Är en tjej på 16 år som precis börjat prata med BUP. Jag tror att jag håller på att bli deprimerad. Och det är på grund av skolan och min klass. Ska jag berätta för mina klasskompisar att jag mår dåligt eller hålla det för mig själv?
Jag har ett visst självskadebeteende (tar mina naglar under huden och pillar upp sår så jag blöder)

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hade inte uppgivit någon emailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Du har precis fått kontakt med BUP, påbörjat kontakt där, det låter jättebra. Du beskriver ”troligtvis depression” och självskadande beteende.
Du får möjlighet till hjälp, stöd och att lära dig strategier för att hantera svåra situationer.
Nu skriver du att ditt dåliga mående handlar om skolan och din klass, och då kanske det behövs anpassning, förändring och insatser i skolan.
Något som BUP också kan hjälpa till med.
Du berättar inte något om VAD i skolan eller med klassen som orsakar att du blir nedstämd och ”ångestfylld” (antar att du självskadar för att hantera din ångest)
Det kan ju vara så att du känner dig utanför, blir utsatt för mobbing, har någon funktionsnedsättning som gör att du egentligen är i behov av extra stöd i skolan (men inte har fått det) eller har svårt att klara av en stökig klassrumssituation med mera.
Att du nu har fått kontakt med BUP kan nog göra din situation lite klarare. Orsak - sammanhang.
Din fråga hit till Snorkel handlar om du ska berätta för din klass om hur du mår eller om du ska hålla det för dig själv. Det är lite svårt att ge ett rakt svar på den frågan, och kanske också är något du kan bolla med BUP.
Att säga att man inte mår så bra just nu, är ju inte något fel alls, och kan ju förklara att du kanske inte ”är som du brukar”
Kanske har högre frånvaro, inte deltar på samma sätt, drar dig undan eller inte orkar.
Det troliga är att du får en massa följdfrågor, som du inte riktigt kan svara på ännu.
Hur ditt dåliga mående hänger ihop med skolan och klassen.
När man ska fatta ett beslut som man är lite osäker på, ska jag göra si eller så, så kan det vara bra att göra en fördelar och nackdelar lista.
Det gör att man funderar lite tydligare på konsekvenser och på vilket val man ska göra.
På Snorkels webbsida hittar du en sådan lista här.
https://www.snorkel.se/globalassets/snorkel/dokument/fordelar_nackdelar-lista.pdf
Denna webbsida handlar om psykisk ohälsa, VAD ÄR och VAD GÖRA. Du kan själv läsa, och läsa tillsammans med dina föräldrar. Bland annat om självskadande beteende och nedstämdhet.
Du får tips och råd vad som kan få en att må bättre.
Men som sagt handlar det om saker i din miljö som måste förändras, så är det också jätteviktigt.
Du kan också läsa andras frågor och svar.
Skriv igen i frågelådan om du vill. Läs mera och prova våra appar Snorkelövning och
Skills Snorkel reglera känslor (kod x330)
Kram Snorkel