Om man äter och sen spyr efter varje måltid vad kan man göra för å sluta med att stoppa fingrarna i halsen och jag orkar inte lika mycket vad kan de bero på?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver att du stoppar fingrarna i halsen och spyr efter varje gång du ätit och det låter väldigt allvarligt. Så bra att du reagerat och skrivit hit. Jättebra! Du inser att det inte står rätt till och att du måste sluta med detta.
Äter man för lite, får man inte i sig den energi kroppen behöver då ställer den in sig på ”svält” och går på lågenergi, allt för att ta till vara minsta ”droppe” av näring den får. Får man i sig för lite energi så blir man trött och orkeslös, kroppen "svälter" och hjärnan och organen fungerar inte som de ska.
Man behöver äta frukost, lunch och middag, och mellanmål. Särskilt då man växer och utvecklas.
Hur kommer det sig att du börjat med detta? Du undrar var man kan göra för att sluta stoppa fingrarna i halsen, låter som om du nu "fastnat" i detta beteende, vad fick dig att börja? Hur länge har detta hållit på?
Handlar det om att du tycker att du är överviktig, har en önskan om att gå ner i vikt och en rädsla för att gå upp i vikt? Eller är det andra tankar och känslor som får dig att stoppa fingrarna i halsen?
Börjar man trassla med vikt och mat, så kan man hamna i en ätstörning. En ätstörning är inget att leka med, utan är en allvarlig sjukdom med svåra konsekvenser för kroppen och psyket, och är svårt och tidskrävande att ta sig ut om man väl fastnat där.
Varför hamnar vissa i ätstörning då? Man vet inte riktigt, det forskas en hel del, man tror att somliga har en medfödd ärftlig sårbarhet för att utveckla ätstörning (precis som vi ärver benägenheten att få många olika ”styrkor och svagheter” tex ångest, depression, vissa fysiska sjukdomar, sångröst eller kroppsbyggnad mm)
Sårbarheten att utveckla finns där, men med en ”skyddande omgivning och miljö” så behöver man inte alls utveckla den!
Sannolikt är också dagens skönhetsideal och kroppsfixering en stor ”bov i dramat”.
Helt klart är att det är i samband med bantning och viktnedgång som det hela ofta startar, ofta också då man i övrigt upplever stark psykisk press/stress eller sociala påfrestningar, tex i skolan i familjen eller med kompisar, och höga prestationskrav.
Hur ser det ut i ditt liv, hur har du det gällande skola, familj, intressen/fritid och kompisar?
Vad är det i ditt liv som gör att du ”klankar ner” och behandlar dig själv illa, för det är ju det du gör? Du svälter dig själv genom att kräkas upp den mat du ätit.
När man börjar gå ned i vikt får man i början ofta positiva reaktioner från omgivningen, man tycker att man mår bra och har kontroll över sitt ätande och tränade.
Man kanske känner sig ”fin” och blir ”sporrad” av att klara av att avstå mat eller klarar att träna mycket..
Man jämför med andra, ser dem som "smalare och finare" och vill gå ner liiiite till... Det kan också vara så att man först "mår bättre" då man lyckats "kontrollera sig själv" och stoppat fingrarna i halsen och kräkts, man upplever att man har just kontroll, fast det egentligen är helt tvärt emot. "Ätstörningstankar" kontrollerar istället. I början tycker man att man själv styr, kan låta bli, men det blir nästan som ett "beroende" där man sedan INTE KAN, låta bli, försöker man så får man jättehög ångest. Är det så för dig?
Det känns ofta som en ”kick” i början, att man får ”extraenergi” att man ”mår bättre än aldrig förr” fast omgivningen kanske märker en förändring och att man inte är ”sig själv”
Fokus går allt mer mot mat, vikt, kräkas och kanske kropp och träning.
Och man får en ”snedvriden” missuppfattning om sin kropp och hur den ser ut.
