OTROLIGT LEDSEN TJEJ SOM BEHÖVER SVAR!! Jag har vänner som typ ser mig som luft.
Jag har börjat vara med andra men det känns jättetufft och jag mår skit över detta och får till o med perioder där jag hatar mig själv över detta.
Jag har bara sagt detta till en av mina "vänner" hon säger att jag är jätteviktig för henne och när vi messar skickar vi hjärtan till varandra men i skolan är jag luft.
För ett tag sen kom en tjej till mitt gamla gäng och tog min plats och jag typ trycktes ut och bara när den tjejen är med blir jag utanför. När jag häromdagen drömde att de inte ville vara mina vänner längre grät jag och fick ett tungt lyft över bröstet.
Jag är inte redo att lämna vänner sedan flera år tillbaka. Jag vill bara ha bort tjejen som tog min plats. Snälla jag behöver svar så snart som möjligt!

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Kompisar känns otroligt viktigt när man är ung, och att bli "ignorerad" behandlad som "luft" blir ju naturligtvis jättejobbigt.
Det kom en ny tjej till ditt gäng, som blev just "ny och spännande" och "tog" din plats i gänget, du blir utanför när den nya tjejen är med. Har du några tankar kring att det blev just du som "trycktes ut"? Var det så att de andra var mera intresserad av den nya tjejen än du var, blev det så att du blev tystare och drog dig tillbaka? Kan du bli mera aktiv på något sätt? Din vän försäkrar att du är viktig för henne men du tycker ändå att du blir ignorerad när ni är alla tillsammans i skolan. Inte konstigt att du blir ledsen.
Du tar på dig skuld och till och med "hatar dig själv"
Du vill vara tillsammans med ditt "gamla" gäng och kämpa för din plats, du är inte redo att lämna gamla vänner sedan flera år tillbaka.
Det låter som om det är viktigt att ni alla blir vänner och kan umgås, att acceptera att ni nu är en till, att du också ska ha en plats fast det kommit en till tjej i gänget.
Kanske kan era lärare hjälpa er med det, se till att ni kan ha grupparbeten och uppgifter i olika par så att ni alla lär känna varandra? Att du också blir kompis med den nya tjejen. Kan du prata med din mentor om det?
Denna sida handlar om psykisk ohälsa, och är nog inte den bästa för råd kring kompisar i skolan, har du kollat på sidan www.umo.se en ungdomsmottagning på nätet? Där skriver många ungdomar om just skola och kompisar.
Hoppas att ni snart blir bra vänner allihopa och att alla får sin plats.
Kram Snorkel