självskadebeteende av att inte äta / svälta? Känner mig deprimerad men jag vet inte riktig om det är så, för det känns bara som en ursäkt till mig själv... Jag söker ofta nånting roligt och försöker vara aktiv och sysselsätta mig själv hela tiden och sover ofta mer och mer sent på kvällarna och tar mindre hand om mig har jag märkt. det känns roligt i en kort stund och sen tappar jag mycket av intresse och motivation, och det blir inte kul som förr i tiden. det känns jobbigt

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Kroppen behöver energi, näringsämnen, vitaminer etc. för att man ska orka, organen i kroppen ska fungera, och för att man ska ha motståndskraft mot sjukdomar m.m. Det är livsviktigt.
Det är som en bil som inte kan gå utan bensin.
På sikt kan inte kroppen fungera utan mat.
Att säga hur lång tid det tar innan man blir allvarligt sjuk av att inte äta/svälta sig är omöjligt, det kan gå väldigt snabbt och det kan ta lite längre tid.
Det beror bla. på i vilket skick kroppen och hälsan var i tidigare, vilket lager av sparad energi som kroppen har. Det kan gå väldigt snabbt att få en påverkan på t.ex. hjärtat. Och det är ju väldigt allvarligt!
Att hamna i en ätstörning kan vara en framtid med långt lidande. Det är svårt att ta sig ur ett stört ätbeteende då man har hamnat i den onda cirkeln.
Man påverkas snabbt psykiskt av att inte äta tillräckligt, få i sig tillräckligt energi. Man blir låg, håglös, trött, seg, tappar lust och energi, precis som du beskriver.
Varför svälter du dig, varför äter du så lite?
Vill du gå ned i vikt så är det inte alls ett bra sätt.
Kroppen ställer in sig på svält och förbränningen ställs på sparlåga.
Man behöver frukost, lunch och middag, dessutom ca 2 mellanmål. Lagom motion och aktivitet.
Hur ser det ut i ditt liv gällande din livsbalans, balans mellan vad som tar och ger energi lust och glädje? Vad gällande Skola, fritid/intresse, familj och vänner/relationer? Läs mera om livsbalans på www.snorkel.se och prova formulär och veckokort för balans i livet.
Prova också beteendeanalys som finns på Snorkels startsida, se en kedja av händelser. Hur Situationer, tankar, känslor, kroppen och det vi GÖR påverkar oss på kort och lång sikt. Allt vi gör gör vi av en anledning, även om vi kanske inte alltid förstår varför?
Läs informationen, se instruktionsfilmen, färdiga kedjor med mera.
Läs också mera på www.snorkel.se och i våra appar
Snorkelövning och
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330
Berätta för din familj om hur du mår och känner, vänd dig till din skolsköterska, hen har mycket kunskap om kropp och hälsa. Vad din kropp behöver för att du ska må bra.
Hon kan dessutom hjälpa dig om du verkligen behöver förändra hur och vad du äter, inte hoppa över maten, samt se över hur du mår och har det.
Alltså äter man för lite så mår man inte bra, blir trött, svårt att koncentrera sig, sårbar för sjukdomar både fysiska och psykiska, det kan alltså vara förklaringen till att du inte mår bra, du har hamnat i en ond cirkel och kan behöva hjälp att bryta den.
Elevhälsovården kan hjälpa dig se över din situation och ditt mående. Ev hjälpa dig med remiss till ätstörningsenheten om du behöver det.
Läs också andras frågor och svar om mat/ät-problem.
Sköt om dig och var rädd om dig själv, hälsningar Snorkel.