Tankarna handlar allt mer om mat och det man ätit, och att "kompensera" för det man ätit, genom just träning eller att kräkas upp det.
Sedan tappar man man som sagt kontrollen helt, man vill bara gå ner mer och mer, får allt mer ångest över att äta rätt, äta för mycket, rädsla att gå upp, kroppsfixeringen förvärras, måste kräkas mera och oftare osv. Allt i livet börjar handla om mat/ätande och kropp och vikt.
Man börjar så smått att få olika symtom från kroppen, konsekvenser.
Kanske blir så att mensen försvinner, (om man inte har fått mens ännu, då stannar den utvecklingen upp.)
Allt mer tankar på mat och vikt eller rädsla över att äta fel saker, försöker undvika fett och socker, börjar kräkas allt mer,  mår illa då man ätit, kroppsfixerad, väger sig ofta, hoppar över måltider, tränar mycket, ångest då man inte tränat o.s.v.
Allt mera ångest, ”ätstörningsspöket” i huvudet dissar hela tiden dig själv om man ätit något, inte tränat ”tillräckligt” eller inte kräkts, man får dåligt samvete mm.
Man kanske fryser lättare, får kalla händer och fötter, kroppen ställer in sig på svält, ämnesomsättningen sänks, hjärtfrekvens och blodtryck sänks, pulsen går ner. Och tänder och strupe skadas svårt av frätskador genom alla kräkningar.
Hjärtat är ett av de organ som drabbas hårt vid ätstörning.
Längre fram så börjar brösten försvinna, (du kanske inte börjat utveckla så mycket bröst ännu, och då stannar den utvecklingen upp.)
Håret på huvudet tunnas ut samtidigt som man börjar få ökad behåring på kroppen. De fysiska och psykiska konsekvenserna börjar bli allt svårare, ångest, depression, sömnsvårigheter mm.
Så stoppa ditt tänkande och ditt beteende i tid, ta dina tidiga symtom på allvar. Om du inte kan stoppa dig från att kräkas efter du ätit och hejda dina "ätstörningstankar och beteenden på egen hand, måste du be om hjälp!
Prata med dina föräldrar, berätta om att du kräks, beskriv dina känslor och dina tankar det du hamnat i är ett tidigt tecken på ätstörning.
Tar man det på allvar i tid så är det lättare att bryta.
Detta är en sjukdom och den "tar över" ens tankar och beteenden, man får som sagt en "snedvriden och fel" bild över hur man ser ut. Det är också vanligt att man försöker kontrollera sin ångest genom att inte äta, "hungern" blir starkare än ångesten. Man kanske fokuserar på att "hindra sig själv från att äta" eller "kompenserar (kräks) då man har ätit, för att slippa tänka på andra jobbiga och svåra saker i livet.
Dina föräldrar och du måste kontakta vårdcentral för en genomgång av din hälsa, elevhälsovården/skolläkare, ungdomsmottagning och eller BUP/ätstörningsenhet, utifrån hur fast du är i ditt tänkande och i ditt beteende.
Du kan behöva snarast hjälp och stöd att bryta denna negativa spiral och våga äta igen utan att kräkas, ha fokus på annat än kropp och vikt.
Du behöver få kunskaper om vad och hur mycket mat din kropp behöver, hjälp att "våga äta" igen.
Denna webbsida www.snorkel.se  handlar om att ge information och råd, tidig upptäckt, tidiga insatser vid psykisk ohälsa, ”hjälp till självhjälp”
Det finns en hel del verktyg som man kan ta till hjälp för att hantera oro/ångest.
Prova t.ex. medveten närvaro/mindfulness, ett sätt att styra fokus och uppmärksamhet, t.ex. från självdömande tankar om sin kropp, till det som händer (hörs, syns, luktar, smakar etc) omkring en. Läs mera om medveten närvaro på webbsidan och i våra Appar.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, (använd kod x330) är en app om känslor, varför man har dem samt vad känslor vill få oss att göra (t.ex. fly/undvika vid rädsla).
