Hej snorkel. Jag funderar väldigt mycket på min kropp. Jag är 13 år, 166 cm lång och väger cirka 47 - 48 kilo. Jag tycker att jag väger för mycket men enligt min kurva måste jag gå upp i vikt.
Jag vill nästan aldrig äta sötsaker för att jag är rädd att bli tjock. Och jag vill heller inte gå upp i vikt för då får jag fett på magen. Om jag någon gång äter glass eller någon annan sötsak tycker jag att jag har blivit jätte tjock dagen efter och då sabbas min planering i att äta nyttigt och träna.
Väger jag för mycket? Men iallafall mår jag väldigt dåligt över min kropp och vet inte hur jag ska göra. Om jag ska gå ner eller upp i vikt. Eller vad jag ska äta. Mvh XX

Svar
Hej! Tack för ditt brev.
Du skriver att du får ångest efter att du har ätit någon sötsak, är rädd för att gå upp i vikt, väger för lite för din viktkurva, är väldigt fokuserad och mår dåligt över din kropp. Det är viktigt att stoppa en begynnande ätstörning.
Du är bara 13 år, och fortfarande ”ett barn” med ett barns underhudsfett kvar på kroppen, du behöver energi för att kroppen och dina inre organ ska kunna växa och utvecklas.
En ätstörning är en allvarlig sjukdom med svåra konsekvenser för kroppen och psyket, och är svårt och tidskrävande då man väl ”fastnat” i sjukdomen. Det är faktiskt en dödlig sjukdom.
Det är viktigt att stoppa i tid.
Ofta märker man det inte själv, utan tänker ”det är väl inte så farligt, jag äter ju ibland, eller jag ska bara gå ner liiite till, stoppar snart, eller jag kan börja äta igen om jag vill etc. Men när man verkligen ska försöka vända det hela så kan man inte.
Det blir som vid ett beroende, mat, vikt, utseende, träning med mera tar all tid och uppmärksamhet. Inget annat har någon betydelse, inget annat känns viktigt.
Man får som en ”kick” av att svälta sig, tvinga sig att träna, låta bli att äta vissa saker o.s.v.
Problemet smyger sig på, i början känner man sig kanske ”fin” och blir sporrad av att klara av att avstå mat och sötsaker, eller av att träna mycket. I början kanske man får lättare att klara av krav och påfrestningar, fixeringen vid mat/ätande blir som en ”lugnande drog”.
Man ”flyr” också från andra svåra situationer och jobbiga saker i livet genom att fokusera allt på mat/svält/träning. Alla tankar och allt fokus handlar om mat/träning/inte äta m.m.
Man drar sig undan andra kontakter och aktiviteter, man vill bara styra sitt ätande/inte ätande och träning.
I början får man ofta positiva reaktioner från omgivningen, man tycker att man mår bra och har kontroll över sitt ätande.
Man jämför sig med andra, ser dem som ”smalare och finare”, och så vill man bara gå ner liiiite till…
Och snabbt är man fast i en ätstörning där man aldrig är nöjd över sin kropp eller vikt, tankar och uppfattningar blir helt påverkade, men ser sig som tjock fast man är smal, mår kanske illa av mat och skyller på det för att inte äta, man börjar smussla och ”ljuga” för omgivningen, säger att man redan har ätit och så vidare.
Man har svårt att inse hur FARLIGT det är med ätstörningar. Ofta är det så att personen INTE VILL ha hjälp.
Man tappar kontrollen fast man inte märker det själv., man vill gå ner mer och mer, får allt mer ångest över att äta rätt, rädd att äta för mycket. Rädd att gå upp i vikt, kroppsfixerad och förvrängd uppfattning över sin kropp.
Man väger sig ofta, hoppar över måltider, tränar mycket, alla tankar kretsar kring mat och att undvika mat. Allt börjar handla om mat, vikt, kropp, ätande, man förändras och blir allt mindre social.
Man fryser ofta, får kalla händer och fötter, kroppen ställer in sig på svält och ämnesomsättningen sänks, hjärtfrekvens och blodtryck sänks, pulsen går ner. Hjärtat är ett av de organ som drabbas hårdast vid ätstörning.
Normal kroppsutveckling stannar av (mens, bröst etcetera)
Håret på huvudet tunnas ut, och man får ökad behåring på kroppen. De fysiska och psykiska konsekvenserna börjar bli allt svårare, ångest, depression, sömnsvårigheter mm. Så man ska stoppa detta i tid.
Vet dina föräldrar om att du känner såhär, har de märkt något?
Det är viktigt med stöd från sin familj. De kan också hjälpa dig att ta de kontakter som kan behövas.
Har du kontakt med elevhälsan, har detta precis börjat eller har du känt såhär under en period? Prata med skolsköterskan på din skola, hon kan hjälpa dig.
Prata med dina föräldrar, skolsköterska eller skolkurator, du får i första hand stöd och information.
Du kan behöva en kontakt på vårdcentral för en kroppslig undersökning, för att ta prover och se hur din viktnedgång/svält påverkat din kropp och ditt hjärta, den bedömningen kan din skolsköterska ta, om du behöver somatisk kontroll.
En växande person behöver 3 mål mat om dagen, och även 2 mellanmål.
Ibland behöver man även kontakt med en dietist för kostråd och för att få saklig information om vad en växande kropp behöver med mera.
Hur ser dina ångesttankar ut efter att du ätit?
Har det hänt något särskilt i ditt liv som gör att du har det svårt eller jobbigt även på annat sätt än med maten?
På denna webbsida och i våra appar finns olika verktyg att använda som hjälp vid ångest, kris/svåra situationer, t.ex. krisfärdigheter och krislista, som hjälp för att klara svåra situationer. Vi har två appar
Skills Uppsala Snorkel känsloreglering, för att hantera starka känslor använd kod x330,
och Snorkelövning olika övningar för att klara svåra situationer.
Ta hand om dig själv, lyssna på din kropp och se till att du får den energi och näring du behöver. Träna på att ha fokus på andra roliga och positiva saker i livet, inte fastna i att älta mat och träning och hur din kropp ser ut.
Berätta för dina föräldrar och din familj. Många kramar till dig, Snorkel