Hej, jag går i sjuan och det är så sjukt stressigt. Jag har typ 3 prov och flera läxor varje vecka. Jag vet inte vad jag ska göra eftersom det känns hela tiden som att jag måste plugga men jag orkar bara inte. Men då blir jag sur på mig själv och tänker att jag inte klarar av någonting. Jag har pratat med kuratorn på skolan och det kände bättre direkt efteråt men nu börjar det bli jobbigt igen. Mina föräldrar vet inte om att jag har pratat med en kurator eller att jag känner så här och nu är jag rädd för hur de kommer att reagera när de får reda på det. Det känns som om de kommer bli besvikna för att jag inte sa något tidigare. De har sagt flera gånger att jag ska ta det lugnt och att de aldrig kommer att bli besvikna på mig. Innerst inne vet jag att de talar sanning men ändå är det något inuti mig som säger att de inte menar det. Jag är så orolig att jag kommer sänka mina betyg för jag har så höga krav på mig själv och jag vet att de inte är bra men jag vet inte hur jag ska sluta. Jag går bara i sjuan så det spelar inte så stor roll vilka betyg jag har nu. Men jag vill verkligen ha lika bra som mina syskon och att mina föräldrar blir stolta över mig. Ibland är det vissa som kallar mig för a-barn och då får jag bara ännu mer stress för att det känns som att jag måste leva upp till de kraven. Under lovet kunde jag inte sluta tänka på skolan och ibland kunde jag drömma om skolan vilket var väldigt jobbigt. Så jag berättade för min mentor. Jag är glad över att jag gjorde det eftersom nu stöttar hon mig när jag känner mig stressad. Hur kan jag göra för att känna mig mindre stressad och njuta av ledigheten?

Svar
Hej, tack för ditt mail. Stress, eller ”negativ stress” har mer eller mindre blivit ett ”folkhälsoproblem” och allt fler ungdomar uttrycker att de ständigt ”känner sig stressade”. Stress fungerar på samma sätt som ångest, samma system i hjärnan som är aktiverat, ungefär samma reaktioner, dvs tankar, fysiologiska reaktioner i kroppen och vad vi gör. Det ÄR verkligen ett högt tempo i skolan, ”yttre och inre” krav att leva upp till. Precis som du skriver så blir det ett krav och en press i längden att andra har höga förväntningar på en, fast det ”bara var positivt” till en början. Man höjer förväntningarna mer och mer utan att stanna upp och ”återhämta sig”. Ibland så hopar sig allt man behöver göra/vill göra, man ser inga lösningar bara ”hopen med uppgifter” och man blir helt passiv och kommer sig inte för något alls, man undviker och ”flyr undan” allt. Vid stress så kommer tankar och fysiologiska reaktioner från delen i hjärnan Amygdala, där känslorna utgår ifrån. Då man behöver tänka klart, planera, se lösningar mm så är det våra frontallober i hjärnan som ska aktiveras, är vi helt uppe i känslan av stress så kan vi inte alls tänka klart. På svt-play finns ett TV-program som heter Din Hjärna-Stress, det är avsnitt 1. Programledare Anders Hansen. Där kan du höra mera om vad som händer i hjärnan vid stress. Man behöver få kontakt med kroppens ”lugn och ro-system, det system som aktiveras vid avslappning, då vi ska vila och sova etc. Om man inte kan få till det av sig självt så behöver man skapa tillfällen då man tränar/övar t.ex. avslappning, lugn andning och medveten närvaro. Forskning visar att kroppen reagerar annorlunda vid kortvarig och långvarig stress. Vid den kortvariga stressen utsöndras hormoner som adrenalin och noradrenalin genom autonoma nervsystemet. Dessa hormoner gör oss extra vakna och alerta, får oss att tänka och resonera snabbare, bli snabbare i reaktioner, se lösningar etc. Vårt autonoma nervsystem är programmerat för att hjälpa oss klara av olika situationer som vi utsätts för. När en fara hotar (och långvarig stress) utsöndrar nervsystemet hormoner, såsom adrenalin, noradrenalin, och kortisol. Dessa hormoner ökar på andelen fetter och sockerarter i blodet vilket ger snabb och effektiv energi till musklerna. Hjärtat börjar slå snabbare, vilket ytterligare ökar på energimängden i kroppen, allt för att ge bästa möjliga energi vid en kamp eller en flykt. Samtidigt blir vi mindre känsliga för smärta och blodet koagulerar fortare. Den negativa stresseffekten uppkommer då pressen blir för långvarig, eller då vi inte kan utnyttja den stress som uppkommer i kroppen för att agera. Stresshormonerna ligger kvar på en hög nivå i blodet och framkallar negativa effekter i kroppen och på den mentala hälsan. Vi är då helt i hjärnans del Amygdala och uppe i känslan istället för frontallober och ”förnuft”. ( du kan också läsa om detta under känslor och oro/ångest) En viktig del i hanteringen av stress är också att lära sig koppla av. Att hitta en oas i livet där här och nu får ta över kan göra mycket för att kunna hantera en stressig vardag. För vissa är det en timme på gymmet, för andra är det en annan hobby eller ett varmt bad på kvällen. Att skapa paus-zoner där inga yttre omständigheter får påverka tillvaron gör att vi på ett bättre sätt står rustade inför vardagens, och rutiner för att verkligen ”få till” återhämtning och avkoppling. Att berätta för familj, lärare någon från elevhälsan och kanske klasskamrater kan också hjälpa till. Att få förståelse och empati, samt att även få avlastning på ett eller annat sätt kan göra mycket för att sänka stressnivåerna i kroppen. Kanske hjälp med just studieteknik och att få till återhämtning. Så bra att du fick känna att det känns bättre då du berättade om din stress för din mentor, och att hon stöttar dig i detta. Våga berätta för dina föräldrar, du kan kanske visa dem din fråga och svar, ni kan sedan titta mera på webbsidan, läsa om stress och prova övningar tillsammans, se på Anders Hansen och DIN HJÄRNA tillsammans mm. Det är viktigt med återhämtning, och den kan vara lite olika för olika personer. Men vad som är gemensamt är t.ex. - Sömn, att sova tillräckligt på regelbundna tider. - Mat, att ge kroppen tillräckligt med näring och energi. - Fysisk aktivitet, träning, sänker stresshormoner i kroppen. - En hobby och positiv aktivitet, som ger glädje och energi och något annat att tänka på. - Avslappning, lugn andning och medveten närvaro- att träna på att vara i nuet istället för oro över t.ex. hur det gick på förra provet eller oro hur det kommer att bli på nästa prov, och hur det blir i framtiden. - Kunna se lösningar vid problem, t.ex. prova problemlösningsspelet som finns under spel på webbsidan. - Det finns många beskrivningar och övningar på denna webbsida och i våra appar, bl.a. just vid stress och ångest. Läs mera och ladda ner t.ex. appen Snorkelövning. Du kanske ska börja med att lyssna på röstövningen ”du duger”. Ta hand om dig själv, skriv igen i frågelådan om du vill. Kram från Snorkel.