Min bästa vän ska kanske byta skola och jag mår ganska dåligt över det för att hon har hjälpt mig med mycket. Jag har mycket minnen med henne och jag vill verkligen inte att hon ska byta. Mina andra vänner har sagt om hon byter kommer dom också byta och jag vill inte byta för jag har bytt skola förut och tyckte det var jättejobbigt.
Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Din bästa vän ska KANSKE byta skola, och det har fått dig att bli både ledsen och orolig eftersom hon är viktig för dig, hjälper dig mycket.
Fler kompisar pratar också om att byta skola, och det skapar ju ännu mera oro förstås. Du vill inte byta, eftersom det är väldigt jobbigt, du har gjort det tidigare.
Du skriver inget om hur det kommer sig att din bästa vän ska byta, om hon är "tvungen" av olika orsaker. Om detta faktisk är något som hon måste, vare sig hon vill eller inte. För att HON ska må bra och få det hon behöver. Att det är något som du behöver acceptera och kanske din vän också oroar sig inför det eventuella skolbytet och hur det ska bli. Är ju bra om ni kan prata med varandra om hur ni tänker och känner.
Hur ni kan träffas ändå, behålla kontakten.
Att "mista" sina närmaste vänner är oftast mycket svårt och det är inte konstigt att du känner dig orolig över det, tänker orostankar. Det låter dock som om inget är bestämt ännu, att det bara är KANSKE.
Att förlora bästa vännen i skolan blir naturligtvis en stor tomhet, saknad, ensamhet etc. Men av det du skriver så verkar inte kompisen flytta långt bort, utan finns kvar, kompisen byter bara skola så ni kan fortfarande vara nära vänner och träffas på fritiden.
Viktigt att få sörja och sakna och viktigt att inte fastna i "sorgen", få hjälp att hitta tillbaka till glädje igen.
När man känner sig orolig och nere är det alltid bra att prata med någon. Någon som man kan dela med sig av sina tankar och funderingar eller bara få vara ledsen med.
Ibland kan det vara så att omgivningen, som andra kompisar, föräldrar eller lärare inte riktigt vet vad som har hänt, hur man tänker och känner, och kanske därför inte verkar förstå.
Omgivningen, lärare och föräldrar, kanske inte uppfattar hur viktig din kompis är varit för dig och hur ledsen och orolig du är inför att hon kanske byter skola, att du är rädd att förlora henne. Då är det viktigt att du berättar för dem om dina orostankar och hur det påverkat dig, så de har en chans att hjälpa dig.
Om du redan har försökt förklara med någon i din omgivning, finns det kanske någon annan du kan vända dig till. T.ex. andra kompisar, syskon, föräldrar, en släkting, lärare, skolkurator eller skolsyster.
Det finns alltid lärare och elevhälsan på din skola där du kan vända sig och söka stöd.
Du kan kanske skriva ett brev, där du beskriver hur du tänker, känner och mår, och visa för dina föräldrar. Berätta om dina tankar, vad du är rädd för ska hända om hon inte finns där i skolan, så att man kan ha en "plan" för att hjälpa dig på bästa sätt i skolan framöver, om kompisen tidigare hjälpt dig mycket.
Att umgås med kompisar och hitta på positiva saker att göra, kan hjälpa dig att må lite bättre, och naturligtvis "njuta av nuet" så länge kompisen går kvar i skolan.
När man känner sig deppig är det extra viktigt att man aktiverar sig själv och gör saker man tidigare brukat bli glad och må bra av, att inte "fastna" i sin ledsnad.
På denna webbsida, www.snorkel.se  finns det information om nedstämdhet, tips på vad man kan göra för att må bättre, just vid oro/ångest nedstämdhet. Hur man kan jobba med/träna på att bryta negativa orostankar mm.
Snorkel har också två appar
Snorkelövning och
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kodx330)
På www.umo.se skriver många unga om kompisar och att vara ung, om att byta skola, tappa kompisar med mera.
Du och kompisen kan fortfarande vara "bästa vänner" om ni vill det, fast ni inte går i samma skola, och med tiden kommer du att hitta andra vänner som kommer att stå dig nära i skolan.
Sköt om dig och lycka till, hälsningar Snorkel.