Hur kan jag sluta prokrastinera? Jag går i nian och har ganska bra betyg och en merit som är över 300. Det går ganska bra för mig i skolan, men det är så svårt för mig att sätta mig ner och börja plugga. Jag börjar plugga inför prov natten innan, samma går för läxor. Det började för några år sedan och har blivit värre. Jag har problem med att tvinga mig själv att lägga mig, med att göra/värma upp mat, med att gå upp på morgonen och att komma i tid till skolan. Jag är nästan alltid sen till allt. Och jag har till och med tappat vänner på grund av problemet. Vad kan jag ändra så att hela min tid inte går åt prokrastinationen?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Prokrastinera, att skjuta upp, ha svårt att komma igång, är ett vanligt problem. Det ligger liksom i "vår natur" att försöka undvika "jobbiga och svåra saker" Detta att skjuta upp fungerar väldigt bra på kort sikt, man slipper genast obehag, men ställer naturligtvis till problem på lång sikt, får negativa konsekvenser. Det kan också bli en "ovana" detta att alltid vara ute i sista minuten. Att vi inte "kickar igång" förrän vi har tidspress.
Här nedan kan du läsa bra information och tips vid prokrastinering
prokrastinering.pdf (hb.se)
För att "lära känna dig själv" se mönster och konsekvenser, kan du prova Beteendeanalys som finns på Snorkels startsida www.snorkel.se . Situation, tankar, känslor och det som händer i kroppen påverkar oss mycket och det vi sedan GÖR, och det blir konsekvenser på kort (nu genast) och lång (längre fram) sikt.
Se informationsfilmen, läs instruktionen, kolla målsättningar, färdiga kedjor och alternativa beteenden.
Detta med mindfulness- medveten närvaro, träna på att styra sin uppmärksamhet och fokus, kan också vara till bra hjälp. Du kan läsa mera om medveten närvaro på Snorkels webbsida, och prova övningar Snorkel - Mindfulness
Snorkels app Snorkelövning, som du kan ladda ner gratis, innehåller också många övningar i medveten närvaro- mindfulness.
Vänliga hälsningar Snorkel