Hej! Jag är en tjej som är född 2005,
jag är cirka 170 och väger runt 70 kilo, då är jag väl överviktig?
Sommaren 2018 mådde jag som sämst över min vikt och gick ner från 59 till 50 på en sommar och servar nära att bli allvarligt och utvecklas till en ätstörning.
Nu har tanken börjat komma igen och jag mår verkligen inte bra.
Speciellt nu när det är sommar och jag vill bada men jag vill inte för jag vill inte visa mitt fett på magen. Jag funderar mycket på olika strategier för att gå ner, men inte bra strategier.... Till exempel att sluta äta helt förutom kvällsmat och ta lite då. Eller att äta och sedan spy, vilket jag testade under 1 månad men det var inget för mig.
Hur ska jag göra för att få bort tanken?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har varit svindlande nära att bli riktigt sjuk i en allvarlig och faktiskt dödlig sjukdom, men klarat dig!
Det är stort!
Och svårt.
Och det finns risk för återfall, risk att man hamnar där igen.
Du har åter blivit fixerad på din vikt, din kropp och en rädsla för att gå upp i vikt, tänker tankar om dig själv att du är ”tjock/fet”, börjat strula med mat, tänker på sluta äta, börja kräkas, det är faktiskt allvarliga varningstecken. Så bra av dig att du reagerar.
Du är ung, bara ca 15 år, och under pubertet och ”ungdomsåren” så har man mycket av "barnårens" underhudsfett kvar, och man kan se och väga väldigt olika eftersom man utvecklas och kommer i och ur puberteten väldigt olika denna period. Du är normalviktig.
Börjar man trassla med vikt och mat, så kan man hamna i en ätstörning.
En ätstörning är inget att leka med, utan är en allvarlig sjukdom med svåra konsekvenser för kroppen och psyket, och är svårt och tidskrävande att ta sig ut om man väl fastnat där.
Du skriver att du ”försöker äta mindre” och det ger också kroppen ”falska signaler” .
Äter man för lite, får inte i sig den energi kroppen behöver så ställer det in sig på ”svält” och går på lågenergi, allt för att ta till vara minsta ”droppe” av näring den får. Man behöver äta frukost, lunch och middag, och mellanmål. Särskilt då man växer och utvecklas.
Det är viktigt att du äter som du ska.
Träning är alltid ok och bra för kroppen, men inte varje dag, och inte som en ”stress” för att reglera det man ätit…
Varför hamnar vissa i ätstörning då? Man vet inte riktigt, det forskas en hel del, man tror att somliga har en medfödd ärftlig sårbarhet för att utveckla ätstörning (precis som vi ärver benägenheten att få många olika ”styrkor och svagheter” tex ångest, depression, vissa fysiska sjukdomar, sångröst eller kroppsbyggnad mm)
Sårbarheten att utveckla finns där, men med en ”skyddande omgivning och miljö” så behöver man inte alls utveckla den!
Sannolikt är också dagens skönhetsideal och kroppsfixering en stor ”bov i dramat”.
Helt klart är att det är i samband med bantning och viktnedgång som det hela ofta startar, ofta också då man i övrigt upplever stark psykisk press/stress eller sociala påfrestningar, tex i skolan i familjen eller med kompisar, och höga prestationskrav.
När man börjar gå ned i vikt får man i början ofta positiva reaktioner från omgivningen, man tycker att man mår bra och har kontroll över sitt ätande och tränade.
Man kanske känner sig ”fin” och blir ”sporrad” av att klara av att avstå mat eller klarar att träna mycket..
Man jämför med andra, ser dem som "smalare och finare" och vill gå ner liiiite till... Det känns ofta som en ”kick” i början, att man får ”extraenergi” att man ”mår bättre än aldrig förr” fast omgivningen märker förändring och att man inte är ”sig själv”
Fokus går allt mer mot mat, vikt, kropp och träning. Och man får en ”snedvriden” missuppfattning om sin kropp och hur den ser ut.
Tankarna handlar allt mer om mat och träning. Sedan tappar man kontrollen, man vill bara gå ner mer och mer, får allt mer ångest över att äta rätt, äta för mycket, rädsla att gå upp, kroppsfixeringen förvärras osv.
Allt börjar handla om mat/ätande och kropp och vikt. Kanske blir så att mensen försvinner, om man inte har fått mens ännu, då stannar den utvecklingen upp.
Allt mer tankar på mat och vikt eller rädsla över att äta fel saker, försöker undvika fett och socker, kanske börjar kräkas efter mat, mår illa då man ätit, kroppsfixerad, väger sig ofta, hoppar över måltider, tränar mycket, ångest då man inte tränat osv.
Allt mera ångest, ”ätstörningsspöket” i huvudet dissar hela tiden dig själv om man ätit något, inte tränat ”tillräckligt” får dåligt samvete mm.
Man fryser, får kalla händer och fötter, kroppen ställer in sig på svält, ämnesomsättningen sänks, hjärtfrekvens och blodtryck sänks, pulsen går ner.
Hjärtat är ett av de organ som drabbas hårt vid ätstörning.
Längre fram så börjar brösten försvinna.
Håret på huvudet tunnas ut samtidigt som man börjar få ökad behåring på kroppen.
