praktisk hjälp att komma in mera klassen, lära känna de andra eleverna, få flera vänner. Berätta att du har svårt att komma in bland kompisarna i klassen.
Gemensamma grupparbeten där man jobbar tillsammans kan vara ett bra sätt att lära känna varandra. Har du funderat på om det är någon i klassen du är nyfiken på, skulle vilja lära känna lite mera? Även om du inte blir nära vän med någon i klassen på fritiden, så behöver du vara mera ”vän” med klasskamraterna, trivas och känna dig trygg med dem.
Vänskap utvecklas under en tid, man lär känna varandra på sikt, kommer varandra närmare. Det är sällan något som kommer ”på en gång”. Man måste ge det en chans, bjuda på sig själv, våga släppa in, ”ge och få”. Och är det så att man blivit "rädd" för att bli sårad, något som är vanligt om man blivit sårad tidigare, så blir man försiktig, tar inte kontakt och har svårt att prata och umgås med andra. Du skriver att du inte vet vad du skulle säga till någon om du tog kontakt. Vad är det som hindrar dig i kontakten, är det att du är blyg eller rädd för att bli avvisad? Annat?
Det är något som du också skulle kunna få hjälp med av skolkurator, att träna på att övervinna en rädsla eller något som hindrar dig och gör dig spänd tillsammans med kompisar.
Att tänka negativa tankar och döma sig själv inte är ovanlig då man känner sig utanför. Tanken att det skulle vara något fel på mig, eller att man inte "duger". Att man tänker så här gör situationen ännu värre, och leder ofta till att det känns "hopplöst och ingen idé, man kanske ger upp att försöka ta kontakter. Negativa tankar påverkar oss mycket, men tankar är bara tankar, ingen sanning. Läs mera om negativa tankar och hur man kan bryta dem, på Snorkel - Negativa tankar .
Ibland upplever man ensamhet fast man egentligen har vänner och kompisar, just när man är i känslan kan man inte se och komma på det.
Du kan prova att göra ett ”sociogram” Snorkel - Relationer för att ”komma på” vilka kontakter du har och haft/ vilka du skulle vilja återta kontakten eller öka kontakten med.
har du vänner på  fritiden utanför skolan, eller har du liknande problem där?
Det finns många typer av klubbar, föreningar och aktiviteter för unga, det ser lite olika ut i olika kommuner. Vad tycker du om att göra, vilka intressen har du, vad skulle du vilja lära dig, göra mera?
Det vanligaste är att man träffas runt ett intresse, något man gillar eller vill lära sig. Man umgås och lär känna varandra mera naturligt och avslappnat runt ett gemensamt intresse. Större chans att man matchar och passar ihop, hittar samtalsämnen med mera.
Sport eller träning av olika slag, intresse för matlagning, djur, samla på något, böcker, teckna/rita/måla, kläder, det finns en mängd olika aktiviteter som man lär sig och utövar tillsammans.
Om du går in på din kommuns hemsida, sök på ”evenemang och aktiviteter för barn och unga”, så ser du det utbud, och de klubbar och föreningar som finns i just din kommun. Många kommuner har också ungdomsgårdar, där unga träffas och umgås.
Du kan också kolla på dessa webbsidor;
Kompis Sverige – Möten för integration. Online när ni vill, fysiskt när ni kan
Nya kompisbyrån | Träffa en ny kompis! (nyakompisbyran.se)
Vänskap utvecklas under en tid, man lär känna varandra på sikt, kommer varandra närmare. Det är sällan något som kommer ”på en gång”. Man måste ge det en chans, bjuda på sig själv, våga släppa in, ”ge och få”. Finns det fler på din skola som du är "nyfiken på" som du skulle vilja lära känna mera? Kan du bjuda in till en träff av något slag hemma hos er? Taco kväll, spelkväll, sminkskola, musikquiz, frågesport, ja vad som helst som skulle vara kul.
Hur är det med familj och släktingar, har du inga kontakter där? Släktingars eller familjevänners barn/ungdomar? Finns det några du skulle kunna lära känna?
Kan dina föräldrar kanske bjuda hem några vänner och deras barn/ungdomar? Vet dina föräldrar om att du känner dig stressad och ensam ibland? Berätta för dem.
Det här blev lite olika tips på hur du kan komma i kontakt med andra ungdomar, för att börja bygga upp en vänskap. Kolla också på www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet. Där skriver många unga om hur det är att vara ung, om kompisar med mera.
På Snorkels webbsida finns också en del om relationer, hur man skapar och bevarar bra relationer.
Läs mera om relationsfärdigheter här Snorkel - Relationsfärdigheter
Hoppas att det här är en bit på vägen.
Men prata med mentor/kurator på skolan, de kan hjälpa dig på plats att komma in mera i klassen, de vet säkert också vad det finns för olika intresseföreningar som kanske kunde passa dig.
Kram Snorkel