Man kan träna på att reglera, minska en känsla som ställer till problem- gå emot känslan. Du kan använda tekniker för att stoppa dig själv då du är på väg att gå för att stoppa fingrarna i halsen, eller då "ätstörningstankar" börjat mala i huvudet.
Snorkelövning är en app med olika röstövningar och instruktioner, bl.a. mindfulness (lyssna på övningen du duger varje dag) andning, avslappning, hantera ångest mm.
Beteendeanalys som finns (på startsidan) på Snorkelwebben är ett verktyg för att se mönster i hur vi gör (problembeteende) i vissa situationer, hur vi tänker och känner och hur det påverkar oss på kort och lång sikt.
Man kan träna med färdiga alternativ för att bättre förstå hur man kan göra.
Du kan testa att göra beteendeanalys i en situation då du ”ätit och vill kräkas” – hur tänker och känner du, hur känns det i kroppen, vilka konsekvenser får det på kort och lång sikt..
Det här är något du också kan "träna på" tillsammans med dina föräldrar.
Tankar styr och påverkar oss mycket, särskilt om vi TROR på våra tankar, de är ju inte lika med sanning, utan är just bara tankar.
Vi tror mera sällen på positiva tankar om oss själva och vad som kan hända, utan mest bara de negativa. Gissar att du har en hel del negativa tankar om dig själv, som får dig att inte vilja/klara av att äta.
Du kan börja med att uppmärksamma och lägga märke till vad du tänker, bli medveten om tankarna och hur de påverkar dig. (kan ha hjälp av beteendeanalysen)
du kan också träna att föreställa dig tankar som kommer och går, som då kassörskan sitter i kassan i affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar den och låter den gå vidare på löpande bandet och tar upp nästa vara.. Hon fastnar inte vid en viss vara, kollar noga, funderar vad den kommer ifrån, vad den ska användas till, vad den innehåller osv, hon släpper varan och låter nästa rulla fram..
Träna på att göra samma med dina tankar, bara låter dem komma och gå, inte fastna, älta, tro på och reagera på dina tankar, tro att de är sanning.
Säg till dig själv där kom en tanke om att jag är tjock, då blir jag ledsen, där kom en tanke om att jag glömt vattna blommorna, då blir jag lite stressad, där kom en tanke om att jag är sugen på saft, där kom en tanke på att jag längtar efter sommaren etc. etc….
Du kan också ha en lista med positiva saker och påståenden om dig själv, (att ”parera” med då du tänker negativt,)
saker du är bra på, bra saker med dig.
Gör gärna en sådan lista tillsammans med en vän.
T.ex. Vacker hår, bra på att lyssna, omtänksam, pålitlig, fina fötter mm m.m.
Man kan skriva upp olika påståenden, kanske dina vänner kan skriva flera som du inte ser, sedan ha dem i en burk. När du fastnat i ältande och negativa tankar om din kropp, som får dig att inte vilja äta eller ”äta mindre” "kräkas" kan du ta fram din burk och öppna en sådan hemlig lapp. Andas lugnt, slappna av.
Sitta en stund och läsa lappen, ”ta in den” hur känns det att läsa den osv..
Du kan läsa mera om negativa tankar här Snorkel - Negativa tankar
Men som sagt, första steget är att berätta för dina föräldrar och sluta kräkas och börja äta igen, så att din hjärna får all den energi den behöver för att kunna tänka sunda och kloka tankar…
Och din kropp den energi den behöver för att växa och utvecklas till den unga tjej du är på väg att bli. Dina föräldrar kan behöva hjälpa dig på alla sätt, hålla dig sällskap och att ni gör saker efter du ätit, så att impulsen att gå och kräkas lägger sig.
Hoppas detta långa mail kan vara en bit på vägen för dig, sköt om dig själv.
Vänta inte, prata med dina föräldrar nu, kanske visa dem din fråga och svar.
Många kramar Snorkel