De fysiska och psykiska konsekvenserna börjar bli allt svårare, ångest, depression, sömnsvårigheter mm.
Du har redan varit där, vet hur svårt det är att komma tillbaka, så stoppa ditt tänkande och ditt beteende i tid, ta dina tidiga symtom på allvar.
Prata med dina föräldrar, berätta om din rädsla och dina tankar, det du hamnat i är ett tidigt tecken på begynnande ätproblematik. Och då ingår det i symtombilden att tänka på detta sätt.
Tar man det på allvar i tid så är det lättare att bryta. Ni kan behöva kontakta vårdcentral för en genomgång av din hälsa, elevhälsovården/skolläkare, ungdomsmottagning och eller BUP/ätstörningsenhet, utifrån hur fast du är i ditt tänkande och i ditt beteende.
Du kan behöva hjälp och stöd att bryta denna negativa spiral och våga äta igen, ha fokus på annat än kropp och vikt. Jag vet inte vilken hjälp du fick förra gången, men kontakta dem igen! Du kanske kan få träffa en dietist för att få kunskaper om vad och hur mycket mat din kropp behöver osv.
Få hjälp att hitta en sund inställning till mat och träning.
Denna webbsida handlar om att ge information och råd, tidig upptäckt, tidiga insatser vid psykisk ohälsa, ”hjälp till självhjälp” Det finns en hel del verktyg som man kan ta till hjälp för att hantera oro/ångest.
Prova t.ex. medveten närvaro/mindfulness, ett sätt att styra fokus och uppmärksamhet, t.ex. från självdömande tankar om sin kropp, till det som händer (hörs, syns, luktar, smakar etc) omkring en.
Läs mera om medveten närvaro på webbsidan och i våra Appar.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, (använd kod x330) är en app om känslor, varför man har dem samt vad känslor vill få oss att göra (t.ex. fly/undvika vid rädsla). Man kan träna på att reglera, minska en känsla som ställer till problem- gå emot känslan.
Snorkelövning är en app med olika röstövningar och instruktioner, bl.a. mindfulness – styra sin uppmärksamhet till dit man vill och behöver ha den, istället för ältande och negativa tankar. (lyssna till exempel på övningen du duger varje dag) andning, avslappning, hantera ångest mm.
Beteendeanalys som finns (på startsidan) på Snorkelwebben är ett verktyg för att se mönster i hur vi gör (problembeteende) i vissa situationer, hur vi tänker och känner och hur det påverkar oss på kort och lång sikt. Man kan träna med färdiga alternativ för att bättre förstå hur man kan göra.
Du kan testa att göra beteendeanalys i en situation då du ”strular med maten” – hur tänker och känner du, hur känns det i kroppen, vilka konsekvenser får det på kort och lång sikt..
Tankar styr och påverkar oss mycket, särskilt om vi TROR på våra tankar, de är ju inte lika med sanning, utan är just bara tankar.
Vi tror mera sällen på positiva tankar om oss själva och vad som kan hända, utan mest bara de negativa. Du kan börja med att uppmärksamma vad du tänker, bli medveten om tankarna och hur de påverkar dig. (kan ha hjälp av beteendeanalysen)
Du kan också träna att föreställa dig tankar som kommer och går, som då kassörskan sitter i kassan på affären. Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar den och låter den gå vidare på löpande bandet och tar upp nästa vara..
Hon fastnar inte vid en viss vara, kollar noga, funderar vad den kommer ifrån, vad den ska användas till, vad den innehåller osv, hon släpper varan och låter nästa rulla fram..
Träna på att göra samma med dina tankar, bara låter dem komma och gå, inte fastna, älta, tro på och reagera på dina tankar..
Säg till dig själv där kom en tanke om att jag är tjock, då blir jag ledsen, där kom en tanke om att jag glömt vattna blommorna, då blir jag lite stressad, där kom en tanke om att jag är sugen på saft, där kom en tanke på att jag längtar efter sommaren och så vidare.
Man kan också aktivt säga STOPP till sig själv då man börjar älta/tänka negativt, aktivt resa sig upp, bryta ältande och GÖRA något annat.
Du kan också ha en lista med positiva saker och påståenden om dig själv, (att ”parera” med då du tänker negativt,) saker du är bra på, bra saker med dig.
Gör gärna en sådan lista tillsammans med en vän.
T.ex. Vacker hår, bra på att lyssna, omtänksam, pålitlig, fina fötter mm m.m. Man kan skriva upp olika påståenden, kanske dina vänner kan skriva flera som du inte ser, sedan ha dem i en burk.
När du fastnat i ältande och negativa tankar om din kropp, som får dig att inte vilja äta eller vara ”tvungen att träna” kan du ta fram din burk och öppna en sådan hemlig lapp.. Sitta en stund och läs lappen, ”ta in den” hur känns det att läsa den osv..
Men som sagt, första steget är att börja äta, så att din hjärna får all den energi den behöver för att kunna tänka sunda och kloka tankar… Och din kropp den energi den behöver för att växa och utvecklas till den unga kvinna du är på väg att bli.
Hoppas detta långa mail kan vara en bit på vägen för dig, sköt om dig själv.
Vänta inte, prata med dina föräldrar nu, kanske visa dem din fråga och svar.
Många kramar Snorkel