Jag får ångest efter jag ätit och innan jag äter.
När jag är själv då kan jag äta massa onyttigt och så men inte när jag är med andra.
Jag har varit ifrån skolan i 2 veckor nu och det är så skönt för då slipper jag äta.
Jag äter bara på kvällarna, för annars orkar jag inte med dagen, eftersom jag går med ångest hela tiden efter jag ätit. Jag brukar äta vid 23 typ och helst själv.
Jag berättade lite för mamma och hon sa ”men du äter ju, du kan äta choklad och sånt så du har ingen ätstörning. Du gillar ju din kropp”.
Jag är ganska mullig, nästan tjock, jag väger 95kg.
Jag har hetsätit i 3-4 år och gick upp 45kg då. Och nu under ett halv år har jag haft extrem problem med maten för jag tänker såhär ”jag är för tjock för att äta, äter jag mer då blir jag ännu fulare och tjockare”
Jag försökte ta livet av mig för ungefär 1 månad sen.

Svar
Hej, tack för ditt brev.
Du skriver ingen direkt fråga men däremot beskriver du ett väldigt allvarligt problem, en allvarlig situation.
Att du mår så dåligt, är så missnöjd med dig själv och din livssituation, så förtvivlad över hur du har det, att du till och med försökt ta ditt liv.
Du har försökt berätta lite för din mamma, runt hur det blir innan och efter du äter, om din ångest och dina tankar.
Tyvärr så förstod inte din mamma riktigt allvaret, hon har inte sett annat än att du äter (ibland) och att du äter choklad (ibland) vilket man visst kan göra fast man har en allvarlig ätstörning.
Ibland klarar inte ens föräldrar av att se att deras barn har det svårt och jobbigt.
Många gånger kan det vara så att barnet döljer för sin omgivning under lågt tid, till ätstörningen har satt sig väldigt fast och man är totalt fången.
Man ljuger, säger att man ätit, lotsas äta, äter ibland och så vidare, och sedan kompenserar man på olika sätt för det man ätit genom att till exempel överträna, kräkas, laxera, hoppa över måltider, svälta sig i perioder med mera. Vi Bulimi är det också hetsätning och att man sedan kompenserar som är problemet.
Din mamma har uppfattningen att du ”gillar din kropp” och i mina öron så låter det inte alls så, tvärt om. Du skriver hur du tänker ”jag är för tjock för att äta, då blir jag ännu tjockare och fulare”.
Du behöver prata med din mamma igen.
Vet din mamma om att du varit så nere, tänkt så tunga tankar, haft sådan ångest, att du försökt ta ditt liv?.
Då vi människor upplever att livet bara är tungt, svart och jobbigt, då ångesten är hög, så vill vi bort från den smärtan. Vi kan då tänka att ”inte leva längre” är ett alternativ, en utväg.
Kortsiktigt slutar det göra ont.
Men är naturligtvis inget alternativ.
Det finns alltid hjälp att få, stöd och behandling för att få det liv man önskar, ett liv värt att leva.
På denna sida finns information under vad är och vad göra, om just tankar på att inte vilja leva. Du och din mamma kan kanske läsa tillsammans.
Också läsa andras frågor/svar om detta.
Din mamma behöver också förstå allvaret, liksom du behöver, i din mat/ätproblematik.
Du befinner dig i en livsfarlig sjukdom, där du har hetsätit i 3-4 år.
Det påverkar psyket och kroppen mycket negativt.
Ni kan tillsammans läsa på denna webbsida som handlar om olika former av ätstörningar. Ni kan också tillsammans söka hjälp och vård för att du kan bryta den negativa cirkel som uppstått vid mat och din kropp. https://atstorningar.se/bulimi/
Snorkels webbsida och vidhängande appar ger bland annat tips och verktyg för att reglera starka känslor och ångest. På webbsidan finns information och olika dokument och övningar. På apparna
Snorkelövning, en app med röstövningar ibland annat lugn andning, avslappning, ångesthantering, och medveten närvaro- en teknik för att styra fokus och medvetande till nuet istället för dömanden och oro. ( läs info på webbsidan)
Sills Snorkel reglera känslor använd kod x330, handlar om känslor, vilka vi har, deras funktion, beteenden kopplat till känslan och övningar för att reglera minska starka känslor som hotar att dränka en.
Vänta inte, prata med din mamma igen!
Visa detta brev, skriv ett nytt, om det är svårt att prata.
Du kan också vända dig till elevhälsan på din skola om du behöver hjälp att förklara för din mamma, och få hjälp med att bryta negativa tankar och de negativa beteenden du fastnat i. (Äta bara ensam och sent på kvällen).
Skriv igen i frågelådan om du vill, kram Snorkel