Jag mår verkligen skit just nu. Jag har haft självskadebeteende i mer än 3 år nu och jag fyller 13 detta året(sen jag var 10).
Mina sår har bara blivit djupare och djupare under åren och nu delar jag upp mig själv i "bitar". En av mina vänner har "tvingat" mig visa mina sår och hon kunde inte titta på dem. Hon har själv självskadebeteende men tycker att mitt är för "grovt".
Mina pappa fick reda på mitt självskadebeteende för ca 1 månad sen och min mamma fick reda på det för ca 2 veckor sen. Båda mina föräldrar blev rädda och det är den enda anledningen till varför jag är inlagd på BUP idag.
Men när min andra vän bytte om inne i duschen tillsammans med mig (jag byter om där för att ingen ska se men hon "vägrade" låta mig va) så såg hon mina ärr och sår och sen nästa dag kom hon till skolan men ytliga sår. Ända sen dess att hon kom men sina ytliga sår (för ca 3-4 månader sen) så har jag skadat mig själv varje dag.
Jag är beroende av att skada mig själv och jag vill inte sluta. Jag gillar det när min kropp får ont och när den lider pga allt den gjort mot mig och allt min hjärna ställt till med. Jag är även diagnostiserad med grov Bulimi, Ångest och mild depression.
Min ätstörning har pågått i mer än 1 år och jag har gett upp på att bli frisk. Jag hade först Anorexia men sedan så uppfyllde jag "kriterierna" för Bulimi mer än vad jag gjorde för Anorexia så blev diagnostiserad med Bulimi istället. Jag kan inte låta bli att kräkas upp all den maten jag ätit. Jag går på toa efter varje måltid och kräks upp allt, även saker jag druckit som t.ex. vatten, saft eller läsk. Jag är väldigt noggrann med kalorier och socker samt så tränar jag minst 6 dagar i veckan, om mindre så blir jag besviken. Jag är milt självmordsbenägen men har även provat att ta livet av mig.
Min hemska "bästa vän" gör så att jag mår sämre än någonsin och så att jag skadar mig själv mer samt äter mindre. Hon gör EXAKT ALLT som JAG GÖR. Hon har även börjat kommentera på en ung tjejs kropp, som inte vet vad ätstörning och självskadebeteende är för något. Hon gör inte så att bara jag mår dåligt men även andra, och sen försöker skylla ifrån sig. Jag har gått igenom väldigt mycket, fast det tänker jag inte berätta om här. Min fråga är då, kommer jag någonsin kunna må bättre och bli frisk från min ätstörning samt mitt grova självskadebeteende? Och hur får jag min kompis till att sluta göra så att jag mår dåligt.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du har det verkligen svårt och haft under en lång tid. Du skriver att du gått igenom väldigt mycket, men att du inte vill berätta om det här i frågelådan. Du har försökt hantera allt det jobbiga med att skada dig själv, något som blivit värre och mera, med allt djupare skador. Du har också Bulimi, äter och kräks upp det mesta av det du äter och dricker. Dina kompisar och dina föräldrar har fått reda på hur du mår och har det, och du är nu inlagd på Bup för att få hjälp.
Du skriver att du är beroende av att skada dig själv, att du inte vill sluta och att du gillar att din kropp får ont efter "allt din kropp och din hjärna gjort mot dig och ställt till med".
Samtidigt som du funderar över om du någonsin kommer att må bättre, och bli frisk från din ätstörning och självskadebeteende.
Det finns flera olika anledningar till att man skadar sig själv, men gemensamt är att man inte har andra sätt att försöka "lösa problemen" det som känns svårt och smärtsamt i livet. Ätstörning handlar också om en kamp med att få kontroll över sig själv och sin situation, och lösa ett "problem". Precis som du beskriver så börjar både självskada och ätstörning i "liten skala" det fungerar bra på kort sikt, det är därför man fortsätter, man lyckas få en känsla av "kontroll" lyckas "bestämma över sin kropp" lyckas avleda oro/ångest kortsiktigt, lyckas fokusera på annat än den inre smärtan eller det "problem" som gör att man behöver ta till detta.
Problemet är just att det fungerar på kort sikt, ett tag, sedan behöver man göra mera, värre, oftare, för att få samma "positiva effekt" På lång sikt så blir problemen allt större, man får stora ärr och sår, kropp och hjärna blir skadad av kräkningar och obalans i natrium/kalium och andra blodvärden, man tappar allt mer förmågan att kommunicera och berätta om hur man mår, man får en allt mera negativ och förvriden självbild, hjärnan fokuserar bara på självskada/svält/hetsätning- andra saker som intressen, skola, framtid, familj, vänner mm blir av allt mindre betydelse. Man mår allt psykiskt sämre mera ångest, mera nedstämdhet, livsleda med mera, som leder till allt mer självskada och hetsätning/kräkning i en ond cirkel.
Man "missar" livet helt enkelt, och blir som en helt annan person. Man "fastnar" och kan ha svårt att sluta, även fast man vill.
Du är nu inlagd på Bup för att få hjälp. Jättebra. Första steget är ju att ta emot den hjälpen. Att våga bryta och ändra dina beteenden, våga börja lära dig andra sätt att hantera livsproblemen och smärta. Andra sätt att hantera relationer, både till dig själv och till andra. Lära dig andra sätt att reagera, som inte handlar om att skada dig själv och din kropp.
Du kan läsa mera på denna sida om självskadebeteende Snorkel - Självskadebeteende och olika färdigheter fört att bryta självskada, krisfärdigheter. Det finns en behandlingsform som heter DBT, som riktar sig just till unga med självskadebeteenden. Det som finns beskrivet på denna webbsida handlar om DBT.
Läs också mera i frågelådan om andras frågor/svar om självskada och mat/ät-problem.
Du undrar hur du ska få din kompis att sluta göra så du mår dåligt, och grejen är ju egentligen att du behöver bli så stark att du inte "knäcks" av vad hon gör. Bygga dig själv och det liv du vill ha.
Du kan läsa mera om relationer och relationsfärdigheter här Snorkel - Relationer.
Läs mera på denna sida, prova övningar och strategier som kan hjälpa dig att hantera ångest och starka känslor. Prova också våra appar;
Snorkelövning- olika röstövningar och information om till exempel medveten närvaro och hantera ångest.
Skills Uppsala reglera känslor- slå in kod x330, handlar om känslor varför man har dem och olika sätt att hantera starka känslor som "hotar att dränka en".
Beteendecoachen handlar om att lära känna sig själv och sina problembeteenden, hur man tänker, känner och GÖR, i olika situationer, och vilka konsekvenser det får på kort och lång sikt.
Ta hand om dig själv, ge dig själv den här möjligheten att må bättre. Första steget är att vilja en förändring, och våga prova att göra annorlunda.
Skriv igen i frågelådan om du vill.
Kram Snorkel.