Har jag anorexia?
Jag har hatat min kropp (låren specifikt) sen jag var 7 år.
Började hoppa över måltider när jag var 10. Överträna när jag var 11-12 år. I slutet av 7:an så började jag räkna kalorier men min ”ätstörning” gick upp och ner i perioder. I slutet av 8:an fick jag en ana-kompis och vi hjälpte varan att gå ner i vikt.
Jag var 15 år 161,5 cm och gick från 51 kg till 44,3 på 2 månader. Jag åt 500 kcal MAX om dagen och kunde lätt gå ner 1 kg på en dag genom att då inte äta alls den dagen. Jag fick folsyra tabletter i slutet av sommaren och hade en vilopuls på 52 när jag stod upp.
Jag bryr mig inte om nått annat än min kropp. Hela höstterminen i 9:an så pendlade jag mellan 46-48 kg så om jag vägde 48 kg en morgon så åt jag inte alls 1 dag och sen 150 kcal nästa dag och då gick jag ner 2 kg på 2 dagar. Sen 2023 orkade jag inte mer och verkligen kunde INTE äta för lite. När jag började 1:an i gymnasiet så vägde jag 53 kg sen gick jag ner 4 kg på 1,5 månader. Nu är jag 16 år, 162 cm och väger 48 kg. BUP viste alltid att jag åt lite för att gå ner i vikt men de la aldrig någon tid på det. Väger mig själv varje dag. Äter inte frukost eller något alls på hela skoldagen sen när jag kommer hem så tar jag något litet men har ALLTID koll på kalorierna.
Skolsköterskan och en sjuksköterska från någon ätstörnings enhet hotade mig med att jag skulle bli tvångsinlagd i 8:an då jag kunde gå 3 dgr utan mat och gick ner 4 kg på 6 dagar när jag inte åt på 6 dgr. Den skolsköterskan var den ENDA som verkligen tog detta seriöst. Hon vägde mig varje vecka. Men bup, nuvarande skolsköterskan tar inte det seriöst så då antar jag att jag inte är tillräckligt sjuk?
Är alltid så himla svag och yr i skolan. Jag vill bli diagnostiserad utan att behöva bli tjock för om jag väger över 49 så KOMMER jag att ta livet av mig.
Har massa kompisar med anorexi som är i recovery och följer matscheman men de går inte upp något i vikt. Om jag skulle ätit som dom så hade jag gått upp 5 kg på typ 1 vecka men de kan äta sådär mycket utan att gå upp ett ända fram o h jag är sååå avundsjuk.

Svar
Hej, tack för ditt brev. Du hade skrivit två liknande brev och jag svarar på ett av dem.
Din fråga är "har jag anorexia" och jag kan naturligtvis inte ställa en giltig diagnos genom en "frågespalt" men på det du beskriver så har du ett stört ätbeteende, med fixering på kropp och mat, hyperkoll på kaloriintag, hoppar över mat, och känner dig svag och yr. Allvarliga symtom.
Du har blivit fixerad på din vikt och din kropp och fastnat i ett mönster av att inte vilja äta, skriver att du "hatar din kropp". Du tänker säkert tankar om dig själv att du är ”tjock”, och vill förändra, ”ta kontroll” över din kropp, strular då med mat, får kanske skuldkänslor då du äter, tappar aptiten med mera, i en ond cirkel. Det låter som det mesta av din dag handlar om din kropp, hur du ser ut och vad du (inte) ska äta.
Det är faktiskt mycket allvarliga varningstecken, och det kan absolut bli värre! Det blir ofta det.
Under pubertet och ”ungdomsåren” så har man mycket av "barnårens" underhudsfett kvar, och man kan se och väga väldigt olika eftersom man utvecklas och kommer i och ur puberteten väldigt olika denna period.
Börjar man trassla med vikt och mat, så kan man hamna i en ätstörning. En ätstörning är inget att leka med, utan är en mycket allvarlig sjukdom med svåra konsekvenser för kroppen och psyket, och är svårt och tidskrävande att ta sig ut om man väl fastnat där. Man kan få hela sin ungdomstid "förstörd" av att bara ha fokus på mat, vikt och sin kropp.
Om man äter mindre och mindre, kroppen får för lite energi, så ger det också kroppen ”falska signaler”. Äter man för lite, får inte i sig den energi kroppen behöver så ställer det in sig på ”svält” och går på lågenergi, allt för att ta till vara minsta ”droppe” av näring den får. Efter ett tag så får man så starkt ”sug” – kroppens sätt att verkligen se till att man äter och ger den energi, så att man inte kan stå emot och kanske hetsäter istället.
Man behöver äta frukost, lunch och middag, och mellanmål. Särskilt då man växer och utvecklas. Det är mycket viktigt att du äter som du ska.
