Hej Har alltid hatat min kropp, ända sen barnsben. Men när jag va ca 14/15 o kom in i puberteten så trivdes jag mer med min kropp fram. Aldrig haft problem med mat men aldrig älskat min kropp 100%.
Andra året i gymnasiet började jag få panikattacker (var med om en hemsk sak så inte pga mat) och varje gång en panikattack kom så kräktes jag vilket gjorde att så fort jag fick ångest mådde jag illa och hade ingen aptit och genom att inte ha något i magen så kunde jag inte kräkas, och fick en spyfobi, sökte hjälp och fick tillbaka min aptit.
Men efter dessa månader med dagligen panikattacker och ångest så gick jag ner i vikt. Och för första gången i mitt liv älskade jag min kropp, älskade mig själv i bikini o kände mig perfekt även om anledningen jag gick ner i vikt inte var den mest hälsosammaste. Jag vägde då 59kg och är 163cm lång.
Men nu tre år senare och jag har gått upp i vikt, mår så dåligt över detta, har fått bristningar och har för första gången grov ångest över min kropp.
Kommer i faser när jag får ångest så fort jag ätit mig mätt och flera gånger om dagen ser jag mig själv och verkligen hatar mitt utseende.
Mår illa ibland o blir då ”stolt” över mig själv för då äter jag mindre. Vet inte hur jag ska få bort ångesten över maten jag äter, men avskyr att min kropp förändrats så under dessa år.
Hur ska jag göra för att sluta få ångest över vad jag stoppar i mig och börja gilla min kropp igen?
Idag väger jag 80kg och är 163 lång, vill gå ner i vikt men vill göra det hälsosamt o att må såhär kan inte vara det

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Vad jag kan utläsa av ditt brev är du över 18 år, myndig, och kan alltså själv söka hjälp och vård.
Är man mycket ung så behöver man hjälp och stöd av familjen, man behöver kontakt på Bup och ätstörningsenhet. Det finns en stor risk att hamna i en ätstörning och man behöver professionell hjälp när man strular med mat och ätande.
Du har haft många tuffa år och haft ångest och panikattacker under lång tid, och kämpat dig upp ur detta! Starkt jobbat. Du skriver att det var på grund av en hemsk upplevelse du varit med om, så det var nog PTSD du hade drabbats av. Vet inte hur du kom över detta men hoppas att du har fått behandling/hjälp. Starkt jobbat i alla fall.
Däremot har du fortfarande svårt med att älska din kropp och äta och träna på ett hälsosamt sätt. Du gick ned i vikt under den period då du mådde mycket dåligt psykiskt, med svåra panikattacker och illamående, men det hade inget att göra med en positiv syn på din kropp och hälsa, och hälsosamt leverne, nästan tvärt om.
Det är väldigt bra att du inser att illamåendet som leder till att du inte KAN äta, inte är rätt väg att gå.
Risken att hamna i en ätstörning, med kanske livslånga negativa konsekvenser och allvarligt sjukdomstillstånd är, överhängande.
En början för dig kanske är att få träffa en dietist, att få veta vad kroppen och din hjärna behöver, mat, näring, fysisk aktivitet med mera.
Kontakta läkare på din Vårdcentral som skriver remiss, annars måste man betala besöket själv hos privat dietist. Kunskap kan vara ett bra utgångsläge.
Jag vet inte riktigt vad som triggar igång din ångest, vilka situationer, hur dina ”ångesttankar” ser ut, om ångesten är helt obefogad, om du har svårt att stå emot impulser ibland och kanske äter mycket snacks, fett, godis, om du har svårt att få till fysisk aktivitet mm.
På snorkel.se på startsidan finns beteendeanalys, att lära sig om sina egna beteenden/tankar/känslor och kroppsreaktioner, hur de hänger ihop och vilka problembeteenden man har.
Problembeteenden fungerar ofta på kort sikt, men ställer till stora problem på lång sikt. Som exempel kan jag nämna att man hoppar över mat, kortsiktigt slipper jag ångest och blir lite nöjd över mig själv för en stund.
Men på längre sikt så fastnar jag i ett negativt beteende som orsakar mig stor skada på många olika sätt, och som är svårt att bryta.
Beteendeanalys kan vara ett sätt att se mönster och vad man kan behöva träna på att acceptera eller förändra, alternativa beteenden.
Se introduktionsfilmen, läs information, se över dina målsättningar och din målbild, med mera, prova först med färdiga alternativ för att sedan kunna skriva helt egna analyser.
Acceptans, att se verkligheten som den är, fast man kanske inte alls gillar det, tycker att det BORDE vara annorlunda, kan vara något som du kan vara hjälpt av. Ofta behöver man acceptera innan man kan förändra, veta vad man behöver göra annorlunda, anpassa sig till och så vidare.
Du kan läsa mera om Acceptans på snorkel.se.
Snorkel har två appar Snorkelövning, med röstövningar i lugn andning, avslappningar, medveten närvaro (till exempel du duger) som handlar om att styra fokus och uppmärksamhet, bli medveten, om till exempel sina tankar och känslor. Läs mera på Snorkel.se och i appen.
Skills Snorkel reglera känsla (använd kod x330)som handlar om känslor, varför vi har dem, beteenden kopplat tillkänslor-vad känslan vill få oss att göra. Samt träning i att hantera starka känslor, bland annat att göra tvärt emot känslan, jag är rädd men jag gör ändå.
Träna på att Stoppa dig själv när du fastnar i att tänka negativt och döma dig själv. Res dig upp och gör något annat när du fastnar i självdömanden.
Gör en lista med positiva saker om dig själv, saker du är bra på, som inte handlar om din vikt. Till exempel, en bra vän, bra på att lyssna, vackert hår, bra tålamod, konstnärlig med mera. Du kan göra en sådan lista själv och även be vänner och familj skriva ner på små lappar.
Samla dina och deras lappar i en burk som du får ta en lapp ur när du fastnar i negativt tänkande. Läs lappen med fokus och medvetande. Och tjuvläs inte.. 😊
Hoppas att detta var en liten bit på vägen, skriv igen i frågelådan om du vill, läs också andras frågor och svar, om ångest, negativa tankar, mat/ätproblem med mera.
Hoppas att du får stöd och hjälp från vänner och familj. Som kan hjälpa dig med hälsa och att ”kropp och själ” ska må bra, att du kan få stöd och pepp.
Om ditt illamående ökar och du inte kan vända detta på egen hand, så är det viktigt att vända sig till Vårdcentralen för mera hjälp. Kram Snorkel