Jag är ofta hungrig men har ofta INGEN aptit.
Eller jo, jag vill typ ha sushi, pizza, kakor, chips osv. Men jag vet att det varken är hälsosamt eller ekonomiskt.
Försöker äta andra saker men det är SÅ tråkigt och jag blir typ "mätt" direkt pga att det inte är gott alls.
Sen blir jag hungrig igen.
Jag tror inte jag har en ätstörning då jag ärligt talat är väldigt nöjd med min kropp/vikt/utseende. Dock kanske jag borde väga lite mer.
Men när jag googlar varför jag inte vill äta nåt, hur man går upp i vikt ect kommer det bara upp saker som "11 sätt att gå ner i vikt".
Det ger mig typ skuldkänslor för att jag inte vill äta nåt, när jag ändå är fin. Samtidigt stressar det mig lite grann för att jag tänker att jag kanske inte borde vara så nöjd som jag är.
Mina föräldrar tycker jag är kräsen och typ lat för att jag inte ens vill gå och kolla vad som finns. Men jag vet att jag kommer känna mig mätt samtidigt som jag öppnar skafferiet/kylskåpet.
Och lat tar jag som ett ganska starkt ord. Jag stressar väldigt mycket och har till följd av det börjat spänna min nacke och mina axlar väldigt mycket och fått OTROLIGT jobbiga magsmärtor.
Så därför känns det väldigt jobbigt att bli kallad lat. Skrivet detta otroligt hungrig...

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Det låter som om två saker ställer till det mest för dig, dels att du har ”dålig aptit” och dels att du stressar väldigt mycket, har stress symtom som t.ex. magsmärtor (kan också bero på gastritbesvär, dvs att du har tom mage och din starka magsyra Fräter” på magslemhinnan”) och spända axlar och nacke.
Det kanske är så också att din dåliga aptit hänger samman med din stresskänsla.
Du kanske känner stress och är uppe i varv, inte tar dig tid att sitta ner och äta, kanske äter för snabbt och sväljer mycket luft, lyssnar inte på dina kroppsignaler om att kroppen behöver ny energi, utan ”kör på”. Då signalerar kroppen allt mera och det blir efter snabba kolhydrater.
Det låter också som att du inte gärna äter saker du ”inte gillar, inte tycker är gott” – är lite ”kräsen”. Utan föredrar sådana saker som innehåller snabba kolhydrater som just kakor, chips, pizza mm.
Om man äter mycket mat som innehåller snabba kolhydrater, ofta då snabbmat (hamburgare, pizza) och snacks som ”godis, kakor, chips”, så stiger blodsockret hastigt,
man får en snabb energikick och ökad ork… en kortare stund, sedan sjunker blodsockret snabbt igen, man blir trött, slö och orkeslös,
då sätter kroppen in ett ”sug” på kolhydrater och gärna snabba/raffinerade igen, som ger snabb energi, och blodsockret stiger igen.
På detta sätt går blodsockret upp och ner och vi fastnar i ett kolhydratsug som gör att humör och ork går ständigt upp och ned. Slitsamt i längden.. Och stressande.
Kolhydrater och socker skapar också ett beroende, ungefär som då man är beroende av alkohol eller cigaretter.
Man känner verkligen ett sug, blir sur och grinig utan, kan inte tänka på annat än den goda chokladbiten och inget annat känns gott eller ger samma känsla..
Det frigörs Dopamin precis som vid alkoholberoende, vilket gör att du kortsiktigt mår bra, men långsiktigt mår dåligt.
Och att man behöver ta/äta allt mera. Svårt att stå emot mm.
Att börja äta mat som innehåller långsamma kolhydrater, proteiner, fibrer mm, som ger en långsam matsmältning, en mättnad som sitter kvar längre, mera näring mm är boten mot denna fälla du nog hamnat i.
Frukt, grönsaker, kött, fisk, ägg – det är vad kroppen behöver. Minska socker och snabba kolhydrater.
Om du googlar på detta så kommer du att hitta mycket information om det, den skadan snabba kolhydrater gör.
Lat är nog inte rätt ord, men kanske så smått beroende av snabba kolhydrater och socker,,,
Som alltid då man ska förändra ett beteende, göra på annat sätt, bryta ett ”beroende” så behöver man bestämma sig, motivera sig, ha en plan HUR samt öka förutsättningarna genom att ha passande mat hemma och undvika att ha snabba kolhydrater hemma.
Ditt ”söt sug” kommer att minska efter ett tag, och du får nys smakupplevelser.
Ha t.ex. gurka och morotsstavar istället för chips, goda frukter och gör fruktsallad, laga nya spännande maträtter av kött, kyckling och fisk, matlagning kan kanske bli en återhämtning och något som gör att du stressar ner.
Du och dina föräldrar kan kanske laga mat tillsammans.
Du skriver också att du stressar mycket, har du en inre stress? Stress kan vara något som driver på och motiverar oss, men långvarig stress kan också skada kroppen.
Läs under stress på snorkelsidan, och om vad man kan göra för att minska stress.
Särskilt viktigt är just återhämtning. Det kan vara avslappning, avspänningsövningar, andningsövningar och medveten närvaro.
Men även positiva aktiviteter som t.ex matlagning kan vara. Samt fysisk aktivitet- viktigt för att sänka stresshormoner i kroppen.
Du kan läsa mera om detta och hitta många övningar på webbsidan och i våra appar. Snorkelövning och Skills Snorkel reglera känsla (kod X330)
Det låter inte så bra om du beskriver ”otroligt jobbiga magsmärtor” om inte det försvinner så kanske du behöver en kroppslig läkarundersökning på VC.
Prata med dina föräldrar om detta.
Det kan vara bra att göra en koll vare sig det handlar om hur och vad du äter eller om stress, så man utesluter andra orsaker till din minskade aptit och dina magsmärtor.
Skolsköterskan på din skola kan också berätta mera om kost och om hur det påverkar oss.
Du kan kanske få en remiss till en dietist för att få veta mera om vad en växande kropp behöver, tips på ”rolig” och nyttig mat mm
Skriv till frågelådan igen om du vill, berätta om hur det går för dig. Kram Snorkel