(Träning är alltid ok och bra för kroppen, men inte varje dag, och inte som en ”stress” för att reglera det man ätit)
Du skriver att nuvarande skolsköterska och BUP inte "tar dig på allvar" att du inte skulle vara "tillräckligt" sjuk, och jag funderar verkligen om de förstått hur du lever och har det. Och man kan faktiskt vara svårt och livsfarligt ätstörd fast man är "normalviktig". Syns inte alltid utanpå.
Har du läst under VAD ÄR Snorkel - Mat/ät problem och VAD GÖRA Snorkel - Mat/ät problem
Du kan också läsa i frågelådan om andras frågor om mat/ät-problem Snorkel - Mat/Ätproblem
Varför hamnar vissa i ätstörning då? Man vet inte riktigt, det forskas en hel del, man tror att somliga har en medfödd ärftlig sårbarhet för att utveckla ätstörning (precis som vi ärver benägenheten att få många olika ”styrkor och svagheter” tex ångest, depression, vissa fysiska sjukdomar, sångröst eller kroppsbyggnad mm)
Sårbarheten att utveckla finns där, men med en ”skyddande omgivning och miljö” så behöver man inte alls utveckla den!
Sannolikt är också dagens skönhetsideal och kroppsfixering en stor ”bov i dramat”. Helt klart är att det är i samband med bantning och viktnedgång som det hela ofta startar, ofta också då man i övrigt upplever stark psykisk press/stress eller sociala påfrestningar, tex i skolan i familjen eller med kompisar, och höga prestationskrav.
När man börjar gå ned i vikt får man i början ofta positiva reaktioner från omgivningen, man tycker att man mår bra och har kontroll över sitt ätande och tränade. Man mår bra i början.
Man kanske känner sig ”fin” och blir ”sporrad” av att klara av att avstå mat eller klarar att träna mycket..
Man jämför med andra, ser dem som "smalare och finare" och vill gå ner liiiite till...
Det känns ofta som en ”kick” i början, att man får ”extraenergi” att man ”mår bättre än aldrig förr” fast omgivningen kanske märker förändring och att man inte är ”sig själv”
Fokus går allt mer mot mat, vikt, kropp och träning. Och man får en ”snedvriden” missuppfattning om sin kropp och hur den ser ut.
Tankarna handlar allt mer om mat och träning. Sedan tappar man kontrollen, man vill bara gå ner mer och mer, får allt mer ångest över att äta rätt, äta för mycket, rädsla att gå upp, kroppsfixeringen förvärras, tappar aptiten o.s.v.
Allt börjar handla om mat/ätande och kropp och vikt.
Kanske blir så att mensen försvinner, om man inte har fått mens ännu, då stannar den utvecklingen upp.
Allt mer tankar på mat och vikt eller rädsla över att äta fel saker, försöker undvika fett och socker, kanske börjar kräkas efter mat, mår illa då man ätit, kroppsfixerad, väger sig ofta, hoppar över måltider, tränar mycket, ångest då man inte tränat osv.
Allt mera ångest, ”ätstörningsspöket” i huvudet dissar hela tiden dig själv om man ätit något, inte tränat ”tillräckligt” får dåligt samvete med mera.
Ätstörningen kan också bli väldigt ”tvångsmässig” med en massa ”magiska tankar” och måsten om att göra på ett visst sätt.
Att svälta sig kan bli som ett ”beroende” ger endorfiner då man lyckats klara av att stå emot. Har man en livssituation som känns tung och svår, så kan detta kontrollerade av mat, vikt och kropp vara som ett undvikande från det annars svåra i livet, en distraktion. Fungerar kanske på kort sikt, men gör naturligtvis livet så mycket svårare på lite längre sikt.
Kroppen påverkas mycket, man fryser, får kalla händer och fötter, kroppen ställer in sig på svält, ämnesomsättningen sänks, hjärtfrekvens och blodtryck sänks, pulsen går ner. Hjärtat är ett av de organ som drabbas hårt vid ätstörning.
Längre fram så börjar brösten försvinna, (du kanske inte börjat utveckla så mycket bröst ännu, och då stannar den utvecklingen upp.)
Håret på huvudet tunnas ut samtidigt som man börjar få ökad behåring på kroppen.
De fysiska och psykiska konsekvenserna börjar bli allt svårare, ångest, depression, sömnsvårigheter med mera.
Man blir allt mera osocial, mat/äta/svälta/träning är det enda min vill. Man tappar lust och glädje över andra saker i livet. Och som du själv skriver "om jag väger över 49 kg kommer jag att ta livet av mig". Och "jag bryr mig inte om något annat än min kropp"
Så ta hjälp att stoppa ditt tänkande och ditt beteende, ta dina symtom på allvar berätta för din omgivning om hur du mår, tänker och känner. Så att du får hjälp att börja LEVA igen, utan denna ständiga fixering kring mat och kropp.
