Hej. Är så rädd för framtiden. Var ”tvungen” att hoppa av gymnasiet pga ätstörningen. Nu är jag 20 och borde ha en gymnasieutbildning. Och även vara vuxen. Men jag känner mig som 15 och jag har inte tagit studenten dessutom är jag sjukare i min ätstörning.
Ska söka in till folkhögskola, men är rädd för att jag kanske inte kommer klara det... vad händer då? Känns som min framtid är förstörd. J
ag är orolig för att jag kanske aldrig kommer kunna få ett jobb. Och då kan jag inte flytta hemifrån, då blir jag kanske hemlös? Framtiden är så läskig och jag vet inte hur jag ska hantera ovissheten...
Vad gör jag om gymnasiestudierna inte funkar? Är det bara jag som är 20 och inte har en gymnasieutbildning?
Mvh en som oroar sig

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Ätstörning är en mycket allvarlig sjukdom, den påverkar kropp, inre organ (framförallt hjärtat) och hjärnan, psyket- vårat mående och våra tankar och känslor. Du blev ”tvungen” att hoppa av gymnasiet då du var så pass sjuk så att ätstörningen tog över ditt liv, du varken kunde eller orkade plugga. Vilket är vanligt då man är allvarligt sjuk.
Dessutom då en ätstörning som påverkar hjärnan, förmågan att tänka klart och klokt, se mönster, planera, komma ihåg med mera, så mycket som den gör.. De förmågorna behöver man ju verkligen då man studerar. Nu har du ångest för att du inte tagit studenten, tänker att du ”borde” haft en utbildning, att du borde vara ”mera vuxen - d.v.s. mera mogen.
Har du tänkt tanken på hur du skulle tänka om du hade haft någon annan allvarlig sjukdom, genomgått en cancersjukdom och behandling?
Som även den tar tid, kraft, ork, påverkar kropp och hjärna, man ”stannar av” i allt annat, även psykologisk utveckling, för att allt fokus är på sjukdomen. Det bara ÄR så. Gissar att du inte dömt dig själv lika hårt. Men en ätstörning påverkar minst lika mycket, är lika allvarlig t.o.m. dödande. Det viktiga är alltså att bli frisk, komma ur och förbi, för att sedan fortsätta framåt.
Tyvärr så skriver du att du nu är sjukare i din ätstörning.. Ett återfall alltså? Du behöver nog stanna upp, ta hand om dig själv, se till att få all hjälp du kan få för att komma ur din ätstörning för att bygga det liv du vill ha.
Läs också andras frågor/svar i frågelådan om mat/ätproblem- om olika ätstörningar och vad som är viktigt.
Hur kom du ur din ätstörning tidigare? Var fick du hjälp? Det är jättesvårt att bryta på egen hand, då ”ätstörningsspöket” i hjärnan påverkar förnuft och logiskt tänkande så mycket.
Du skriver att det känns som om din framtid är förstörd…?? Du är 20 är, en mycket liten bit av din vuxna livstid, ALLT ligger ovisst och fullt möjligt framför dig!
Dina negativa tankar, säkerligen påverkad av ”ätstörningsmonstret” får dig att se mörkt, hindrar dig och är i vägen.
Du far verkligen iväg i dina negativa tankar, så långt som till arbetslöshet, bostadslös, hemlös.. Det är så negativa tankar fungerar. De tenderar att fara iväg, inte hålla sig här och nu och de generaliserar sig, sprider sig.
Läs mera om tankar och negativa tankar, under vad är och vad göra på www.snorkl.se
Hitta verktyg för att stoppa dina tankar som förstör för dig.
Medveten närvaro- mindfulness att vara här och nu i stunden, är en annan hjälpsam teknik frö att inte ”fara iväg” i tankar och oro/ångest.
Det finns mycket information på webbsidan, olika övningar och även i våra App Snorkelövning. Se filmer, lyssna på övningar och träna på att styra fokus och uppmärksamhet till nuet.
Vi har också en app som heter Skills Uppsala Snorkel reglera känslor -handlar om känslor, vad som väcker dem samt övningar för att reglera starka känslor.
Du kan prova beteendeanalys- se en kedja av händelser, som finns på Snorkels startsida. Lär känna dig själv, se hur situationer, tankar, känslor, kropp och det du sedan GÖR påverkar dig, kanske fungerar bra på kort sikt, du minskar obehag/ångest- men på längre sikt hindrar det och ställer till problem för dig.
Vad är det för situationer, tankar och känslor som sätter igång dina ”ätstörningsbeteenden”? (hoppar över mat, äter bara vissa saker, kanske övertränar, kanske kompenserar med mera.)
Se instruktionsfilm, läs info, kolla målsättning, färdiga kedjor, alternativa beteenden med mera.
Ta hand om dig själv.
Se till att du i första hand får hjälp och kommer ur din ätstörning- så att du i steg kan bygga din framtid.
Skriv i frågelådan igen om du vill.
Kram Snorkel