Hej! Jag äter alltid för lite även om det är något jag gillar.
Efter några tuggor mår jag lite illa och vill inte äta mer. Jag är underviktig och det har varit så i ungefär 2 år.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver inget om hur gammal du är. Inte heller om det finns någon rädsla kring att gå upp i vikt, vilja att väga mindre eller att detta handlar om någon form av ätstörningsproblematik, mera att det som gör det svårt att äta är ditt illamående. Du skriver inget heller som visar på att du har någon form av "kräkfobi" alltså att det handlar om en stor skräck att du skulle kräkas. Så svarar utifrån att det bara handlar om ditt illamående och onda cirklar kopplat till det.
Du är underviktig och har svårt att äta, mår illa efter några tuggor och vill sen inte äta något mer, än om det handlar om något du verkligen gillar. Det har varit så här i 2 år, det är en lång tid och inte något tillfälligt. Viktigt att bryta detta och lära sig äta "normalt" igen. Jag undrar över vad du tänker kan hända om du fortsätter äta, trots att du börjar må "lite illa"? Om du stannar upp ett tag, tar några djupa andetag, slappnar av i kroppen, dricker en klunk vatten, och sedan fortsätter?
När det har varit svårt så länge, så finns en stor risk att hela mat och ätande situationen blir ihopkopplad till något jobbigt och obehagligt, man upplever att äta självklart leder till illamående. Och säkert också till ångest innan och under. Kanske också till bråk, tjat och oro från din familj eller från dig själv. Att du "måste" äta. En riktigt jobbig situation helt enkelt. Och ett allvarligt problem att ta på största allvar. För den krassa sanningen är ju det att man måste äta, för att växa, utvecklas och må psykiskt och fysiskt bra.
När hela matsituationen väcker obehag och ångest så blir det onda cirklar av ångest innan, kanske bara av att man vet att man snart ska äta, illamående av lukten av mat, "katastroftankar" och kanske undvikanden. Man "vet" att man kommer att må illa, och det gör att ångesten slår till, man andas snabbt och ytligt, spänner kroppen, hjärtat slår snabbare, pulsen ökar, man får tunnelseende och har fullt fokus på kroppen, känner efter och funderar på NÄR illamåendet ska börja.. En mycket stressande och ångestfylld situation som leder till ytterligare illamående.
När man har stress/ångest med alla olika kroppsymtom som man får för att kroppen ska klara av att fly/slåss mot verkliga faror, så stannar andra funktioner upp, som inte är lika viktiga i en "akut situation" till exempel påverkas salivproduktion och matsmältning. Vid stress/ångest är det därför vanligt med olika symtom från magen. Som i ditt fall förvärrar och vidmakthåller svårigheterna med att äta och ökar illamåendet.
Kan du känna igen det?
Det kan naturligtvis även finnas somatiska orsaker bakom illamående när man äter, till exempel magkatarr, känslig magmun, matsmältningsproblem med mera, ofta blir det både ock i slutändan. Det är viktigt med en ordentlig somatisk kontroll om du inte gjort det. Du kan behöva hjälp för att bryta onda cirklar och illamåendet som gör att du inte äter som du ska.
Din kropp lever under "svält" och blir i obalans. Kontakta Vårdcentralen för undersökning/utredning snarast, tillsammans med dina föräldrar utifrån hur gammal du är.
Det är viktigt att du får i dig det din kropp behöver, på Vårdcentralen brukar det finnas dietisteter som kan hjälpa dig med vad och hur du kan äta. När man mår illa så kan det vara bra att under en period äta lite och ofta, istället för större mål som man ändå bara misslyckas med. Även använda tekniker för att hantera ångest/stress, som lugn andning och avslappning. På denna webbsida och i våra appar finns många olika övningar som du kan ha hjälp av.
Det är också lättare med mat med "neutral" smak, som till exempel yoghurt, pannkaka, ris mm. Torra och knapriga livsmedel kan också vara lättare, (skorpor, rostat bröd) då vissa konsistenser kan väcka illamåendet. kall mat, eller frukt, grönsaker och sallader kan också vara lättare. Det är också så att undervikten i sig leder till ett nästan konstant illamående, så det kan vara en väg att gå att börja med näringsdrycker, som man kan få på recept på Vårdcentralen vid behov.
Som sagt, viktigt att komma igång och äta igen, att du får hjälp och stöd i ditt ätande och få klarhet i att din kropp mår bra. Prata med dina föräldrar och kontakta närmaste Vårdcentral.
Läs mera på www.snorkel.se både om andras mat/är-problem i frågelådan  och om ångest och stress under VAD ÄR och VAD GÖRA.
Våra appar
Snorkelövning med röstövningar och instruktioner om att hantera oro/ångest lugn andning avslappning mm.
Skills Uppsala Snorkel reglera känslor kod x330, om känslor och varför vi har dem, och övning i att hantera starka känslor.
Beteendecoach om våra beteenden, hur situation, tankar, känslor, kroppen och det vi gör, våra beteenden hänger ihop och påverkar varandra på kort och lång sikt.
Skriv igen i frågelådan och berätta mera om vad som händer när du ska äta och hur det blir för dig.
Kram Snorkel