Jag är en tjej som är 15 år gammal och väger 47kg. Jag tycker att jag är tjock. Jag äter mindre, mår illa efter varje måltid, och blir ledsen efter jag har ätit.
Varje gång jag sitter bland folk så får jag som rullar på min mage och då får jag ångest över att jag tycker att jag är ful, äcklig och tjock.
Jag har självskadat ett tag. Jag har inte gått ner i vikt eller försökt att träna bort maten och det är för att jag inte vill att mina föräldrar eller kompisar ska märka. Efter att mina föräldrar fick reda på att jag självskadar så tror dom att jag har en ätstörning. Jag tycker att dom har fel men jag vet inte säkert. Är det en ätstörning eller inte?

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har en fundering på om du har en ätstörning, dina föräldrar anser det, du har också skadat dig själv under ett tag, ett tecken på att du inte alls mår bra och att du inte har några strategier för att hantera ditt dåliga mående. Du skriver inget om ditt självskadebeteende, men du kan läsa mera om just det här Snorkel - Självskadebeteende  Det är inte ovanligt att självskadebeteende och ätstörning hänger ihop.
Du har blivit negativt fokuserad på din kropp, tänker negativa tankar om dig själv att du är ”tjock, ful och äcklig" du har börjat "strula" med mat och försöker äta mindre, mår illa och blir ledsen efter att du ätit.
Du är ung, bara 15 år, och under pubertet och ”ungdomsåren” så har man mycket av "barnårens" underhudsfett kvar, och man kan se och väga väldigt olika eftersom man utvecklas och kommer i och ur puberteten väldigt olika denna period.
Börjar man trassla med vikt och mat, så kan man hamna i en ätstörning. En ätstörning är inget att leka med, utan är en allvarlig sjukdom med svåra konsekvenser för kroppen och psyket, och är svårt och tidskrävande att ta sig ut om man väl fastnat där.
Du skriver att du ”försöker äta mindre” och det ger också kroppen ”falska signaler” .
Äter man för lite, får inte i sig den energi kroppen behöver så ställer det in sig på ”svält” och går på lågenergi, allt för att ta till vara minsta ”droppe” av näring den får, lätt att man då blir "svullen" efter man ätit.
Man behöver äta frukost, lunch och middag, och mellanmål. Särskilt då man växer och utvecklas. Det är viktigt att du äter som du ska.
Varför hamnar vissa i ätstörning då? Man vet inte riktigt, det forskas en hel del, man tror att somliga har en medfödd ärftlig sårbarhet för att utveckla ätstörning (precis som vi ärver benägenheten att få många olika ”styrkor och svagheter” tex ångest, depression, vissa fysiska sjukdomar, sångröst eller kroppsbyggnad mm)
Sårbarheten att utveckla en ätstörning finns där, men med en ”skyddande omgivning och miljö” så behöver man inte alls utveckla den!
Sannolikt är också dagens skönhetsideal och kroppsfixering en stor ”bov i dramat”.
Helt klart är att det är i samband med bantning, viktnedgång och stul med maten som det hela ofta startar, ofta också då man i övrigt upplever stark psykisk press/stress eller sociala påfrestningar, tex i skolan i familjen eller med kompisar, och höga prestationskrav.
När man börjar gå ned i vikt får man i början ofta positiva reaktioner från omgivningen, man tycker att man mår bra och har kontroll över sitt ätande och tränade.
Man kanske känner sig ”fin” och blir ”sporrad” av att klara av att avstå mat eller klarar att träna mycket..
Man jämför med andra, ser dem som mycket "smalare och finare" och vill själv vara smal.
Det känns ofta som en ”kick” i början, att man får ”extraenergi” att man ”mår bättre än aldrig förr” fast omgivningen märker förändring och att man inte är ”sig själv”
Fokus går allt mer mot mat, vikt, kropp och träning.
Och man får en ”snedvriden” missuppfattning om sin kropp och hur den ser ut. Ser sig själv som "tjock" fast man inte alls är det. Ägnar allt mer tid på att "kontrollera" kroppen, hur det ser ut när man sitter, går etc.
Tankarna handlar allt mer om mat kropp och träning.
Sedan tappar man kontrollen, man vill bara gå ner mer och mer, får allt mer ångest över att äta rätt, äta för mycket, rädsla att gå upp, kroppsfixeringen förvärras osv.
Allt börjar handla om mat/ätande och kropp och vikt.
Kanske blir så att mensen försvinner, om man inte har fått mens ännu, då stannar den utvecklingen upp.
Allt mer tankar på mat och vikt eller rädsla över att äta fel saker, försöker undvika fett och socker, kanske börjar kräkas efter mat, mår illa då man ätit, kroppsfixerad, väger sig ofta, hoppar över måltider, tränar mycket, ångest då man inte tränat osv.
Allt mera ångest, ”ätstörningsspöket” i huvudet dissar hela tiden dig själv om man ätit något, inte tränat ”tillräckligt” får dåligt samvete och negativa tankar om hur man ser ut mm.
Man fryser lättare, får kalla händer och fötter, kroppen ställer in sig på svält, ämnesomsättningen sänks, hjärtfrekvens och blodtryck sänks, pulsen går ner.
