Räknas det som bulimi om man inte äter i några dagar (förutom kanske ett knäckebröd) Och sedan äter supermycket eller vanlig men mår dåligt över det, vilket sedan leder till för mycket träning, känslan av hunger dämpar min ångest. Jag har svårt att äta framför andra och vet inte vad jag ska ta mig till i skolan. Vågar inte berätta för någon.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har verkligen hamnat i en jobbig och belastande situation, och som du själv skriver "vet du inte vad du ska ta dig till".
Du beskriver så bra hur det kan vara och hur man tänker och känner då man hamnat i en ond cirkel av ätstörningsproblem, bulimi, då man "hetsäter" och har "ätstörningstankar" och ångest. Du kompenserar då du äter genom att "överträna". Du har också din svält som ett sätt att reglera din ångest. Har svårt att äta inför andra och jag gissar att du har en massa dömande tankar mot dig själv.
Jag skulle verkligen rekommendera dig att snarast söka hjälp, ju tidigare man får hjälp att bryta detta beteende desto mindre svårt är det att bryta.
Det finns en risk att fastna i detta, med kanske år av pendlingar i vikt, deppighet och ångest, och stora belastningar på kroppen som följder.
Samt risken att hamna i anorexi, självsvält, med livshotande viktnedgång.
Det kan vara svårt att bryta ditt beteende på egen hand, lätt att falla tillbaka till gamla mönster då man mår sämre. Man behöver hjälp och stöd. Kan vara av en förälder, någon från elevhälsovården eller en behandlare på Bup.
Hur jobbar man då för att bryta detta beteende??; exempelvis genom att;
Lära sig äta "rätt" vad kroppen behöver för att må bra och fungera. Lära sig att äta "vanligt" igen. Ofta kan man behöva ett matschema för att lära sig äta rätt igen.
FÖREBYGGA SUG; saken är att det inte finns någon "förbjuden" mat, man kan och ska äta allt, men kanske inte lika mycket av allt.
Det som innehåller mycket fett eller socker äter man lite mindre av bara. Det viktiga är att äta regelbundet, på regelbundna tider.
Frukost, lunch, middag och två mellanmål. Då minskar man risken för "sug" och som leder till att man hetsäter.
Oftast gör man misstaget att hoppa över måltider, tror att man minskar i vikt av det, kanske vill kompensera för att man t.ex. åt mycket choklad under gårdagen, detta leder till att kroppen tror att man befinner sig i svält och ger kraftiga "hungerssignaler"= sug, så att man ska äta.
Då man får detta kraftiga sug är det lätt att äta snabba kolhydrater, d.v.s. saker som innehåller mycket socker och fett.
Alltså ät rätt mängd av allt på regelbundna tider.
STÅ EMOT SUGET och viljan att kompensera genom överträning; när man kämpar för att bryta fällan som innebär; att man "slarvar med maten" och får kraftiga sug som leder till hetsätning. Som i sin tur leder till ångestkänslor för det man gjort, och som man försöker hantera genom att kompensera för det man ätit. Så är det viktigt att försöka stå emot suget (att i ditt fall överträna).
Alltså först äta rätt sedan jobba med att stå emot suget, både från att hetsäta och från att överträna.
Detta kan man göra genom att t.ex. ha frukt hemma att äta då man blir sugen, att avleda sin uppmärksamhet, sina "mat tankar " och ångest genom att aktivera sig med något, gå en lugn promenad, ringa till någon, spela ett spel på datorn, bada, tvätta håret etcetera.
Se över sin livssituation och livsbalans, hur ser det ut i ditt liv gällande skola, kompisar, familj och fritid/aktiviteter? Vad i ditt liv ger och tar energi och glädje? Läs mera om livsbalans på www.snorkel.se.
Andra strategier för att hantera ångest. På denna webbsida under VAD ÄR och VAD GÖRA finns det beskrivningar och övningar i att hantera ångest. Snorkel har också två appar, Snorkelövning och Skills Uppsala Snorkel reglera känslor (kod x330)
Andningsövningar och mindfullness kan också fungera, läs mera om ångest och hur man hanterar ångest och stress, på hemsidan.
Berätta för dina föräldrar om hur jobbigt du har det!! Du vågar inte berätta för någon skriver du, vad är du rädd för ska hända? Kan du ta hjälp av någon från elevhälsan, som är vana att träffa ungdomar med "ätstörningsproblem". Kan du skriva ett brev till dina föräldrar där du berättar vad du fastnat i, kanske visa dem ditt brev och svar.
Ni kan också läsa tillsammans andras frågor/svar här i frågelådan Snorkel, om just mat/ät problem.
Vänta inte! Du behöver hjälp och stöd att bryta detta.
Många hälsningar Snorkel