Hej! Jag mår inte så bra och vill bli av med att inte kunna äta utan ångest och självskadebeteende men vet inte vart jag ska vända mig.
Vart ska jag vända mig?

Svar
Hej, tack för ditt mail.
Så bra att du känner att VILJAN finns, att vilja förändra trots att man inte vet HUR eller VAD man kan göra, eller vart man kan vända sig, och trots att det känns jättesvårt, är första steget mot en förändring.
Förändringen att bygga det liv som man vill leva.
Du kämpar med någon form av ätstörning, och gör dig själv illa, självskadar för att lindra den ångest du får då du ska äta. En hård kamp.
På denna sida finns information om att göra sig själv illa, både under VAD ÄR och VAD GÖRA. Det finns övningar och tips både på webben och i våra Appar, Snorkelövning och Skills Uppsala reglera känsla (använd kod X330 gör sedan ett eget lösenord)
Jag vet inte hur ”djupt och svårt” du fastnat i ätstörning och självskada, den information och de övningar som finns på denna webb är tidig insatser ”hjälp till självhjälp” och du kan ha nytta av dem i din väg till fortsatta hjälpinsatser.
Denna information och övningarna, alltså VAD kan man göra för att minska/sluta m självskada, kommer från en behandlingsform som heter DBT- dialektisk beteendeterapi.
Denna behandlingsform riktar sig just till personer som skadar sig själva vid starka känslor ”som hotar att dränka dem” och har tankar på att inte vilja leva, har hög ångest, instabila känslor mm. (googla på DBT om du vill)
DBT finns både riktat till unga och vuxna. Det är inte ovanligt med även ätstörningsproblematik hos dessa personer…
Det du skriver är ”inte kunna äta utan ångest och självskada” då funderar man ju om du har en ätstörningsproblematik i första hand.
Du behöver en ordentlig bedömning, av i första hand en läkare, för att börja i rätt ände.
Om du haft en ätstörning under en period så finns hög risk för flera kroppsliga konsekvenser, Obalans i natrium/kalium värden, påverkan på hjärta mm. Och en kroppslig läkarundersökning är jätteviktig.
Jag vet inte heller hur gammal du är eller var du bor, eller hur ”akut” ditt tillstånd är, så måste svara dig lite ”generellt” med olika alternativ.
Om du är under 18 år så är det BUP som gäller vid kontakt inom psykiatrin för Ätstörnings och/eller DBT-behandling och bedömning för fortsatt behandlingsupplägg, över 18 Vårdcentral, ungavuxna och/eller vuxenpsykiatrin.
Är du under 18 år så hoppas jag att dina föräldrar vet hur du mår och kämpar, annars är första steget att berätta för dem.
Ta hjälp av denna webbsida som innehåller en hel del information, även andra ungdomars frågor/svar i frågelådan (om t.ex. mat/ätproblematik och göra sig själv illa, kan vara till hjälp då man ska berätta/beskriva)
Inom psykiatrin finns en akut verksamhet, om tillståndet är akut.
Då man är under 18 år så kan man även vända sig som första steg till elevhälsan på sin skola (skolkurator skolssk, finns även skolläkare vissa tider). En remiss kan skrivas av dem om man behöver bedömning och provtagning av läkare inom barnmedicin. Eller remiss till BUP.
Finns även ungdomsmottagning i de flesta större kommuner.
Det lättaste för dig är kanske att vända dig till elevhälsan på din skola för information om hur det fungerar just där du bor.
Du har tagit ett stort första steg, bra jobbat. Ta nästa genom att gå vidare i stegen mot bedömning och hjälpinsatser, tyvärr kan jag inte ge dig mera direkt information om hur det funkar där du bor.
Hoppas detta var ett litet steg på vägen.
Läs mera på webbsidan. Skriv gärna i frågelådan igen och berätta hur det går för dig, om du provat strategier och övningar, eller berätta mera om hur, när och vad du gör vid ångest.
Det finns hjälp att få, man kan sluta skada sig själv och lära sig hantera sin ångest, sköt om dig, Kram från Snorkel