Min bror vägrar ta emot hjälp.
Han går inte till skolan och kan ligga hemma en hel vecka utan att göra något annat än att spela.
Jag är den äldsta men har 4 andra bröder och ensamstående mamma.
Han är den tredje äldsta.
Han kommer upp till liv på helger då han sitter och spelar. Och blir glad då han får spela när han har varit hemma på skoldagar.
Idag gick det över gränsen. Min mamma hade bokat möte med BUP. vi lät honom inte gå till skolan.
Och försökte få upp honom nyss men han vägrade.
Han bara gick och la sig igen.
Jag vet inte riktigt vad jag själv ska göra. Min mamma mår inte bra av att han beter sig så här.
Finns det något jag kan göra? Försöker hjälpa till så mycket jag kan men har eget skoljobb att ta ifatt med.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
En svår situation för dig, att se att din yngre bror blir allt mera isolerad, bara ligger hemma och spelar dataspel.
Och att se hur din ensamstående mamma kämpar med detta och mår allt sämre hon också.
Själv försöker du vara till hjälp, men ditt skolarbete och ditt ”eget liv” måste också få ta den tid som behövs.
Din brors mående och beteende är naturligtvis inte ditt ansvar, utan de vuxnas.
Men då din mamma är ensam så känner du stort ansvar, trots att du inte räcker till. Och inte ska behöva ta detta ansvar.
Finns någon annan vuxen som kan hjälpa din mamma i detta, släkting, mor/farförälder, eran far eller vän till familjen? Någon som kan stötta din mamma att fortsätta söka och be om hjälp. Av Bup och kommunen, skolan och socialtjänsten. Boka ny tid, be om hjälp för att din bror ska följa med. Kontakta skola och rektor, ”larma” till socialtjänsten- allt för att hjälpa din bror.
Att sluta skolan, isolera sig, ligga hemma och bara spela, leder till allt sämre psykiskt mående.
Din bror kanske har hamnat i en negativ spiral av dåligt mående och en flykt från detta genom att spela data/TV spel. Detta spelande kan leda till ett beroende, och allt svårare att ta sig ur.
Som vid allt annat beroende så blir spelandet det enda som är roligt, intressant eller meningsfullt. Relationer, jobb och skola blir lidande och kommer i andra hand.
Din bror kanske har problem i skolan, med vänner eller med undervisningen, saker han har svårt att klara av. Att fly undan, det vill säga, stanna hemma, kanske blir den lättaste lösningen för honom.
Han behöver stöd och hjälp, att få klarhet vad som påverkar, händer och vad man kan göra åt det.
Om du läser på denna webbsida om ”riskbruk” VAD ÄR och VAD GÖRA, som i första hand handlar om andra typer av beroenden, men data/tv spelberoende kan liknas vid just annat beroende och missbruk.
Det finns en del tips där på vad man kan göra.
Din bror går inte till skolan, vet inte om han fortfarande går i grundskolan och har skolplikt eller om han frivilligt går i gymnasium?
Ni hade en bokad tid till Bup för att få hjälp, men han vägrade.
Gissar att han också är rädd och orolig inför vad som kan hända. Han kanske har vänt på dygnet, vaken på natten och kommer inte upp på morgonen.
Kan du tipsa/visa din bror denna webbsida? Som handlar just om psykisk ohälsa hos barn och unga. Många unga skriver till frågelådan och får svar.
Du och din bror (och er mamma) kan läsa tillsammans också.
Din bror kan till exempel testa beteendeanalys, för att förstå eget beteende, vad som ställer till problem för honom. Se mönster och konsekvenser på kort och lång sikt.
Börja med instruktionsfilmen, informationen, målsättningar med mera. Prova att göra analys med färdiga alternativ. Problembeteende som ”stannar hemma” ”undviker” med mera.
Skriv igen i frågelådan om du vill, berätta om hur det går för er. Hoppas ni fått en ny tid på Bup nu. Kram Snorkel