Hej! Jag undrar vad jag ska göra? Jag är ny i klassen och vill ha vänner men ingen verkar gilla mig men det vet jag inte. Och nu så har ett gäng på skolan börjat hålla på mot mig och sånt.. Dom tvinga mig typ att göra saker som att ta ut pengar eller sno saker ur butiker...) :, Jag vill säga nej men Vågar inte. Kan inte berätta för min mamma tror inte hon skulle förstå. Har ingen att prata med om det och det känns inte bra. Det får mig att må dåligt när dom säger saker som att dom. Ska döda mig och sånt. Att jag ska vara glad att jag får leva. En gång så tog som min jacka och jag fick ljuga för mina föräldrar och säga att jag tappade den. Är rädd att dom ska döda mig om jag inte gör som dom säger... Vad ska jag göra?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Vilken knivig situation du hamnat i, är ny på en skola och ska försöka få nya vänner och klasskamrater, då vill man ju extra mycket "vara till lags" och har svårt att våga säga ifrån. Samtidigt har du hamnat i ett gäng där dom utnyttjar att du är ny och ”inte har tryggheten i vänner ännu” hotar dig, kräver pengar av dig och tvingar dig att stjäla mm! Så starkt och modigt av dig att du reagerar och inte vill vara med på deras farliga beteende, dessa personer är ju verkligen inte några vänner man vill vara tillsammans med, som man kan lita på. Det är brottsligt agerande de håller på med! Det blir ju extra struligt för dig också att du är ny på din skola och kanske inte känner och har förtroende för någon vuxen där. För här behöver du hjälp av någon "vettig vuxen". Finns det NÅGON av lärarna som du känner lite mera "gillar"? Som du skulle kunna börja berätta för, hur det blivit för dig? Gänget kommer med största säkerhet att sluta bråka med dig, om du inte har några pengar att ge dem eller och att du håller fast vid att inte vara med dem och inte tänker begå några stölder, men säkert också verkligen kämpa för att inte tappa sin ”guldkalv” som drar in pengar och saker åt dem. De kommer säkert att hota ÄNNU mera en period. Du måste få stöd och hjälp av vuxna runt omkring, det detta gäng gör är synnerligen allvarligt, och säkert är du varken den första eller sista som råkar ut för dem!! Detta måste uppmärksammas och stoppas! Du behöver också stöd i att få kontakt med andra bättre kompisar. Och där kunde någon vuxen på skolan vara till hjälp. Gissar att du är orolig för att gänget ska tro/tycka att du "tjallar" på dem, det brukar vara en vanlig oro i sådana här situationer, och det är ju inte DE som är första prioritet, utan det är DU, att man hjälper dig på ett klokt sätt att få mera kontakt med "bra kompisar" då blir du automatiskt starkare och kan stå emot detta gäng som utnyttjar att du är ny och i och med det, svagare. Samtidigt som vuxna måste få veta hur detta gäng agerar och genast ta tag i situationen. Var och en av dem är nog inte så ”tuffa” utan det är i gäng de vågar agera på detta sätt. Detta känns mycket angeläget och viktigt, kan vara till stort avgörande för din framtid och ditt mående, så jag vill verkligen att du försöker komma på någon vuxen på skolan som du kan prata med. Det kan vara svårt att formulera sig, så ett bra sätt är att visa detta mail och det svar du fått. Ditt mail ger personen du pratar om en bra inblick i din situation. Det första är ju som sagt inte att "ställa detta gäng" till svars, även om de verkar ha problem och är ute på en farlig väg som de kan behöva hjälp att vända, just det får komma i andra hand. Att stötta dig och ge dig möjlighet att kunna stå emot gänget genom att du får nya bra kontakter blir det viktigaste. Hänger du med? Detta måste göras samtidigt så att du känner dig trygg att berätta och säga nej. Det finns ju lite olika sätt man kan göra det på, skapa kontakter genom roliga grupparbeten i klassrummet, ge olika "små uppdrag" (hämta saker, ansvara för saker mm) där man lär känna varandra, introducera nya intressen och sporter, hjälp att komma med i någon klubb/idrottsklubb, att vuxna har ett "extra öga" på raster under en period, så att det möjliggör att du kommer med i aktiviteter etc Det KAN ju vara så att andra på din skola som också är rädda för detta gäng tror att "du också är sådan" så det kan ju ta lite tid innan de förstår att du inte vill vara med dem, eller att du inte står för sådana saker som de gör... Så; fundera på vem du skulle kunna prata med, lärare eller någon från elevhälsan direkt, och visa ditt mail och ditt svar. Sedan är det ju en annan jätteviktig och mycket jobbig sak, att dina föräldrar måste få veta. Du är utsatt för hot och utpressning, och dina föräldrar vet inget. Jag är helt övertygad att din mamma, har stora kunskaper om hur liknande gäng utövar grupptryck och hot mot enskilda individer i en sårbar och otrygg situation. Det är någon som är vanligt! Visst kommer mamma/pappa att reagera, bli rädda, oroliga, arga, förtvivlade mm. Säkert känner de också skuld för att de inte sett, förstått eller kunnat ”skydda dig” från detta. Det är fullt begripligt. Men de är också dina föräldrar så ge dem en chans att lugna sig och verkligen förstå, stötta och hjälpa dig. Det vore naturligtvis ett jättebra sätt om du kunde visa ditt mail och ditt svar för dina föräldrar också, eller kanske någon annan vuxen i familjen. Morfar/mormor/ farfar/farmor moster/morbror eller annan, som skulle kunna vara ett stöd för dig då ni pratar med dina föräldrar och beskriver hur jobbigt detta blir för dig, att du är rädd för hur de ska reagera. Om de läser mailet i lugn och ro så har de en möjlighet att ”samla sig lite” reglera starka känslor, innan ni pratar tillsammans. Du är en stark person, fast du naturligtvis är rädd just nu för att gänget "ger sig på dig" du vill ta avstånd från det du tycker är fel. Starkt av dig! Vänta inte, utan skriv/berätta för dina föräldrar, fundera genast vem/vilka du kan prata med på skolan, och använd hela/delar av ditt mail och svar. Du kanske också vill lägga till saker om hur allt blir för dig, vad som hänt mm Skriv igen om du vill och berätta om hur det går för dig, kram Snorkel.