Jag har matproblem
När jag ska ut måste ja äta mat sen gå ut för om jag inte äter då får jag ångest och har ingen styrka elr så e ja svag,,vad innebär de?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Vad tänker du skulle hända om du inte äter?
Vad är du rädd för, som framkalla ångesten? Är du rädd att svimma, inte orka, få ont i magen, att det skulle dröja länge innan du fick mat mm?
Att man äter innan man ska till skolan, göra något som tar lite tid, sportar etc är ju väldigt vanligt, och viktigt.
Kroppen behöver energi, menar du att du äter mycket mera än frukost, lunch och middag, samt ca 2-3 mellanmål?
Eller äter du för lite och därför blir svag då du ska göra aktiviteter?
Det är väldigt viktigt att få i sig den energi man behöver då man är ung och växer och utvecklas både i kropp och hjärna.
Prata med dina föräldrar, vad ser de, äter du dina måltider som du ska. Om du äter och får den energi du behöver, men ändå får känslan av att du "måste äta" så kan prova att stegvis motstå denna känsla, dvs ”stå ut” dvs gör små aktiviteter, ”gå ut” utan att ha ätit, ha fokus på det du gör istället för att tänka på att du inte åt något.
Då det gäller ångest så handlar det mesta om att ”göra fast man inte törs” alltså utmana och ta kontrollen över ångesten.
Ångest är inte logiskt och är lätt att förstå och förklaras, utan ibland hänger det inte alls ihop det man gör för att minska ångesten och vad man får ångest för.
Jag ser att du har skrivit många frågor till Snorkel, jag har försökt maila dig flera gånger men den mailadress du uppgivit fungerar inte.
Jag tror att det kan vara viktigt att du berättar för dina föräldrar om hur du mår, så att ni kan kontakta Vårdcentralen eller elevhälsan på din skola, då det verkar vara många saker som är jobbigt för dig just nu, du oroar dig för många saker.
Att få prata med någon och tillsammans med den personen bestämma hur och vad man kan göra kan vara till stor hjälp.
Snorkels frågelåda räcker inte riktigt till för det.
Du kan läsa mera om ångest, hur det ser ut och känns, samt vad man kan göra för att kontrollera sin ångest på Snorkels webbsida.
Kolla på KRISFÄRDIGHETER och ladda ner appen Snorkel Skills reglera känsla kod x330.  (Den kan du också använda för att stå emot impulsen att du måste äta hela tiden)
.Berätta också för dina föräldrar när du har ångest just nu, ni kan läsa tillsammans på Snorkelsidan och träna på att använda olika övningar tillsammans.
Kram från Snorkel