På senaste tiden så har alla mina kompisar blivit som helt andra personer, och jag har liksom vänner. Men jag känner inte att jag passar in och jag känner mig jätte ensam.
Jag har alltid haft två bästa kompisar som jag har varit jätte nära med. Men nu har jag en stor grupp av vänner som aldrig vill hänga med mig och det känns som att jag bara springer efter dom om du fattar vad jag menar.
På det så har jag nån typ av ätstörning tror jag, och jag känner trött och ledsen varje dag. Jag vill bara byta skola och börja om, men jag får inte för att jag går på en ”jättebra musik skola som bara dem bästa kommer in på. Asså jag förstår om jag bara har skrivit konstiga saker som ingen förstår, men jag har så sjukt mycket problem och jag känner inte att jag kan prata med någon, är detta normal och vad kan jag göra för att sluta må så dålig?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du beskriver flera för dig stora problem;
Att du upplever att dina vänner förändrats, blivit som andra personer, det gör att du inte tycker att du passar in och känner dig jätteensam.
Att du har någon form av ät-problematik, "ätstörning".
Du känner dig trött och ledsen varje dag.
Du har haft tankar på en lösning som innebär att du skulle byta skola, men den skola du går på är en väldigt bra och populär skola som det är "få förunnat" att komma in på.
När man är ung så utvecklas man väldigt olika, både fysisk utveckling och psykisk "mognad". Det är också vanligt att intressen, livsåskådning, framtidsdrömmar, fokus, vänner, med mera växlar och ändras. Inte ovanligt att kompisar "kommer ifrån" varandra då killar, skola, nya relationer, fester, smink, alkohol, rökning med mera kommer in i bilden och påverkar.
Vad är det som ändrats med dina kompisar?
Hur har du ändrats och "mognat", som du kanske inte tänkt på?
Det låter som om du upplever att du inte är någons "förstahandsval" och att du bara får springa efter dem. Att du har många vänner men inga djupare relationer. Finns det andra på skolan som tänker, tycker mera lika dig, som kanske har fler gemensamma intressen som dig? Finns det några som du skulle vilja komma lite närmare, lära känna mera?
Ni går på en "jättebra musikskola" så låter som om ni har musikintresset gemensamt iaf.
Har du tagit upp detta med din mentor på skolan, har du pratat om din upplevelse med dina kompisar?
Har du kommit ifrån dina tidigare "bästisar"? Går de på en annan skola? Har du varit inne på webbsidan www.umo.se som handlar mycket om kompisar och att vara ung?
Du skriver också att du har någon form av "ätstörning" men ingenting om HUR och VAD den innebär för dig. Helt klart är att om man "strular med maten" så blir man väldigt trött, energilös, ledsen och ser det mesta i "mörker" och utan lösning. Så att du känner dig trött och ledsen varje dag kan också hänga ihop med att du inte får i dig tillräckligt med näring och energi.
Hur kommer det sig att du strular med maten? En ätstörning är en mycket allvarlig och kan bli en farlig problematik, som kan innebära lidande under lång tid. Att äta är en av grundstenarna i allt fysiskt och psykiskt mående. Du kan läsa mera i frågelådan om andras frågor och svar om just mat/ät problematik.
Låter jätteviktigt att du pratar med dina föräldrar och med elevhälsan på din skola om detta. Så att du får hjälp att bryta en begynnande ätproblematik och din ensamhetskänsla i skolan. Om det känns svårt så skriv ett brev istället, eller ett email som du gjorde hit till Snorkel. Eller visa dem din fråga/svar.
Du funderar på vad du kan göra för att må bättre, och en av de viktigaste delarna är att äta ordentligt för att minska din sårbarhet.
Kolla också på och fundera över din livsbalans, balansen mellan vad som TAR energi, kraft, lust och får dig att må dåligt och det som GER energi kraft och lust och får dig att må bra.
Läs mera här Snorkel - Livsbalans
Ta hand om dig själv, våga prata med dina föräldrar och mentor/elevhälsan på din skola.
Läs mera på www.snorkel.se och skriv gärna i frågelådan igen om du vill och berätta lite mera om vad som händer och hur det blir för dig.
Kram Snorkel