Hjärtat är ett av de organ som drabbas hårt vid ätstörning.
Längre fram så börjar brösten försvinna, (du kanske inte börjat utveckla så mycket bröst ännu, och då stannar den utvecklingen upp.)
Håret på huvudet tunnas ut samtidigt som man börjar få ökad behåring på kroppen.
De fysiska och psykiska konsekvenserna börjar bli allt svårare, ångest, depression, sömnsvårigheter mm.
Så ta hjälp för stoppa ditt tänkande och ditt beteende i tid, ta dina tidiga symtom på allvar.
Prata med dina föräldrar, berätta om din rädsla och dina tankar, du är absolut inte tjock/väger mycket, tvärt om, och det du hamnat i är ett tidigt tecken på begynnande ätproblematik.
Och då ingår det i symtombilden att tänka på detta sätt.
Tar man det på allvar i tid så är det lättare att bryta.
Ni kan behöva kontakta vårdcentral för en genomgång av din hälsa, elevhälsovården/skolläkare, ungdomsmottagning och eller BUP/ätstörningsenhet, utifrån hur fast du är i ditt tänkande och i ditt beteende.
Du kan behöva hjälp och stöd att bryta denna negativa spiral och våga äta igen, ha fokus på annat än kropp och vikt och naturligtvis få hjälp att bryta ditt självskadebeteende.
Denna webbsida handlar om att ge information och råd, tidig upptäckt, tidiga insatser vid psykisk ohälsa, ”hjälp till självhjälp”
Det finns en hel del verktyg som man kan ta till hjälp för att hantera oro/ångest.
Prova t.ex. medveten närvaro/mindfulness, ett sätt att styra fokus och uppmärksamhet, t.ex. från självdömande tankar om sin kropp, till det som händer (hörs, syns, luktar, smakar etc) omkring en.
Läs mera om medveten närvaro på webbsidan och i våra Appar.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, (använd kod x330) är en app om känslor, varför man har dem samt vad känslor vill få oss att göra (t.ex. fly/undvika vid rädsla).
Man kan träna på att reglera, minska en känsla som ställer till problem- gå emot känslan.
Snorkelövning är en app med olika röstövningar och instruktioner, bl.a. mindfulness (lyssna på övningen du duger varje dag) andning, avslappning, hantera ångest mm.
Beteendeanalys som finns (på startsidan) på Snorkelwebben och som en egen App "Beteendecoach" är ett verktyg för att se mönster i hur vi gör (problembeteende) i vissa situationer, hur vi tänker och känner och hur det påverkar oss på kort och lång sikt.
Man kan träna med färdiga alternativ för att bättre förstå hur man kan göra.
Du kan testa att göra beteendeanalys i en situation då du ”strular med maten” – hur tänker och känner du, hur känns det i kroppen, vilka konsekvenser får det på kort och lång sikt..
Tankar styr och påverkar oss mycket, särskilt om vi TROR på våra tankar, de är ju inte lika med sanning, utan är just bara tankar.
Vi tror mera sällen på positiva tankar om oss själva och vad som kan hända, utan mest bara de negativa. Du kan börja med att uppmärksamma vad du tänker, bli medveten om tankarna och hur de påverkar dig. (kan ha hjälp av beteendeanalysen)
Du kan också träna att föreställa dig tankar som kommer och går, som då kassörskan sitter i kassan på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar den och låter den gå vidare på löpande bandet och tar upp nästa vara..
Hon fastnar inte vid en viss vara, kollar noga, funderar vad den kommer ifrån, vad den ska användas till, vad den innehåller osv, hon släpper varan och låter nästa rulla fram..
Träna på att göra samma med dina tankar, bara låter dem komma och gå, inte fastna, älta, tro på och reagera på dina tankar.. Säg till dig själv där kom en tanke om att jag är tjock, då blir jag ledsen, där kom en tanke om att jag glömt vattna blommorna, då blir jag lite stressad, där kom en tanke om att jag är sugen på saft, där kom en tanke på att jag längtar efter sommaren etc. etc….
Du kan också ha en lista med positiva saker och påståenden om dig själv, (att ”parera” med då du tänker negativt,) saker du är bra på, bra saker med dig.
Gör gärna en sådan lista tillsammans med en vän. T.ex. Vacker hår, bra på att lyssna, omtänksam, pålitlig, fina fötter mm m.m.
Man kan skriva upp olika påståenden, kanske dina vänner kan skriva flera som du inte ser, sedan ha dem i en burk.
När du fastnat i ältande och negativa tankar om din kropp, som får dig att inte vilja äta kan du ta fram din burk och öppna en sådan hemlig lapp..
Sitta en stund och läsa lappen, ”ta in den” hur känns det att läsa den osv..
Läs mera om negativa tankar här Snorkel - Tankar
Men som sagt, första steget är att börja äta igen, så att din hjärna får all den energi den behöver för att kunna tänka sunda och kloka tankar…
Och din kropp den energi den behöver för att växa och utvecklas till den unga kvinna du är på väg att bli.
Hoppas detta långa mail kan vara en bit på vägen för dig, sköt om dig själv.
Vänta inte, prata med dina föräldrar, så att du får den hjälp och det stöd du behöver, kanske visa dem din fråga och svar.
Många kramar Snorkel