Prata med dina föräldrar, berätta om din rädsla och dina tankar, det du hamnat i är allvarliga tecken på en ätproblematik. Har de inte reagerat när du inte äter frukost och hoppar över mat i flera dagar i rad? De behöver få veta hur du kämpar och "lider".
Och det ingår det i symtombilden att tänka på det sätt du gör. Tar man det på allvar i tid så är det lättare att bryta.
Ni behöver kontakta vårdcentral för en genomgång av din hälsa, elevhälsovården/skolläkare, ungdomsmottagning och eller BUP/ätstörningsenhet, utifrån hur fast du är i ditt tänkande och i ditt beteende.
Du kan behöva hjälp och stöd att bryta denna negativa spiral och våga äta igen, ha fokus på annat än kropp och vikt.
Du kanske kan få träffa en dietist för att få kunskaper om vad och hur mycket mat din kropp behöver osv.
Denna webbsida handlar om att ge information och råd, tidig upptäckt, tidiga insatser vid psykisk ohälsa, ”hjälp till självhjälp”
Det finns en hel del verktyg som man kan ta till hjälp för att hantera oro/ångest.
Prova t.ex. medveten närvaro/mindfulness, ett sätt att styra fokus och uppmärksamhet, t.ex. från självdömande tankar om sin kropp, till det som händer (hörs, syns, luktar, smakar etc) omkring en.
Läs mera om medveten närvaro på webbsidan och i våra Appar.
Appen Skills Uppsala Snorkel reglera känsla, (använd kod x330) är en app om känslor, varför man har dem samt vad känslor vill få oss att göra (t.ex. fly/undvika vid rädsla).
Man kan träna på att reglera, minska en känsla som ställer till problem- gå emot känslan.
Snorkelövning är en app med olika röstövningar och instruktioner, bl.a. mindfulness (lyssna på övningen du duger varje dag) andning, avslappning, hantera ångest m.m.
Beteendeanalys som finns (på startsidan) på Snorkelwebben eller som App Beteendecoach och är ett verktyg för att se mönster i hur vi gör (problembeteende) i vissa situationer, hur vi tänker och känner och hur det påverkar oss på kort och lång sikt.
Man kan träna med färdiga alternativ för att bättre förstå hur man kan göra.
Du kan testa att göra beteendeanalys i en situation då du ”strular med maten” – hur tänker och känner du, hur känns det i kroppen, vilka konsekvenser får det på kort och lång sikt..
Tankar styr och påverkar oss mycket, särskilt om vi TROR på våra tankar, de är ju inte lika med sanning, utan är just bara tankar.
Vi tror mera sällen på positiva tankar om oss själva och vad som kan hända, utan mest bara de negativa. Du kan börja med att uppmärksamma vad du tänker, bli medveten om tankarna och hur de påverkar dig. (kan ha hjälp av beteendeanalysen)
Du kan också träna att föreställa dig tankar som kommer och går, som då kassörskan sitter i kassan på affären.
Hon tar upp en vara, tittar på den, scannar den och låter den gå vidare på löpande bandet och tar upp nästa vara..
Hon fastnar inte vid en viss vara, kollar noga, funderar vad den kommer ifrån, vad den ska användas till, vad den innehåller osv, hon släpper varan och låter nästa rulla fram..
Träna på att göra samma med dina tankar, bara låter dem komma och gå, inte fastna, älta, tro på och reagera på dina tankar.. Säg till dig själv där kom en tanke om att jag är tjock, då blir jag ledsen, där kom en tanke om att jag glömt vattna blommorna, då blir jag lite stressad, där kom en tanke om att jag är sugen på saft, där kom en tanke på att jag längtar efter sommaren etc. etc….
Du kan också ha en lista med positiva saker och påståenden om dig själv, (att ”parera” med då du tänker negativt,) saker du är bra på, bra saker med dig.
Gör gärna en sådan lista tillsammans med en vän. T.ex. Vacker hår, bra på att lyssna, omtänksam, pålitlig, fina fötter mm m.m.
Man kan skriva upp olika påståenden, kanske dina vänner kan skriva flera som du inte ser, sedan ha dem i en burk.
När du fastnat i ältande och negativa tankar om din kropp, som får dig att inte vilja äta eller vara ”tvungen att träna” kan du ta fram din burk och öppna en sådan hemlig lapp..
Sitta en stund och läsa lappen, ”ta in den” hur känns det att läsa den osv..
Men som sagt, första steget är att börja normalt äta igen, så att din hjärna får all den energi den behöver för att kunna tänka sunda och kloka tankar…
Och din kropp den energi den behöver för att växa och utvecklas till den unga kvinna du är på väg att bli.
Hoppas detta långa mail kan vara en bit på vägen för dig, sköt om dig själv.
Vänta inte, prata med dina föräldrar nu, och kanske skolsköterskan, Du kan visa dem din fråga och svar.
Många kramar Snorkel