Hej!! Jag är en tjej på 16 år & jag fick sommarlov för över en månad sedan, 5 veckor skulle jag tippa på.
När jag går i skolan ser min vardag ut såhär:
Frukost kl 7 Lunch kl 11-12:00
Mellanmål kl 14 eller 16 beroende på när jag slutar skolan
Gym kl 14 eller 16 (beroende på skolan igen)
Middag hemma kl 17-18 (efter gymmet)
Kvällsmat runt kl 20-21:00 Såhär ser det ut för mig måndag till fredag, sen vilodagar på lördag & söndag & jag brukar äta på lite annorlunda tider på helger då jag har sovmorgon.
Det jag vill komma med detta är att nu på sommarlovet har jag inte ätit som vanligt & har som mest tränat (gym) två gånger i veckan då jag har svårt att få skjuts in till stan när mamma & pappa jobbar & min storasyster pluggar. Min vardag ser inte alls bra ut just nu, knappt träning & massa illamående...
Har mått illa varje dag i tre veckor nu tror jag det är, & det är så fruktansvärt jobbigt. Jag hade en ätstörning som jag blev fullt frisk från för 1,5 år sedan, & sjukdomen fick mig att ändra hela synen på min kropp. Nu när jag är frisk vill jag gå upp i vikt & det har jag lyckats med! Från att väga 45 kg när jag blev frisk till att nu väga 59 kg som mest är jag så så lycklig & mår så bra.
Men det jag vill komma fram till nu är att i.o.m. att jag äter så konstigt & dåligt nu när jag mår illa så får jag ångest... just nu väger jag 57 kg & jag tycker det är så extremt jobbigt att inte kunna äta normalt. Det ända jag vill nu är att skolan ska börja igen så jag kan få gå tillbaks till mina vanliga rutiner & må bra igen, har aldrig mått så bra som när jag började gymma för 9 månader sedan ungefär.
Illamåendet gissar jag beror på att mina rutiner är så konstiga, men jag försöker äta så mycket jag kan & vissa dagar är helt klart bättre än andra!!
Jag misstänker att när jag får ångest över ätandet så blir illamåendet bara värre, & det är dags att på något sätt bryta denna onda cirkeln så jag kan få må bra igen!! T
ack för att du har läst allt, har du några tips till mig? Kärlek!

Svar
Svar från Snorkel.
Tack för ditt brev, hoppas att svaret kom rätt nu!
Vill börja med att ändå jubla ett stort grattis och superbra jobbat! Att bemästra ätstörningsmonstret är ingen lätt sak! Det är en stor kamp.
Nu börjar snart skolan igen, och du återgår till dina ”vanliga” rutiner kring både mat och träning.
Du skriver att du haft en ätstörning, och att du ”blev frisk” .
En ätstörning är en mycket allvarlig och dödlig sjukdom, som du säkert vet. Du har varit ”inne i träsket” och är lycklig att ha ”kommit ur”.
Du oroar dig för att du inte kan hålla rutiner, är lite ”träningsberoende” och börjar strula med maten då du inte kan träna på samma sätt, låter det som..
Promenader, cykla, spela fotboll, simma, vandra, rörelseglädje finns i olika former..
”Måsten och tvång” är oroande- att inte klara en liten förändring under några sommarveckor..
Det visar så sårbar du är, och att en liten del ändå finns kvar att jobba med..
Det är naturligtvis inte konstigt, eftersom du haft en svår och lurig sjukdom, ”ätstörningsmonstret” ligger där och lurar.. Och väldigt bra att du är observant och uppmärksam.
Kan du prata med dina föräldrar om detta, kan de hjälpa dig att återta gamla fungerande ”åtgärder” för att äta trots illamående och obehag, för det gissar jag att ni fått kämpa mycket med.
Äta ofta men små portioner, äta medvetet närvarande- ha fokus på det man gör istället för Orostankar—
Har du testat mindfulness?
Denna sida har många tekniker för att hantera oro/ångest och stress- oavsett orsaker, du kan ha hjälp av övningar på webbsida och appar.
Snorkelövning- övningar i medveten närvaro, magandning, avslappning mm
Snorkel reglera känsla (använd kod x330) den handlar om känslor, varför vi har dem, övningar i att reglera känslor som ”tar över” (till exempel genom att öva på att säga STOPP till sig själv vid orostankar) och öva sig i att göra tvärt emot det känslan vill få en att göra..
(illamående= ångest=vill få dig att sluta äta)
Du kan också testa beteendeanalys som finns på startsidan på Snorkels webbsida , en modell för att se hur tankar känslor och kroppen får oss att göra på ett visst sätt, som kanske fungerar på kort sikt (får oss att må bättre) men på lång sikt får det oss att må dåligt, fungerar inte.
Se instruktionsfilm och läs information. Öva först med ”färdiga alternativ” för att sedan kunna göra egna ”kedjor av händelser”.
Du kan också läsa andras frågor/svar i frågelådan, om mat/ät problem, oro/ångest mm.
Hoppas detta kan vara en liten bit på vägen, skriv igen i frågelådan om du vill. Kram Snorkel.