Hej. Jag blir illamående/ont i magen efter nästan varje måltid.
Det var värre förut men är fortfarande en del av min vardag. Det är ingen allergi och finns inget samband i det som gör mig illamående. Behöver inte sköta magen utan det är mer än känsla av att min mage inte smälter maten. Ibland spyr jag med flit för det är de enda som hjälper.
Läkare kan inte ge mig något svar eller säger att det är magkatarr vilket jag vet att det inte är, symptomen stämmer inte. Är så sjukt trött på detta. Kan inte äta stora måltider och har jag gjort det vid tex lunch kommer jag inte kunna äta mer förrän kanske sent på kvällen. Varför kan ingen svara på magproblem?
När andra blir normalt mätta så blir jag sjukt illamående i flera timmar. Fattar inte?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Att inte kunna "äta ordentligt", en "vanlig" måltid utan att bli illamående och få ont i magen efteråt måste verkligen vara jobbigt. Gissar att detta, både innan och efter en måltid, är mycket stressande och tar mycket av ditt fokus och din uppmärksamhet, vilket inte är konstigt alls, men som lätt "förvärrar" symtomen.
Oro/ångest/stress, är en naturlig reaktion i kroppen efter en upplevelse av ett "hot" en "fara, ett starkt obehag". Det leder till flera olika kroppsreaktioner för att göra oss starka och snabba för att "besegra" denna "fara", fly eller slåss, som att hjärtat slår hårt för att pumpa blod ut i musklerna, andningen blir snabb och ytlig, kroppen spänd och beredd på aktivitet, tunnelseende för att ha fokus på "hotet" mm (Läs mera om oro/ångest och stress på www.snorkel.se ) Det som också händer är att andra, "mindre viktiga funktioner" för kroppen just då, stannar upp, som t.ex. matsmältning, vilket ofta ger symtom från mage/tarm.
Vet ju inte alls vilka undersökningar och utredningar för dina "magbesvär" du gjort, om det kanske är IBS, problem med matsmältning eller en allmänt "känslig mage" du har, om ni försökt att se hur fet, salt, rökt/stekt eller stark mat påverkar, hur alkohol och kaffe, påverkar, om du sväljer mycket luft. Provat att äta lite och ofta mm. Men att ha "något jobbigt i livet som påverkar mycket" och som man inte vet varför och hur man kan påverka, är naturligtvis väldigt stressande och man blir som du skriver "så sjukt trött" på att ha det så här.
Om det finns något mera rent somatiskt att utreda eller behandla, behöver din somatiska läkare svara på, kontakta dem igen. Men just denna "stress" och hur din mage och de konsekvenser som blir, påverkar dig rent psykiskt i livet, kan du själv (eller med hjälp av psykolog) jobba med. När man "vet" att jag kommer att må illa/få ont i magen, i flera timmar efter jag ätit, är det inte konstigt om det sätter igång en massa negativa orostankar och "förväntansångest", eller hur. Inte konstigt om man fastnar i "onda cirklar" och stress i matsituationer. Inte heller konstigt att man kanske undviker flertalet "matsituationer" och middagar med vänner, då det lätt blir så att matsituationer i sig mest väcker obehag. Hur blir det för dig? Finns det saker du gör eller undviker? Du skriver att du kräks med flit ibland.
Som sagt, det rent somatiska måste somatisk läkare hjälpa dig att komma tillrätta med, men strategier vid stress och oro ångest, har du provat det? "Kropp och knopp" hänger ihop.
Läs mera på www.snorkel.se under "vad göra" vid både ångest och stress.
Tipsar särskilt om mindfulness, medveten närvaro. Som handlar om att styra fokus och uppmärksamhet till nuet, att inte fastna i stress och oro kring saker som redan hänt eller saker som eventuellt kan hända framöver, saker man ändå inte kan påverka. Du kan läsa mera om medveten närvaro på snorkels webbsida, hitta övningar och filmer.
Snorkel har också en App som heter Snorkelövning med övningar och information om mindfulness. Där hittar du också röstövningar för avslappning och lugn andning, som också är viktiga strategier vid oro/ångest och stress.
Hoppas att stress och stress/ångest hantering kan vara till hjälp, och att du får i dig den näring och energi du behöver, så du inte dessutom har näringsbrist. Ge inte upp om att få hjälp med dina magbesvär.
Kram från Snorkel