Hej jag går i skolan och är deprimerad och har skadebeteende.
Jag har det jobbigt i skolan med killar som säger: "Hej (Mitt namn)" på ett skojigt sätt, kastar sudd på mig och säger att jag är kär i en kille i min klass...
Men jag är inte kär i killen i min klass för jag gillar tjejer och ja jag är Leb.
Hemma gör jag läxan jätte länge och jag förstår ingenting i skolan. Jag gillar att skära i mig själv och slå mig själv, Har tänkt att ta självmord i minst 3 år tror jag.
Min syster är den enda personen jag litar på, ingen annan, inte ens mina föräldrar, inte vänner för dem kommer inte hålla hemligheter och kommer skvallra (har 2 vänner) Vad ska jag göra för att må bättre? eller ska jag bara ta självmord?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du hade inte skrivit någon emailadress så kunde inte svara direkt till dig.
Du skriver att du är deprimerad, ledsen/nedstämd och att du gör dig själv illa.
Ibland känns ”allt” så jobbigt så att du tänker att du inte orkar leva längre, att du tänker tankar på att ta ditt liv. Har man det ”tungt och jobbigt” i livet på olika sätt, inte riktigt kan se någon ljusning, hur saker kan bli bättre eller hur man skulle kunna klara av tunga saker, situationer, känslor och tankar bättre, så är det lätt att man fastnar i mörka tankar och att man ofta är nedstämd.
Du har till och med börjat orsaka dig själv smärta, slå och skära dig själv, för att ”stå ut” med dina starka känslor och med din situation.
Kanske fungerar på kort sikt, du får annan smärta att tänka på, fokus på yttre smärt minskar det som gör ont inuti, eller att du distraherar dig själv en stund.
Men på lång sikt är det ett mycket farligt och allvarligt sätt att reglera starka känslor, det kan leda till svåra ärr, att du skär fel och skadar senor eller blodkärl, kan bli skadadför livet, få allvarliga infektioner, blodförgiftning mm.
Det finns många andra sätt att förändra, förbättra och hantera svåra situationer, tankar och känslor.
Dels naturligtvis genom omedelbar förändring av saker som man KAN förändra, t.ex. att få hjälp i skolan med undervisningen på olika sätt (fler förklaringar, läxhjälp, utreda på vilket sätt man bäst hjälper dig, uppläst text, minnes stöd mm)
Få hjälp med att sätta stopp för killarnas retningar mm
Det finns också mycket stöd och hjälp att få, hjälp med strategier och verktyg för att hantera starka känslor och tankar, hjälp att hantera/minska oro/ångest och nedstämdhet.
T.ex. genom att ha en plan - en krisplan, vad man kan göra då man får tankar på att vilja skada sig själv - använda krisfärdigheter.
Krisfärdigheter är olika sätt att avleda, distrahera, lindra, få annat att göra/tänka på, då man inte mår bra och saker inte går att förändra just då.
Denna webbsida handlar just om olika sådana verktyg.
Texter, övningar, dokument, formulär, och appar. Saker man kan öva in och använda då man är i ”kris” får starka känslor- för att ”stå ut” och må bättre.
Läs mera under båda ”göra sig själv illa - självskadebeteende och ”tankar på att inte vilja leva”.
Ladda ner våra appar;
Snorkelövning- med olika instruktioner och röstövningar, krisfärdigheter, hantera ångest, slappna av mm
Skills Uppsala Snorkel reglera känsla (använd kod x330) som handlar om starka känslor som ”tar över” och vi gör saker som blir farligt, jobbigt svårt mm och övningar i att hantera starka känslor.
Du kan också läsa andras frågor och svar om detta.
Du skriver inget om hur gammal du är, men det låter som om du är väldigt ung, eftersom killar retas och kastar sudd det händer mera då man är väldigt ung,
men då man mår som du gör och har tankar på att inte orka leva som du gör, och gör dig själv illa, då behöver man hjälp och stöd.
Genast.
Det kan kännas svårt att berätta om hur man mår och det man gör, man kan vara ”rädd” att någon ska skvallra, som du skriver.
Men dina vänner skulle ju ”skvallra” berätta för någon vuxen - just för att de är rädda om dig och vill att du ska må bättre, vill att du ska få hjälp.
Om du fortsätter som du gör nu så kommer inget att bli bättre.
Du behöver berätta för dina föräldrar så att de kan hjälpa dig.
Kan du inte visa dem ditt brev och ditt svar.
Eller att ni kan läsa tillsammans på Snorkels webbsida, om psykisk ohälsa.
Ni kan behöva hjälp från elevhälsan på din skola och från BUP.
Det finns mycket hjälp att få, men då behöver vuxna veta om att man inte mår bra.
Det som du skriver påverkar dig mycket är just att några killar ”retas” gör sig lustiga över ditt namn, kastar sudd på dig och påstår att du är kär i någon kille som du inte alls gillar.
Att känna sig retad, och att någon kastar sudd och påstår saker om en som inte är sant, att man inte ”får vara i fred” gör en ledsen och orolig.
Detta är någon som dina lärare behöver veta om så att du får hjälpen med att de säger till så att detta slutar.
Just att detta pågår, att du kanske känner dig spänd och orolig för att någon ska säga eller göra något mot dig,
kan vara en stor bidragande orsak till att du har svårt att fokusera, koncentrera dig och att du inte tycker att du förstår på lektionerna då du är i skolan.
Dina lärare behöver verkligen få reda på att du tycker att det är svårt och att du inte tycker att du förstår, för att de ska kunna ge dig den hjälp och det stöd du behöver!
Skriv igen till frågelådan och berätta mera, så är det lättare att ge dig konkreta tips.
Kram Snorkel